בטוח שכדאי לבטל את האגרה?

אם יסגרו את רשות השידור, יסגרו גם את קול ישראל. לא חבל?

אתם שונאים את רשות השידור. היא מייצגת בעיניכם את כל הרע בעבודה המאורגנת. הבזבזנות, הבטלנות, הגבייה הברוטאלית ובעיקר השיעמום. הרייטינג הנמוך של מרבית משדרי ערוץ 1 משקף חוסר אמון מצד הציבור. אותו ציבור שערוץ 1 משדר לו. ועבורו.

כשמסיתים נגד עובדי הרשות, נוהגים לנופף ברייטינג העלוב של הטלוויזיה מול חגיגות השכר באותו גוף מאובן, שמנוהל בצורה בלתי מתקבלת על הדעת. משום מה, ולא במקרה, לא מזכירים את הרדיו. את קול ישראל.

אם יסגרו את רשות השידור, יסגרו את הטלוויזיה אבל גם את הרדיו, את כל רשתות הרדיו, גם את המואזנות והמצליחות, לתקופה בלתי ידועה. אנחנו לא יודעים מתי הן ייפתחו שוב. אם ייפתחו. מי יפתח. ומי יבחר את העיתונאים לגוף החדש. בעיניי, זה מטריד.

קול ישראל כולל את רשת א', רשת ב', רשת ג', 88FM, קול המוזיקה, הרשתות שמשדרות בערבית, ברוסית ובאמהרית, התחנות המקומיות של קול ישראל והתחנות החינוכיות בתדר 106FM ובראשן קול הקמפוס.

סגירת הרדיו תהיה מכה אנושה הן לשיח הדמוקרטי (בלא מהדורת החדשות המקצועית ונטולת הפניות של קול ישראל) והן גם לתרבות הישראלית (מאות שעות מוזיקה ייכחדו, ואלפי אמנים לא יזכו לתמלוגים).

התחנות 88FM (מוזיקה איכותית) וקול המוזיקה (מוזיקה קלאסית) עלולות לא לשוב כלל לעולם שמבוסס על כסף ורייטינג, עולמם של השרים גלעד ארדן ויאיר לפיד, כמו גם עולמו של יו"ר ועדת לנדס לבחינת השידור הציבורי, רם לנדס, שמגיע מהתקשורת המסחרית.

אבל מה שחמור באמת הוא חוסר הוודאות לגבי כוח-האדם. עיתונאים דעתנים, העילית של התקשורת הישראלית - כמו אריה גולן, קרן נויבך, עודד שחר, איילה חסון ועוד - עלולים למצוא את עצמם בחוץ. זה תלוי בניתוקה של הרשות החדשה מהפוליטיקאים. אך האם זה אכן יקרה? לא בטוח.

המנכ"ל "העצמאי" יהיה תלוי בשר

לפי מתווה לנדס, על השידור הציבורי יפקח דירקטוריון. מי ימנה את חבריו ואת העומד בראשו? נכון, השר ארדן (כפוף להמלצות ועדת איתור בראשות שופט בדימוס). ומי אמורה לאשר את החלטת השר? נכון, הממשלה.

את מנכ"ל הרשות החדשה ימנה הדירקטוריון, אבל אם השר ירצה להדיחו, למשל מטעמים פוליטיים, הוא יוכל להמליץ על כך לממשלה.

המנכ"ל "העצמאי" של הרשות "הלא-פוליטית" יהיה תלוי אפוא בשר. על הרשות תפקח רשות שידורים מסחרית (חיבור תמוה בין הרשות השנייה למועצת הכבלים והלוויין). ומי ממנה כיום את אנשי הרשות השנייה? נכון, השר.

רגע, מי יגייס את העובדים לרשות החדשה? מינהלת שתקבע מי ימשיך ומי יפוטר. רוצים לנחש מי ימנה את חבריה? נכון, שרי התקשורת והאוצר, ארדן ולפיד. ועוד לא דיברנו על הבור בתקציב שהממשלה אמורה לכסות. אם חבריה לא יאהבו את התכנים או את העיתונאים, הם עלולים לסגור חשבון עם השידור "העצמאי" באמצעות קיצוצים באותו תקציב.

מה שרואים במסיבת עיתונאים מתוקשרת עלול להיראות אחרת כשמתעמקים בפרטים. והפרטים מעידים על ארגון שתלוי בגחמות של פוליטיקאים. אז מה השתנה? לא הרבה. ליתר דיוק, הרבה פחות ממה שמציגים לנו. כך שלפני שאנחנו מריעים על ביטול האגרה (כ-30 שקל לחודש, כעשירית ממה שאנחנו משלמים ל-yes ולהוט) - חשבו היטב על ההשלכות.