חוק שירותי הרכב: איך יושפעו המחירים ומה יקרה למשומשות?

משרד התחבורה מנער את ענף ייבוא הרכב מאחורי הקלעים. איך יושפעו הצרכנים?

בחודשים האחרונים עוסקת ועדת הכלכלה באישור "חוק שירותי הרכב" החדש של משרד התחבורה, שאמור להסדיר את ענף הרכב: החל בייבוא רכב וחלפים, מוסכים וכלה בשמאות.

אחת המטרות המרכזיות של החוק היא להרחיב את מקורות הייבוא וכתוצאת לוואי להגדיל את התחרות ולהוריד את מחירי הרכב החדש. הדיונים בוועדה ממושכים אבל תמונה ראשונית של השפעת החוק על הצרכנים כבר מתחילה להתגבש. ננסה כאן לתת מענה לכמה שאלות מפתח.

מתי ייכנס החוק לתוקף?

החוק כולל מעל 150 סעיפים, שכמחציתם טרם נדונו. השאיפה המקורית הייתה להעביר את החוק עד הפסח ולהכניס אותו לתוקף כמעט מיידית, אבל כנראה שזה לא יקרה. בהנחה שחלק מהגורמים המעורבים לא יגישו בג"צים כדי לעצור או לעכב את התהליך, אפשר לצפות להחלת החוק בסוף הרבעון השני או אולי בשלישי של השנה.

מה יהיו ערוצי שיווק הרכב החדשים?

בהסתמך על הסעיפים שכבר אושרו יוכל הצרכן לרכוש כלי רכב משלושה מקורות ייבוא מסחריים "מסודרים" (פרט לייבוא האישי): המקור הראשון יהיה יבואנים זעירים שיהיו למעשה סוכני ייבוא אישי, שירכשו מכוניות משומשות בחו"ל ויורשו להחזיק מלאי של כמה עשרות מכוניות בארץ ולשווק אותם באספקה מיידית, במקום ייבוא אישי עם המתנה של שבועות וחודשים עד לאספקה. סביר להניח, שהערוץ הזה ימשיך להתמקד ברכבי יוקרה ופאר רווחיים.

המקור השני יהיה יבואנים מקבילים שיביאו מכוניות חדשות לישראל בכמויות לא מוגבלות, דרך סוכני משנה בחו"ל. על פי החוק החדש, את האחריות והשירות לכלי הרכב הללו יצטרכו לתת היבואנים הסדירים, שמייצגים בארץ את יצרן הרכב הרלוונטי. כרגע נראה שהיבואנים המקבילים יביאו גם כלי רכב עממיים של מותגים סחירים. גם יבואני הרכב הרגילים ימשיכו לפעול כרגיל.

מה תהיה ההשפעה על המחירים?

שאלת השאלות. צריך לזכור, שמשרד האוצר הוא עדיין השותף הגדול ביותר בכל עסקת רכב חדש והמיסים הכבדים הם הסיבה העיקרית למחירים המנופחים בארץ. מכיוון שלאוצר אין שום כוונה לאבד הכנסות ממיסי רכב, כל שינוי שתביא התחרות יהיה בסופו של דבר באחוזים מוגבלים. ליבואנים המקבילים יהיה מבנה עלויות רזה יותר, מכיוון שהם יכולים להתלבש על מערך השירות והשיווק של היבואנים הסדירים ואין להם מחויבויות לשוק הליסינג. לכן הם יוכלו להציע מחירים נמוכים יותר ממחירי המחירון הרשמיים. מנגד, כבר עכשיו המחירים בפועל בשוק - שכוללים הנחות, מבצעים, טרייד-אין ועוד - רחוקים מאד מהמחירים הרשמיים, לעיתים אפילו ב-15%. לפיכך התחרות בפועל בין היבואנים הסדירים למקבילים תהיה על פערים קטנים של כמה אחוזים לכאן או לכאן. בקיצור, מי שמצפה לקבל אחרי החוק משפחתית יפנית או קוריאנית חדשה ומאובזרת ב-90 אלף שקל, יכול להמשיך לחלום.

מה יקרה למחירי המשומשות?

ההיגיון אומר, שאם מחירי המכוניות החדשות ירדו בעקבות התחרות, גם מחירי המשומשות יבצעו תיקון מקביל. אבל לא בטוח שדגמי הייבוא המקביל יהיו זהים לחלוטין לאלה הנמכרים כאן, מה שאומר שייתכן שיהיו שני דירוגים במחירוני המשומשות - אחת לרכב "סדיר" ואחד לרכב "מקביל" (כפי שקורה היום ברכבי ייבוא אישי) ולכן נפילת המחירונים תתמתן. הכל תלוי ביצחק לוי.