חוק צער בע"ח: האחריות לעבירות תוטל גם על בכירי תאגידים

את הצעת החוק יזמו חה"כ עמרם מצנע ודב חנין, לאחר שלא הוגש כתב אישום כנגד בכירי תנובה בעקבות פרשת ההתעללות במשחטות אדום אדום

אפקט "אדום אדום": ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של חברי הכנסת דב חנין ועמרם מצנע, הקובעת כי על מנהלים בכירים בתאגידים וחברות תוטל אחריות אישית על התנהלות החברה במקרה של התעללות בבעלי חיים. ההצעה מטילה אחריות גם בגין פגיעה רשלנית בבעלי חיים.

ועדת השרים אישרה למעשה תיקון לחוק צער בעלי חיים (1994), המוסיף לחוק עבירות רשלנות וכן מעגן את האחריות של מנהלים בתאגידים וחברות למניעת התעללות במפעליהם.

הצעת החוק הובאה על רקע תחקיר "כלבוטק", בו נחשפה התעללות בבעלי חיים במשחטת "אדום אדום" בבית-שאן, שאחריו הוגשו כתבי אישום נגד שני עובדי קבלן ושני עובדים זוטרים, אולם כנגד בכירי הנהלות חברת תנובה ובית המטבחיים לא הוגש כתב אישום.

"תופעה חוזרת היא שמנהלים בתאגידים המחזיקים בבעלי חיים, שבכוחם לדאוג שהטיפול של התאגיד בבעלי החיים שברשותו יהיה כחוק, מרחיקים עצמם ממעורבות בנושא", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "לעיתים התוצאה קשה ביותר. מוצע לעגן בחוק את חובת הפיקוח של נושאי משרה בתאגיד בהקשר זה, כפי שמקובל בהקשרים דומים בחקיקה העכשווית".

בנוסף, הצעת החוק מוסיפה לחוק הקיים הטלת אחריות על פגיעה שנגרמת לבעלי חיים כתוצאה מרשלנות. "חלק גדול מהפגיעה בבעלי חיים בפועל נגרמת בשל התנהגות רשלנית", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "כך, למשל, במקרה של אדם שהותיר כלב במכונית, והכלב מת בייסורים ממכת חום, או במקרה שאדם מחזיק בעלי חיים למטרות עסקיות בתת-תנאים שאדם סביר היה יודע שיגרמו לבעלי החיים סבל שלא לצורך.

"הטלת אחריות על פגיעה בבעלי חיים גם כאשר היא נעשית ברשלנות משקפת את התפיסה שבעלי החיים נתונים בידינו לשבט או לחסד. הם ראויים להגנה לא רק מהתנהגות זדונית, אלא גם מהתנהגות רשלנית וחסרת זהירות".

הצעת החוק הוגשה כאמור על-ידי חברי הכנסת דב חנין ועמרם מצנע. ליוזמה הצטרפו חברי הכנסת ראובן ריבלין, מירי רגב, איתן כבל, דב ליפמן, ישראל חסון, זהבה גלאון, מרב מיכאלי, אחמד טיבי, נחמן שי ותמר זנדברג.

ההצעה תעלה לקריאה טרומית ביום שלישי הקרוב בו מצוין גם יום זכויות בעלי חיים, ובהמשך תקודם לקריאה ראשונה ושנייה.

ח"כ עמרם מצנע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, מסר: "מדובר בהצעת חוק חשובה שבאה להגביר את הפיקוח על מפעלים העוסקים בתעשיית המזון מהחי, בכדי למנוע תופעות של התעללות בבעלי חיים ולייצר אחריות אישית בקרב העוסקים במלאכה. עלינו להפעיל את כל האמצעים החקיקתיים העומדים לרשותנו בכדי להגן על זכויות בעלי החיים אשר קולם לא נשמע".

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, מסר: "בעלי חיים נפגעים במידה רבה בגלל בעיות מערכתיות שמאפיינות תאגידים וגורמים כלכליים. התמודדות עם הפגיעות האלה שמסתפקת בהאשמת הש"ג היא גם בלתי צודקת וגם בלתי אפקטיבית. מאחורי התמונות המזעזעות של ההתעללות בבעלי חיים שהציבור נחשף אליהן בתחקירי 'אדום אדום' ו'זוגלובק' עומדים שיטה ואינטרסים כלכליים, ועל כן הדרך היחידה להתמודד היא בהטלת אחריות אישית על נושאי משרה בכירים וראשי מערכות בתאגידים הכלכליים ובמערכות הרלוונטיות".

בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות בירכו על החלטת הממשלה לתמוך בהצעת החוק. "פעמים רבות ההתעללות בבעלי חיים במשקים תעשייתיים נעשית בידיעת ההנהלה, ולמעשה היא חלק מנוהלי העבודה: הרי העובדים לא מביאים מהבית את השוקרים החשמליים. כל גידול תעשייתי של בעלי חיים כרוך בהתעללות, אך הצעת החוק עשויה להבטיח שלפחות ההגנה המינימלית שמקנה להם החוק תמומש".