"המרפסת בחדרה זו תקלה, לא חכמה לתפוס ארגון בצרה"

שמאי המקרקעין חיים מסילתי, המתמודד לתפקיד יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "השמאים הצעירים לצדי. הם מרגישים שעבדו עליהם בשלוש השנים האחרונות"

בסוף השבוע הקרוב עומדת להגיע לסיומה מערכת הבחירות לתפקיד יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, שבה מתמודדים שלושה: היו"ר המכהן בשלוש השנים האחרונות, אוהד דנוס, ועו"ד ושמאי המקרקעין חיים מסילתי ושמאי המקרקעין לאופר דן. מערכת הבחירות מנומנמת יחסית, לתפקיד יש משמעות עבור הציבור הרחב. רבים משמאי המקרקעין סבורים שמי שיזכה בבחירות יהיה היו"ר המכהן, אולם מסילתי דוחה בנחרצות קביעה זו: " יש תיקו ביננו ורק ימים יגידו מה תהיה התוצאה. יהיה מרוץ צמוד, אבל השמאים הצעירים לצדי. הם מרגישים שעבדו עליהם בשלוש השנים האחרונות, ובגלל זה הכף תיטה לטובתי".

למסילתי בטן מלאה על התנהלות הלשכה בשלוש השנים האחרונות: "יש סדרה של דברים שהלשכה לא פעלה לשנות והם בעלי חשיבות לציבור הרחב. למשל, מאז תיקון 84 חייבים ללכת על כל דבר לשמאי מכריע וזו פגיעה באזרח הקטן. אני לא מבין למה גברת כהן מחדרה צריכה ללכת לשמאי מכריע בשביל פרגולה, מה שגורר שכר טרחה גבוה ואפשרות שתצטרך לשלם בסוף סכום גבוה אף מהשומה המקורית. במקרה של חברות גדולות זו לא בעיה, אבל אני לא חושב שאותם הכללים צריכים לחול גם על האזרח הקטן. ועד עכשיו לא נעשה בנושא הזה כלום".

- מה צריך לעשות?

"לשנות את התיקון. כשרצו להכניס את התיקון הזה עבדו עליו במרץ עד שעבר, ובחמש שנים שעברו לא עשו כלום כדי להכניס תיקונים. אפשר לספר הרבה סיפורים, אבל בפועל שום דבר לא קרה. אם יו"ר הלשכה רוצה לשנות משהו הוא יכול, זה גוף חזק שמקשיבים לו".

- מה עוד דרוש תיקון בלשכה?

"השמאים הצעירים בלשכה לא זוכים למספיק תשומת לב. איך שהם נראים כך ייראה המקצוע בעתיד. הם כשליש מחברי הלשכה המונה כ-1,850 שמאים. זה קהל משמעותי, שצריך ללוות ולטפח אותו בהכשרה".

מסילתי מבקר את התנהלות הלשכה בתקופת כהונתו של היו"ר המכהן מול ארגונים כמו לשכת עורכי הדין והתאחדות בוני הארץ. לדבריו השמאים צריכים להדק את הקשר עם ארגונים אלה. עם הקבלנים הוא חשוב כי זה חלק בלתי נפרד מעבודת השמאים. והוא מצביע כדוגמא על כך שלאחר קריסת המרפסת בחדרה, דנוס הלין על חוסר הפיקוח בענף. "אם קורה מקרה כמו נפילת מרפסת אצל גינדי השקעות, לא נכון לבוא ולתקוף אותם. לבוא ולהגיד שאין פיקוח על הקבלנים ושצריך להגביר את האכיפה זו חכמה קטנה כי זה לתפוס ארגון מקביל בשעת צרה. אני גם לא מסכים עם הטענה הזו וסבור שיש פיקוח. בחדרה קרתה תקלה, זה יכול לקרות ולא מעיד על כל התחום. טעות להכפיש את הקבלנים והם רתחו בגלל זה".

מסילתי מתריס נגד ואומר כי קדנציה אחת מספיקה ליו"ר בלשכת השמאים: "זה בעייתי לאפשר שתי קדנציות, קדנציה אחת של 4 שנים זה מספיק. נהוג היום לעבוד שלוש שנים ואחר כך לקצור את הפירות. זה לא נחוץ ואני אפעל לשנות את זה".

- אז זה אומר שבמקרה שתזכה אתה לא מתכוון להתמודד על עוד קדנציה?

"כן. אתמודד רק לקדנציה אחת. אם לא מספיקים לעשות מה שרוצים בקדנציה אחת אין טעם לעוד קדנציה".

יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס סירב להגיב לדברים.