המלצה חמה: קרן סל שהשיגה 34% בשנה האחרונה

קרן הסל ALFA סורקת את ההחזקות של כמות עצומה של קרנות גידור בניסיון להשיג תשואה עודפת ■ הישגיה האחרונים מוכיחים שהיא מצליחה בכך

בתחילת השנה התאפיין שוק המניות במגמה מעורבת. לאחר ירידות בחודש ינואר חזר מדד המניות האמריקאי לעליות (להבדיל מחלק מהשווקים הגלובליים, המפגינים חולשה באחרונה). הגברת התנודתיות בשוקי המניות מעלה את חשיבות ניהול השקעות אקטיבי, תוך בחירת מניות שמניבות תשואה עודפת - "אלפא".

לפני כחודשיים כתבנו על כלי אחד מסוג זה - קרן סל Global X Guru Index ETF (סימול: GURU), שעוקבת אחר החזקותיהן של קרנות הגידור המנצחות, ובכך מצליחה לעקוף באופן ניכר את ביצועי מדד S&P 500 (וכמובן, את מרבית שוקי המניות הגלובליים). הפעם אנו מבקשים להפנות את תשומת לבכם לקרן סל נוספת - AlphaClone Alternative Alpha ETF (ALFA), המשתמשת בכלים דומים של סריקת החזקותיהן של למעלה מ-6,000 קרנות גידור למטרת השגת תשואה עודפת.

אסטרטגיית קרן ALFA אכן מניבה תשואות: ב-12 החודשים האחרונים היא הציגה תשואה חיובית של כ-34% - גבוה מתשואה של כ-24% של מדד S&P 500 האמריקאי ושל כ-8% של מדד קרנות הגידור HFRI Fund Weighted Composite Index. מתחילת השנה מציגה קרן ALFA תשואה חיובית של כ-6% - ביצועי יתר לעומת S&P 500 ומדד קרנות הגידור שרשמו תשואות של פחות מ-2% כל אחד. קרן הסל המתחרה GURU, שנהגה לאורך שנים להציג תשואה עודפת, מפגרת מתחילת השנה עם תשואה שלילית של כ-1%.

אפשרות לחשיפה הפוכה חלקית

מבחינת החשיפה המגזרית, שני המגזרים המובילים בהרכב קרן ALFA הם הפיננסים (נתח של כ-21% מהחזקות הקרן) והבריאות (16%) - אלו משקלי יתר הן לעומת משקלות במדד S&P 500 והן לעומת הרכב קרן GURU. שלושת המגזרים הבולטים הנוספים בהרכב הקרן הם הטכנולוגיה (15%), צריכת המותרות (15%) והתעשייה (11%). מאידך, המגזרים הדפנסיביים צריכה בסיסית ואנרגיה (אשר הציגו תשואת חסר מתחילת השנה) מהווים כל אחד נתח של כ-5% בלבד.

קרן ALFA היא מפוזרת יותר מקרן GURU המתחרה, עם 83 החזקות (לעומת 55 החזקות של GURU), ועם החזקותיה הבולטות נמנות חברת התרופות Valeant (VRX), חברת הביטוח AIG (AIG), חברת התשתיות Chicago Bridge&Iron (CBI), חברות המדיה FOX (FOXA) ו-Time Warner (TWX) וחברת הכבלים Comcast (CMCSA).

יתרון חשוב נוסף של ALFA הוא הגידור הדינמי של פוזיציות הקרן, ואפשרות לעבור לחשיפה הפוכה חלקית לשוק בהתאם לתנאים מסוימים - ובכך להניב אלפא נוספת.

שני החסרונות של קרן ALFA הם דמי ניהול גבוהים יחסית (0.95% שנתית) והיקף נכסים קטן של כ-63 מיליון דולר, אשר בא לידי ביטוי גם ברמת סחירות נמוכה (כ-48 אלף מניות ביום, כ-2 מיליון דולר). יחד עם זאת, כפי שראינו במקרים רבים, הצלחה בביצועי הקרן מובילה לגידול בנכסיה, ואם קרן ALFA תמשיך להביא את האלפא למשקיעים, ניתן לצפות לגידול בהיקף הנכסים.

***הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.