גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אימוץ ה- IFRS מעלה הילוך

אימוץ IFRS בישראל נכנס להילוך גבוה, עם פרסום תקן חשבונאי חדש

בחודש ינואר 2014 פרסם "המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות" את תקן חשבונאות ישראלי מספר 34 להצגה של דוחות כספיים. בשונה מתקני חשבונאות שפרסם המוסד לתקינה בשנים האחרונות - החלים על רשימה סגורה של מדווחים ספציפיים, כגון בתי-חולים, מוסדות להשכלה גבוהה ומפעילי זיכיון למתן שירות ציבורי - התקן החדש פורס את חסותו על כלל המדווחים לפי התקינה הישראלית (למעט מלכ"רים).

תקן זה, ביחד עם התקן שפורסם בחודש ספטמבר 2013 - בנוגע למדיניות חשבונאית, שינויים באומדנים חשבונאיים וטעויות - מצביעים על כניסה של המוסד לתקינה להילוך גבוה בתהליך האימוץ ההדרגתי של התקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS) לגבי חברות פרטיות.

אימוץ תקני IFRS בישראל נועד להסדיר מעבר הדרגתי לשימוש בשפה חשבונאית אחידה ומובנת, כפי שנהוג בעולם הגדול. זאת, בכפוף לאילוצים ולשיקולי עלות=תועלת הרלבנטיים לחברות פרטיות. בהתאם לכך, יכולת ההשוואה בין הנתונים בדוחות הכספיים לבין הביצועים של המתחרים (ותקופות קודמות), מהווה את אבן היסוד לעריכת הדוחות הכספיים.

כך למשל, שיפור בביצועי חברה ובמצבה הכספי בתקופת הדיווח אינו מצביע בהכרח על הנהלה יעילה ומוכשרת, אלא ייתכן שמדובר דווקא בחיסרון יחסי לעומת המתחרים שהציגו שיפור משמעותי יותר.

עם זאת, במקרים מסוימים תקני IFRS שאומצו בישראל מאפשרים לחברה לבחור חלופות שונות של טיפול חשבונאי, כגון בנושאי נדל"ן להשקעה, רכוש קבוע ומלאי. לדוגמה, חברה פרטית רשאית לבחור אם למדוד נדל"ן להשקעה בשווי הוגן או לפי מודל העלות. באפשרות הבחירה, כמו גם באפשרות לשנות בחירה זו לחלופה יותר רלבנטית, יש פגיעה מסוימת ביכולת ההשוואה בין חברות שונות.

בהקשר זה אומץ תקן חשבונאות מספר 34, שמטרתו לקבוע את האופן שבו יוצגו הדוחות הכספיים. זאת, כדי להבטיח יכולת השוואה עם הדוחות הכספיים של החברה לתקופות קודמות ועם הדוחות הכספיים של חברות אחרות. התקן מפרט מה הם הדוחות הכספיים, אילו פריטים הם נדרשים לכלול, כיצד להציג מידע השוואתי לתקופות קודמות, וכדומה. כמו כן, התקן כולל הוראות מפורשות בתחומים שהם ליבת החשבונאות של כלל החברות הפרטיות במשק, לרבות בנושא העסק החי, בסיס צבירה, עקרון המהותיות ואפשרות קיזוז בין נכס לבין התחייבות ובין הכנסה לבין הוצאה.

עקרון הברזל בתקינה החשבונאית

התקן קובע, כי יש לערוך את הדוחות הכספיים, למעט מידע על תזרים מזומנים, על בסיס צבירה. המשמעות היא, שעסקאות מוכרות בדוחות הכספיים עם התרחשותן, ולאו דווקא במועד קבלת התחייבות או תשלום מזומנים בגינן.

לדוגמה, במתן שירות ללקוח, יש להכיר בהכנסה במועד מתן השירות, משום שאירוע זה יוצר את הזכות החוזית לקבל תמורה בגינו. מאידך, בקבלת שירות מספק, יש להכיר בהוצאה במועד קבלת השירות, משום שאירוע זה יוצר את המחויבות החוזית לשלם תמורה בגינו.

במילים אחרות, התפיסה החשבונאית היא שהכנסה צריכה לשקף גידול במשאבים כלכליים, ואין זה משנה אם משאבים אלו הם מזומנים שזרמו לחשבון הבנק או זכות חוזית לגבות מזומן זה בעתיד.

תפיסה זו נגזרת מעקרון הברזל בתקינה החשבונאית, שלפיו מהות קודמת לצורה. לאור העובדה שגביית המזומן מהווה עניין טכני בעיקרו, הרי שתהליך הפקת ההכנסה הושלם במהותו עם מתן השירות. מכאן, שבמועד זה יש להכיר בהכנסה מצד אחד, ובנכס מצד שני (יתרת לקוחות). קבלת המזומן בפועל בעתיד מהווה פעולה טכנית של החלפת נכסים (זכות חוזית תמורת מזומן), ואינה עולה לכדי גידול נוסף במשאבים הכלכליים של החברה.

על אף האמור, התקן החדש מאפשר לישות הפועלת בתחום שבו הפרקטיקה המקובלת מאפשרת דיווח כספי על בסיס מזומן או מזומן מעורב, לערוך את דוחותיה הכספיים לפי בסיס כזה. דוגמה לישויות הרשאיות לערוך את הדוחות הכספיים שלהן על בסיס מזומן, היא נותני שירותים אשר אין להם מלאי ו/או שהמלאי שלהם הוא זניח ביחס לשירות שהם נותנים.

בהקשר זה יצוין, כי דיווח על בסיס מזומן מאפשר להנהלת החברה גמישות מסוימת של עיתוי רישום ההכנסות וההוצאות בהשוואה לבסיס צבירה. ניקח למשל מדווח שנותן שירות ואין ברשותו מלאי, כגון רו"ח, עו"ד, מתווכים, שמאים ויועצים למיניהם. [

עוד נניח, שהשירות ניתן בפועל לאורך חודשי השנה באופן אחיד, והתשלום בגין כל חודש מתקבל במהלך החודש שבו ניתן השירות. במקרה זה, דיווח על בסיס צבירה לא יאפשר כל מרחב תמרון לדחיית ההכנסות שנצברו בחודש דצמבר לשנה העוקבת. לצורך כך, יידרש המדווח להשבית את השירות בחודש דצמבר ולתת שירות כפול בחודש ינואר. מאידך, בדיווח על בסיס מזומן, כל שיידרש לצורך דחיית רישום ההכנסה הוא מתן אשראי ללקוח וגביית החוב בשנה העוקבת.

הכותב הוא מנהל המחלקה המקצועית במשרד רוה"ח RSM שיף הזנפרץ

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו