אתגר הכימיה: ישראל לא השכילה לנצל את משאביה נכונה

על אף היות הכימיה בסיס לכל, מדינת ישראל עומדת בימים אלה מול מספר אתגרים מרכזיים בתחום מדעי הכימיה, ונראה כי צפוי לנו מחסור משמעותי בכוח-אדם

איך שלא תסתכלו על זה כימיה נמצאת בכל: החל בחומרים ובמוצרים, דרך פעילות גוף האדם, החי והצומח ועד לנפש-התחושות והרגשות. אבל ככל שקסם הכימיה מרתק אותנו כך הסוד שטמון בה לא פעם מאיים עלינו.

מדעי הכימיה מהווים בסיס מרכזי בכלכלה ובמחקר המדעי של מדינת ישראל. התעשיות הכימיות בארץ הן מהתעשיות הוותיקות והמבוססות במדינה והן תורמות לחלק נכבד מהתל"ג הלאומי ומשמשות מקור תעסוקה לרבים מאזרחי ישראל. כך למשל מוקד התעשיות הכימות בנגב - הפארק האקו תעשייתי נאות חובב מספק פרנסה לכ - 10,000 משפחות, ברובן מאזור הנגב ואחראי על ייצוא בהיקף של כ - 4.5 מיליארד דולר בשנה. חברות הכימיה הישראליות הן גם שגרירות של איכות והצלחה ישראלית בעולם כולו. גם המחקר האקדמי בתחום הכימיה בישראל הוא בעל מסורת ארוכת שנים והצלחות רבות והוא זה שהוביל לאין ספור פיתוחים כחול-לבן ולמספר שיא של זוכים בפרס נובל.

על אף האמור לעיל, מדינת ישראל עומדת בימים אלה מול מספר אתגרים מרכזיים בתחום הכימיה. ראשית, מספר התלמידים שבוחרים בכימיה כמקצוע ההגברה לבגרות בבתי הספר בישראל הולך ופוחת עם השנים ובמקביל גם מספר הסטודנטים הבוחרים במקצועות הכימיה וההנדסה הכימית במוסדות להשכלה גבוהה בישראל מצטמצם. מגמה זאת תוביל בעתיד הקרוב למחסור משמעותי בכוח אדם מוכשר ומיומן בתחום, כזה שיכול להוביל לייבוא של עובדים זרים או להעברה של מתקנים לחו"ל.

גם ברמת המשאבים עומדים בפני המדינה אתגרים רבים. למדינת ישראל יש משאבי טבע ייחודים ולא מבוטלים, למרות שכל השנים הרגילו אותנו לחשוב אחרת. אולם המדינה לא השכילה לאורך השנים לנצל את המשאבים נכונה ולהפיק מהם את מירב התמורה לטובת כלל אזרחיה. עובדה זו מצריכה חשיבה מחדש ותכנון ארוך טווח לגבי אופן חלוקת משאבי הטבע בישראל, החל בגז טבעי, פוספט ואשלג ועד לחול ומים, על מנת להבטיח רווח לצד רווחה. מרבצי הגז הטבעי שנמצאו לחופי ישראל יכולים גם להוות בסיס לפיתוח של תעשייה כימית משגשגת. בצורה כזאת במקום לייצא את הגז ניתן להניע איתו את גלגלי התעשייה, להכפיל את הרווחים ולהיטיב עם החברה והכלכלה המקומית.

גם הקשר בין כימיה ותעשייה לאיכות הסביבה מחייב היערכות נכונה. לשימוש בחומרים כימיים בבית ובתעשייה יש פוטנציאל לגרום למפגעים, להוביל לזיהום סביבתי ולפגוע בבריאות הציבור. אולם פיתוח בר-קיימא של תהליכים, שעיקרו שימוש מושכל במשאבים, הערכות מקדימה לכלל הסיכונים והמפגעים וטיפול בשפכים ובפליטות, יאפשר ליהנות משלל היתרונות של הכימיה ולהבטיח שהחסרונות והסכנות יהיו זניחים.

התעשייה הכימית יכולה וצריכה להמשיך ולשמש מקור חיים למדינת ישראל, תרתי משמע, ולשם כך צריך גם חזון וגם אומץ.

*** הכותב חוקר במרכז לתהליכים ירוקים, המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון