גאולה אבן לארדן: "סגור את המשרד להגנת העורף במקום רשות השידור"; עודד שחר: "בכל הכבוד שאין לי ללפיד, רשות השידור - קורבן של כלכלה ברוטלית"

עיתונאי רשות השידור מחו בעצרת "לא משתיקים את ערוץ 1 וקול ישראל" ■ עודד גרנות: "עובדי הרשות - הכי טובים שיש" ■ אבן תשוב להגיש את "מבט"?

עיתונאית הערוץ הראשון גאולה אבן תקפה היום בצהריים את שר התקשורת גלעד ארדן בעצרת נגד מסקנות ועדת לנדס. "בממשלה החליטו לגזור גזר דין מוות על רשות השידור", אמרה אבן בכינוס שהתקיים בבית סוקולוב שבתל אביב. אבן עקצה את ארדן ואמר, כי "לא קל להיות שר תקשורת אחרי משה כחלון, וארדן צריך להציג הישג. אבל אם רוצים, אפשר לסגור משרד ממשלתי מיותר, זה שאפילו שר הביטחון חושב שהוא מיותר", כשהיא מכוונת למשרד לפיקוד העורף שארדן עומד בראשו.

דבריה של אבן מושכים עניין שכן היא נשואה לשר הפנים, גדעון סער. בתקופה האחרונה עולות הערכות ברשות השידור לפיהן עם שובה מחופשת הלידה של בנם המשותף הראשון, תשוב אבן להגיש את מהדורת "מבט". ברשות השידור לא התייחסו לדברים ואילו אבן הכחישה אותם.

על פי ההמלצות ועדת לנדס, תקום מנהלת חדשה שתקים רשות שידור מחודשת וזו תחליף את הרשות הקיימת. כל 1,800 עובדי רשות השידור הקיימת כיום צפויים לעזוב את מקום עבודתם.

בעצרת שנשאה את הכותרת, "שידור ציבורי לא קוברים - לא משתיקים את ערוץ 1 וקול ישראל", השתתפו עשרות רבות של עיתונאי רשות השידור. בין נושאי הדברים היו גם חתן פרס ישראל יעקב אחימאיר, הפרשנית המדינית אילה חסון והפרשן הכלכלי עודד שחר. לדברי אבן מעל הבמה, "הבעיה של רשות השידור היא הזיקה בחוק בין הפוליטיקאים לרשות השידור". לדבריה, התחנפות לפוליטיקאים תעזור למצוא עבודה ברשות השידור המחודשת.

הדוברים תקפו בחריפות את שר האוצר, יאיר לפיד. שחר, המסקר את פעילותו של לפיד במסגרת עבודתו בקול ישראל ובערוץ 1, אמר: "עם כל הכבוד לשר האוצר, ואין לי כבוד אליו, רשות השידור היא עוד קורבן של הכלכה הברוטאלית החדשה". ואילו איש קול ישראל, צ'יקו מנשה אמר: "אסור לקנות את הלוקשים מוועדת לנדס. ביטול האגרה זה הונאה. לנדס מחבר את הרשות הבאה לעטיני האוצר".

קמפיין גם ביו-טיוב

במקביל, תחת הסלוגן "מצילים את השידור הציבורי", עיתונאי ושדרני רשות השידור יצאו בקמפיין נגד הרפורמה המתוכננת של שר התקשורת גלעד ארדן, שמכוונת לסגור את רשות השידור במתכונתה הקיימת ולהקים גוף חדש ומשופר לפי המלצות ועדת לנדס.

העיתונאים דוד ויצטום, אילה חסון, עודד גרנות ותמר אלמוג צילמו סרטוני יו-טיוב קצרים ובהם הם מספרים על "הבית שלהם שהולך להיסגר", ומסבירים עד כמה חשוב לדעתם לשמור על "שידור ציבורי עצמאי, מיומן, וחזק".

אילה חסון: "שידור ציבורי זה לא בשבילנו. שידור ציבורי זה אינטרס ציבורי - אתם רוצים שרק בידי בעלי ההון יהיו כל אמצעי התקשורת ושכל המידע יבוא מהכיוון הזה? לא רוצים אגרה? מצוין. צריך להדק? מעולה. לנקות, לקצץ, לערוך שינויים - יוצא מן הכלל, גם אנחנו רוצים. אבל את כל המלחמות שאני ניהלתי למען הציבור - ניהלתי מכאן. היו לי הצעות מכלי תקשורת לעבור אליהם, אבל בחרתי תמיד להישאר כאן, בשידור הציבורי - כי אני מאמינה בשידור ציבורי".

תמר אלמוג: "שידור ציבורי חייב להתקיים לצד כל סוגי השידור האחרים. נכון שהם מצוינים, יש כלי תקשורת טובים בישראל, אבל גם כאן (ברשות השידור) יש כלי תקשורת מצוינים, שרוצים להביא אליכם את האייטמים הכי טובים - חדשות, תוכניות של חטיבת החדשות, תוכניות תעודה, תרבות ועוד. האנשים כאן רוצים לספק לכם את המוצר הטוב ביותר - והם עושים את זה. נכון, יש במה להשתפר, אבל כאן יש אנשים שמביאים לכם ימוצר ללא מורא וללא משוא פנים".

דוד ויצטום: "חשוב ששידור ציבורי יהיה אנטי ממלכתי לדעתי, ושידור כזה יכול להיות רק ציבורי - שישדר מהציבור אל הציבור. הוא צריך להראות את אלה שלא יכולים להיראות ולתת קול לאנשים שאינם נשמעים ביום-יום. אני חושב ששידור ציבורי הוא חשוב וייחודי בנוף שלנו".

עודד גרנות: "יותר מהחשיבות של השידור הציבורי אני רוצה לדבר על חשיבותם של הדשדרים הציבוריים בערוץ 1 ובקול ישראל. זו הנבחרת הטובה ביותר שיש ואני אומר זאת באחריות. כתבים, פרשנים, עורכים, מפיקים - והם צריכים להיות חוט השדרה של כל גוף שידור ציבורי ועצמאי חדש שיקום - כי הם הטובים ביותר שיש".