מירי רגב לנתניהו: "אתה נותן ללפיד לקבור את הליכוד"

הצעת לפיד לבטל את המע"מ לרוכשי דירה ראשונה מעוררת מהומה במערכת הפוליטית וכעס רב על נתניהו ■ מקורבי רה"מ: "לפיד נלחץ מהכוונה של נתניהו להתערב" ■ מירי רגב: "מתברר שמע"מ זו לא פרה קדושה"

הצעתו של שר האוצר, יאיר לפיד, להפחתת מחירי הדיור עמדה היום (ד') במוקד ההתקפות בכנסת ונתקלה בביקורת חריפה. בעוד בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סבורים שהצהרתו לפני כשבועיים כי בכוונתו להתערב במשבר הדיור היא שהלחיצה את לפיד וגרמה לו למהר ולהוציא את התוכנית לאוויר העולם, נתניהו עצמו לא מתבטא נגד התוכנית ושתיקתו התפרשה בכנסת כאילו הוא נותן לשר האוצר רוח גבית. חברי הכנסת כרכו היום את נתניהו ולפיד בחבילה אחת ושניהם עמדו במוקד הביקורת הקשה על תכנית לפתרון משבר הדיור.

עם זאת, בשיחות סגורות, לא מסתיר נתניהו את תחושתו שהצהרתו שלו היא שדרבנה את לפיד לפעול ולנסות לקחת את הקרדיט על המהלך מראש הממשלה. לדברי מקורביו, "לפיד נלחץ מהכוונה של ראש הממשלה להתערב. אם הלחץ הזה יוביל לשינוי אמיתי במחירי הנדל"ן זה יהיה טוב לכולנו. לא בטוח שזו התשובה לבעיה".

ואילו גם בסביבתו של לפיד אין תמימות דעים כי המהלך נכון. לדברי גורמים בסביבתו, "המהלך יפרק את מערכת המע"מ באופן שיחייב להעלות מיסים אחרים. לא יהיה מנוס מהעלאת מיסים אחרים והמהלך יוביל רק לעליית מחירים".

ניסיונותיו של נתניהו לא להביע עמדה פומבית בעניין הצעתו של לפיד עמדה לו אתמול לרועץ ונתניהו זכה לקיתונות של ביקורת גם מצד חברי מפלגתו. אמש, במהלך ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, הביעה ח"כ מירי רגב (ליכוד) זעם רב על נתניהו והטיחה בו כי הוא "קובר את הליכוד".

בקדנציה הקודמת עמדה רגב בראש שדולת הדיור בכנסת והגישה ארבע פעמים הצעת חוק זהה להצעתו של לפיד להפחית את המע"מ ל-0% לרוכשי דירה ראשונה, אולם ההצעה לא זכתה לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. רגב, שהופתעה אתמול למצוא בעיתונים את הצעתו של לפיד, כעסה על נתניהו כי הוא מעניק גיבוי ליו"ר יש עתיד במקום לקדם את ההצעות שהיא הגישה.

"אתה רוצה לקבור. אתה מאפשר לשר האוצר להעביר הצעה שיכולת להיות חתום עליה אתה", אמרה רגב, "זה ביזיון שלפיד הוא זה שמקדם חקיקה חברתית ולא הליכוד". רגב מתחה ביקורת על חוסר המנהיגות של נתניהו בנושא ואמרה: "לוקחים חוקים שלנו, של הליכוד, שנפלו בוועדת שרים והם ביש עתיד הופכים את זה להצלחה שלהם. קוברים לנו את הליכוד. מתברר שמע"מ זו לא פרה קדושה וכשרוצים לקדם משהו זה יכול לקרות גם אם יש לו עלות כבדה. כנראה הליכוד לא באמת רוצה לקדם נושאים חברתיים".

לאור ההצעה של לפיד, דורשת רגב לבטל גם את המע"מ על המים. "אם המע"מ זו לא פרה קדושה, שראש הממשלה יסביר לי למה אי אפשר לבטל את המע"מ על המים", אמרה.

בקרב הסיעות החרדיות נערכים לקרב בלימה בהצעתו של שר האוצר שמפלה את הציבור החרדי שלא יהיה זכאי להטבה מכיוון שלא התגייס לצבא. ח"כ יעקב ליצמן (יהדו התורה) צפוי לפנות בימים הקרובים לבג"ץ.

במסגרת נאום 40 חתימות היום בכנסת אמר נתניהו כי "על מנת להוריד את מחירי הדיור יש רק דרך אחת שיש לנקוט וזה להגדיל את ההיצע של הדירות", לדבריו, יש לעשות זאת "על ידי עלייה מתמדת בבנייה, ואנחנו צריכים גם לסגור פער שקיים ולכן להאיץ את התכנון ואת זה עשינו אתמול כשהעברנו את חוק התכנון והבנייה. זה ייקח כמה שנים להדביק את הפער ולכן הממשלה מגבשת צעדים קצרי טווח להפחתת מחירי הדיור, שאותם נציג בימים הקרובים".

נתניהו, שנמנע מלהתייחס מפורשות לתוכניתו של שר האוצר, הוסיף כי "לגבי חיבור הפריפריה למרכז, החזון הוא הקמת רשת כבישים ורכבות שתחבר את הפריפריה למרכז. כל מי שנמצא בדרום מרגיש את המהפכה שאנחנו בעיצומה. החזון שלי ממשיך את החזון של בן גוריון כשאני מאמין בתשתיות עסקיות. כשהחברות המובילות בעולם מבינים את החזון הזה ובאים לממש אותו. בפעם הראשונה מאז הקמת המדינה יש תפנית והנגב הופך להיות מרכז. ברגע שאתה פורץ את הפריפריה אתה גם עושה שינוי חברתי גדול מאוד".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בוז'י הרצוג, תקף בחריפות את ראש הממשלה. "לפני שבועיים הואלת בטובך להעניק ראיונות לתקשורת בעברית, והצהרת שעכשיו תיכנס לנושא הדיור. אז שר האוצר ושר השיכון כשלו ועכשיו סוף סוף נראה את ראש הממשלה בעצמו בא להציל את האומה. אגב, חוסר האמון שהבעת בשר האוצר מוצדק. מהסקירה הכלכלית של בנק ישראל למחצית השנייה של שנת 2013, עולה כי מנובמבר 2012 עד אוקטובר 2013 עלו מחירי הדיור ב-8%. אתמול הציע שר האוצר תוכנית חדשה להורדת מחירי הנדל"ן. לא עוברות כמה שעות ושר השיכון מסביר לנו למה התוכנית לא אפויה. כמו כל דבר שהממשלה הזאת עושה הוא בין חצי עבודה לשני שליש כישלון שבדרך. וגם החיבה והתיאום בין השרים השונים זה מאפיין מובהק של הממשלה הנוכחית יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. משריפה לשריפה".

הרצוג הזכיר כי "כבר ביולי 2011 הבטחת סופר טנקר לנדל"ן. הכרזת על שורה ארוכה של צעדים להורדת מחירי הדיור. כלום לא התממש. כלום לא קרה. בשנים האחרונות הנדל"ן התייקר ב-80%. אתה אדוני ראש הממשלה ברוב השנים האלה אחזת בהגה. אחזת ואיבדת אחיזה. אתה ראש ממשלה בדיליי. וחמור מכך, אתה ראש ממשלה שלא עומד בהצהרות שלו עצמו. אתה לא רק בדיליי, אתה פשוט לא יכול".

יו"ר האופוזיציה המשיך במתקפה: "במשך כהונתך התהדרת אדוני ראש הממשלה בצמיחה המרשימה של המשק. השנה בזכות הגז המשק היה אמור לצמוח ב-3.8%. בסופו של דבר הגענו לצמיחה של 3.3% בלבד. בשנה הבאה צפי הצמיחה כבר נמוך יותר מראש. ובפועל אנחנו עלולים לרדת מתחת ל-3%. המשק בהאטה, היצוא נמוך והפעילות הכלכלית הולכת ונעצרת. התשתיות במדינת ישראל קורסות. התחבורה במצב של העולם השלישי. כאילו אין מי שמבין את הקשר בין מצב התשתיות לבין מחירי הנדל"ן. ממשלת ישראל לא ייצרה מנועי צמיחה ולא עשתה דבר כדי להגביר את הפעילות הכלכלית במשק. שר הכלכלה הפך לאויב של היצואנים והתעשיינים. זאת עוד לפני שהגענו לאקלים המדיני שיוצר קשיים לישראלים בסחר בין לאומי".

גם ח"כ איציק שמולי הצטרף למתקפה מעל דוכן המליאה ואמר כי "בזכות מדיניות נתניהו ולפיד לא רק המסתננים עוזבים את הארץ אלא גם הזוגות הצעירים שלא מצליחים לשרוד את יוקר המחיה והדיור. אנשים לא מצליחים לסגור את החודש וראש הממשלה מדבר איתנו על Wi-fi וסייבר".