האם עובדי חברת החשמל יקבלו עוד 3,000 שקל לגמלת הפנסיה?

ההסתדרות: "בלי הסדרת הפנסיה וחריגות השכר לא נחתום על רפורמה בחברת החשמל" ■ האוצר: "הגמלה הממוצעת החודשית של עובד חברת החשמל גבוהה כמעט כפליים מהגמלה הממוצעת של עובדי מדינה עם פנסיה תקציבית"

נושא הפנסיה לעובדי חברת החשמל יעמוד במרכז הדיונים בשלב המכריע של המו"מ על הרפורמה, שיתנהל היום ומחר בין ועדת יוגב להסתדרות ועובדי חברת החשמל.

בוועדת יוגב מקווים להגיע להסכמות עם העובדים השבוע, ערב הגשת המלצות הוועדה, הסכמות שיאפשרו המשך מו"מ לקראת חתימת הסכם סופי לקראת סוף השנה. יו"ר הוועד אורי יוגב העריך היום כי ההסכמות הסופיות עם העובדים לא יושגו לפני שיתנהל מאבק בין המדינה לעובדים.

בישיבתה האחרונה דחתה הוועדה את דרישת ועד העובדים להגדיל את הרכיב הפנסיוני בשכרם של העובדים שיישארו בחברה באופן שיביא להגדלת הגמלה החודשית שלהם ב-3,000 שקל לחודש.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, אמר היום כי "בלי הסדרת נושא הפנסיה וחריגות השכר לא נחתום על רפורמה בחברת החשמל. לב הרפורמה זה יחס התחלופה של הפנסיה (היחס בין הגמלה לבין השכר האחרון, המגיע עד ל-70%, ע"ב). לא הגיוני שעובדי חברת החשמל יוצאים עם יחס תחלופה של 25%-30%. עובדים לא צריכים להתבייש בזה שהם רוצים פנסיה יותר גבוהה".

הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, אמר בתגובה כי "הגמלה הממוצעת החודשית של עובד חברת חשמל גבוהה כמעט כפליים מהגמלה הממוצעת שמקבלים עובדי המדינה שמקבלים פנסיה תקציבית. אכן, יש יחס תחלופה נמוך בפנסיה של עובדי חברת החשמל אבל - ויש אבל גדול - זה מנגנון מובנה לכל המגזר הציבורי שעדיין חי מפנסיה תקציבית".

אמסלם הוסיף כי "אם נתמקד רק ביחס התחלופה נחטא לניתוח המקצועי הרחב יותר בתחום הפנסיה. יש יתרונות מאוד גדולים לפנסיה התקציבית: היא מדברת על שכר אחרון ועל גמלה מיידית - הפרמטרים האלה לא קיימים בקרנות הפנסיה הצוברות ואלה פערים דרמטיים. לכן, כשבוחנים את יחס התחלופה צריך להסתכל על כל תמונת הפנסיה, והמצב הרבה פחות טוב בעולם קרנות הפנסיה החדשות".

ניסנקורן ואמסלם השתתפו בפאנל שנערך בוועידה הלאומית לאנרגיה של המכון לאנרגיה וסביבה. ניסנקורן, שנשאל מדוע העובדים דורשים מענקים כה גבוהים תמורת הסכמתם לרפורמה, אמר כי "לעובדים יותר נכון לקבל תוספת שכר ממענק. המענק הוא אינטרס של המדינה". אמסלם הזהיר מפני ויתור גורף של המדינה במסגרת הרפורמה על טענותיה לחריגות שכר בחברת החשמל.

"אני מודה שחריגות השכר הוא נושא שלא הוברר עד הסוף", אמר אמסלם, "אבל דבר אחד אסור לעשות - לעשות צחוק מהאכיפה. זה מכה את כולנו פעמיים כי אנחנו לא מקיימים את החוק ויוצרים מוטיבציה להמשך חריגות השכר. מחילה טוטאלית זה משהו שאסור שיקרה לנו. המבחן של הרפורמה הוא בתמורה מול המחיר".