נסיעת מבחן: קרן סל להשקעה בשוק הרכב האירופאי

קרן הסל FP:AUT כוללת את חברות הרכב הגדולות באירופה ■ האם היא תיהנה מסימני השיפור הראשונים שמציג שוק הרכב ביבשת?

המשבר הכלכלי העמוק שעבר על אירופה בשנים האחרונות, נתן אותותיו גם על שוק הרכב, שעובר אולי את המשבר הקשה בתולדותיו. בשנת 2013, לדוגמה, נמכרו ביבשת פחות מ-12 מיליון כלי רכב - ירידה של כ-1.7% ביחס להיקף המכירות בשנת 2012, ושנה שישית ברציפות של ירידה בנתון זה.

למרות זאת, בחודשים האחרונים מתקבלות מספר אינדיקציות להתייצבות בשוק הרכב האירופי: מכירות כלי הרכב החודשיות ביבשת (מבחינת יחידות) רשמו עלייה במשך חמישה חודשים ברציפות, וגם מספר חברות רכב אירופיות מרכזיות טענו כי הן רואות ניצנים של התייצבות בשוק המקומי. כתוצאה מכך, הערכות הקונצנזוס הן שבשנת 2014 שוק הרכב האירופי יחזור להציג צמיחה מינורית של 1%-2%.

למרות החולשה בשוק הרכב האירופי, חשוב לשים לב לכך שמרבית יצרניות הרכב שמקורן באירופה, הן כבר מזמן לא יצרניות מקומיות אלא יצרניות גלובליות שמושפעות יותר ממגמות כלל עולמיות ופחות ממגמות מקומיות כאלה ואחרות.

לפי ארגון יצרני הרכב העולמי OICA, בין השנים 2009 ל-2012 צמחו מכירות כלי הרכב החדשים בשיעור כולל של כ-25%, לסך של כ-82 מיליון כלי רכב חדשים. בעוד שוק הרכב האירופי דשדש בשנים האחרונות, שוקי רכב מרכזיים אחרים בעולם, ביניהם השוק בסין ובארה"ב, דווקא שגשגו ועזרו לחברות הרכב האירופיות לעבור את המשבר בשוק המקומי בשלום יחסי.

דוגמה לכך ניתן לקבל מהתבוננות על Daimler, יצרנית המותג Mercedes ואחת מיצרניות הרכב הגדולות באירופה. Daimler הצליחה להציג צמיחה שנתית ממוצעת של 6.5% במכירותיה בין השנים 2010-2013, כאשר על החולשה בשוק האירופי מחפה צמיחה חזקה בשווקים באסיה ובארה"ב.

תמחור נמוך יחסית

חברת Lyxor פיתחה קרן סל (ETF) על תת-המגזר של תחום הרכב באירופה. קרן הסל, שהוקמה ב-2006 ונסחרה תחת הסימול FP:AUT, עוקבת אחר מדד Automobiles & Parts במדד Stoxx600 הכלל אירופי. דמי הניהול לשנה בקרן הסל הם של 0.3%, והמחזור היומי הממוצע הוא של כ-15,000 תעודות.

קרן הסל כוללת את יצרניות הרכב הגדולות ביבשת, ואף את יצרניות חלקי הרכב המרכזיות. ההחזקות הגדולות של התעודה יצרניות הרכב וולקווגן ורנו וכן חברת הצמיגים מישלן. בשנה האחרונה הצליחה קרן סל זו להציג תשואה של כ-50% - תשואה עודפת של כ-33% על מדד היחס Stoxx600 (ראו גרף).

בהתחשב באופיין הגלובלי של מרבית חברות הרכב האירופיות, בסימנים הראשונים של השיפור שמציג שוק הרכב האירופי בחודשים האחרונים ובתמחור הנמוך בהשוואה למדדי המניות הכלליים באירופה, אנחנו מאמינים כי השקעה בחברות הרכב האירופיות עשויה להיות אפשרות מעניינת לתקופה הקרובה.

חשוב לשים לב לגורמי הסיכון המרכזיים בהשקעה בקרן סל זו: מגזר הרכב הוא מחזורי ומאופיין במתאם גבוה עם המחזור הכלכלי. במקרה שהכלכלה האירופית תחזור להציג סימני חולשה והאטה כלכליים, סביר להניח שמגזר זה יהיה מהנפגעים העיקריים מכך. גם רמת הסחירות הנמוכה של קרן הסל עלולה להוות גורם סיכון.

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל FP:AUT

חברה מנהלת: Lyxor

שנת השקה: 2006

מדד לעקיבה: Automobiles & Parts במדד Stoxx600

דמי ניהול שנתיים: 0.3%

מחזור יומי: 15,000 תעודות

קרן הסל
 קרן הסל