ניצחון לחברות שילוט החוצות: צו מניעה למכרז הפרסום בנתניה

צו המניעה הוצא לבקשת החברות חוצות זהב ומרקעים, שטוענות כי תנאי המכרז שקבעה עיריית נתניה אינם סבירים

בית המשפט המחוזי מרכז הוציא אתמול (ב') צו מניעה נגד עיריית נתניה בעניין מכרז שילוט החוצות בעיר. סגן נשיא בית המשפט, השופט אברהם יעקב, קבע כי עיריית נתניה לא תכריז על זוכה במכרז ולמעשה היא מנועה מלהתקדם בהליכי המכרז עד להחלטה אחרת.

ההחלטה ניתנה בעקבות עתירה שהגישו חברות השילוט חוצות זהב ומרקעים שבה ביקשו לבטל את המכרז. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין גיל רווה ועידו וארס מטעם חוצות זהב וחיים בן יעקב ואבי חי מטעם מרקעים.

כפי שנחשף ב"גלובס", מכרז שילוט החוצות בנתניה עורר סערה בשוק הפרסום, וזאת לאחר שהוחלט להפקיד את כל פני הפרסום הקיימים בעיר בידי זכיין אחד בלבד - מהלך שאין לו תקדים בשוק הישראלי. גם תקופת הזיכיון שנקבעה היא ארוכה במיוחד - 15 שנה, עם אפשרות להארכה עד 25 שנה.

הרף המינימלי לדמי הזיכיון לצורך השתתפות במכרז אינו גבוה במיוחד: כ-1.5 מיליון שקל בחמש השנים הראשונות, אך בשנה השישית אמורים דמי הזיכיון לקפוץ ב-25% ובשנה ה-11 ב-33% נוספים. בעירייה לא מתכוונים לאפשר שיתופי פעולה בין שתי חברות המתמחות בקטגוריות שונות לצורך הליכה משותפת למכרז, ומציבים כדרישת בסיס לא רק ניסיון של שלוש שנים בכל אחד מאמצעי הפרסום, אלא רף הכנסות מינימלי של 10 מיליון שקל בשנה בכל אחת משלוש השנים האחרונות.

תנאי המכרז הותירו מחוץ לאפשרות ההתמודדות חלק משמעותי מחברות השילוט, בהן גם את JC דקו הצרפתית, שזכתה במכרזים בתל-אביב וברמת-גן. מי שכן יוכל להשתתף הם רפיד, מקסימדיה, טקסימדיה וזהר שילוט חוצות.

בעתירה שהגישו חוצות זהב ומרקעים נטען שתנאי המכרז בלתי סבירים באופן קיצוני ופוגעים בעותרות ובמציעים פוטנציאלים אחרים, אך הם פוגעים גם בתושבי העיר נתניה ובבעלי העסקים בה, שכן הפקדת כל הפרסום בידי זכיין אחד הופכת אותו למונופול: "כפועל יוצא של תקופת המכרז, תיפגע התחרות לגבי עריכת פרסומים בעיר נתניה למשך 15-25 שנה, כאשר הזוכה יהיה הזכיין אשר יקבע את מחירי הפרסום בעיר. כך עלול להיפגע ציבור המפרסמים, שיהיה כפוף לתכתיבי הזכיין לאורך זמן לא סביר". עוד נטען, כי הפועל היוצא מכך הוא כשהשוק יוחזק ברובו המכריע על-ידי גורם אחד שיקבע את מחירי הפרסום, הוא עלייה במחירי הפרסום, שתגולגל אל המפרסמים ומהם אל הצרכנים".

עוד נטען, כי יציאה למכרז כה ארוך דורשת על-פי חוזר משרד הפנים את אישור שרי הפנים והאוצר מראש ולא בדיעבד.