עולם חדש, בועה ישנה

איך מתכוון מארק צוקרברג להחזיר את הכסף שהשקיע בוואטסאפ?

הנתונים מעידים על עומק השינוי בהרגלי התקשורת ולמעשה החיים, בעיקר של הצעירים בינינו, אך לא רק הם: לפי מחקר של IDC שפורסם בסוף 2013, 79% מהנשאלים (בני 18-44) יוצרים מגע עם הסמארטפון שלהם עד 15 דקות מרגע היקיצה בבוקר.

62% עושים זאת מיד לאחר שהתעוררו ועוד 44% מתעוררים עם הסמארטפון, מאחר שהוא משמש אותם גם כשעון מעורר. בקרב הצעירים (18-24), הנתונים קיצוניים יותר: 89% יוצרים מגע עם הסמארטפונים שלהם עד רבע שעה מרגע הקימה. המחקר לא בדק ילדים ובני נוער, בני 9-16, אבל אין ספק ששם הנתונים גבוהים אף יותר, בשאיפה מפחידה ל-100%.

מה גם שלפי אותו סקר, 25% ממשתמשי הסמארטפונים כלל לא זוכרים מקרה שבו נפרדו מהמכשיר שלהם במשך היום. 24% זוכרים פרידה כזו שנמשכה פחות מחצי שעה, ועוד 23% - בין חצי לשעה לשעה.

בעולם החדש הזה פועלות הרוכשת, פייסבוק, וגם הנרכשת, וואטסאפ. בניגוד לנטען, שתיהן, לא רק פייסבוק, נאבקות בבריחת צעירים לאפליקציות כמו אינסטגרם וסנאפצ'ט, אלא שוואטסאפ מצליחה בכך יותר. בה בעת שפייסבוק מתחילה להיחשב בקרב בני נוער כ"נציגת עולם המבוגרים/זקנים", וואטסאפ נהנית מ-450 מיליון משתמשים פעילים - רבים מהם צעירים - ומקצב הצטרפות של 30 מיליון משתמשים בחודש.

האם זה מצדיק שווי של 19 מיליארד דולר, לפי 42 דולר למשתמש? מארק צוקרברג חושב שכן. הוא אמנם משלם רק 4 מיליארד דולר במזומן והשאר במניות פייסבוק המנופחות בעליל, אבל עדיין לפנינו צעד קיצוני, שחושף לא מעט מניתוח השוק של האיש החכם הזה לגבי פייסבוק עצמה.

מדורת השבט החדשה

בישראל, יודע כל הורה לילד שגילו עולה על 7, וואטסאפ היא המלכה הבלתי מעורערת של בני הנוער. האפשרות לתקשורת קבוצתית, לפידבק מיידי, להעברת מסרים כמו תמונות, וידיאו וקול - כל אלו הופכים את וואטסאפ למדורת השבט החדשה.

ולא רק אצל בני הנוער. ברכישה זו, צוקרברג מכוון גם למזרח הרחוק, על מיליארדי משתמשיו, מתוך מחשבה להכפיל ואף לשלש את מספר המשתמשים בוואטסאפ. כדאי מאוד שזה יקרה בהקדם, כי משתמשי וואטסאפ - המשלמים כיום 99 סנט בשנה תמורת השירות - צפויים להגיב בזעם ובהתנגדות רבתי להחדרת פרסומות לאפליקציה, במיוחד על רקע הבטחת המייסדים כי זה לא יקרה לעולם.

מוזר: פעם, בבועת הדוט.קום של תחילת המיליניום, נרכשו במיליארדים חברות עם כמעט אפס בשורת ההכנסות מפרסום - אבל עם הבטחה זוהרת, שלא מומשה בסופו של דבר, לשינוי קיצוני בעמודה זו.

כיום, בעסקת וואטסאפ, לא רק שנרכשת חברה עם אפס גדול ועגול בשורת ההכנסות מפרסום - החברה הזו אף מבטיחה שזה לא ישתנה לעולם, למעשה מתגאה בכך ואף רואה בכך אחד מערכי היסוד התאגידיים שלה. עולם חדש, תקשורת חדשה - ותחושת אי נוחות בועתית, דווקא די מוכרת.