אריאל מתנגד לתוכנית לפיד: להיטיב גם עם משפרי הדיור

שר השיכון והבינוי לקראת ישיבת קבינט הדיור מחר: רק החלה של ההטבה גם על קבוצת משפרי הדיור (10% מכלל העסקאות במשק) לצד רוכשי דירה ראשונה תיצור את המסה הקריטית הנדרשת לצורך השפעה על מחירי הדירות

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל מתנגד לתוכניתו של שר האוצר יאיר לפיד להחיל 0% מע"מ על קניית דירה ראשונה חדשה, כפי שהוצגה בשבוע שעבר. במסמך רשמי שפרסם משרד השיכון והבינוי היום (א') לקראת ישיבת קבינט הדיור מחר, מזהיר השר אריאל כי הפעלת תכנית מע"מ בשיעור אפס כפי שתובא מחר לקבינט הדיור תספק מענה חלקי בלבד לצורך בהורדת מחירי הדיור.

על פי משרד השיכון והבינוי, על מנת להביא לירידת מחירים בשוק הדיור כולו, כולל דירות מיד שניה (כ-75% מן העסקאות בשוק הדיור), יש להחיל את המודל על היקף עסקאות שנתי משמעותי מבין הדירות החדשות.

"רוכשי דירה ראשונה חדשה מהווים רק 8% מכלל העסקאות השנתיות בשוק והמגבלות שהוצבו בהצעת ההחלטה כמו שירות צבאי, מגבלות גיל, והורות לילד אחד לפחות, מורידות אחוז ניכר נוסף מסך העסקאות, מה שמצמצמת עוד יותר את השפעת תכנית המע"מ על שוק הדיור", נכתב במסמך.

השר אריאל קובע עוד כי רק החלה של ההטבה גם על קבוצת משפרי הדיור (הקבוצה הגדולה ביותר בשוק הדירות החדשות - 10% מכלל העסקאות במשק), לצד רוכשי דירה ראשונה (8% מכלל העסקאות במשק), תיצור את המסה הקריטית הנדרשת לצורך השפעה על מחירי הדירות, תוך בלימת עליות המחירים ושינוי המגמה כלפי מטה.

"יש הסכמה מלאה בין כל הגורמים המקצועיים (משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, בנק ישראל, ראש הממשלה, המועצה הלאומית לכלכלה) כי נתח שוק של 15% ומעלה משפיע בהכרח על המחירים בשוק הדיור. הוספת משפרי הדיור רוכשי דירה חדשה לרוכשי דירה ראשונה תביא לנתח של 18% לפחות, שישפיע בצורה משמעותית על השוק. בהיעדר השפעה כאמור, משמעות הצעת ההחלטה הינה הענקת הטבה, חסרת תקדים כמעט, לפרטים שונים בחברה, מבלי שהיא משיגה יעד לאומי בדמות השפעה על מחירי הדירות, לטובת כלל אזרחי המדינה.

מטעם זה, אין כל הגיון לשלול את ההטבה מקבוצת משפרי הדיור. מאותו טעם, על מנת להגיע למסה קריטית שתשפיע על שוק הדיור, מוצע לבטל את תנאי הסף המגבילים את מתן ההטבה של מע"מ בשיעור אפס בתוך קבוצת חסרי דיור. אין מקום להדיר ממעגל מקבלי ההטבה קבוצות אוכלוסיה רחבות אחרות של רוכשי דירה ראשונה אשר אינם עומדים בתנאי הסף, דבר אשר יצמצם עוד יותר את ממשי ההטבה ואת השפעתה על השוק בכללותו", נכתב.

בצעד משלים, מציע אריאל לקבוע כי רשות מקרקעי ישראל תשווק מכרזי קרקע של קרקעות בשווי העולה על 100 אלף שקל ליחידת דיור במתכונת של "מחיר מטרה" - תחרות על מחיר הקרקע, בהינתן מחיר מרבי שבו ניתן למכור את הדירה לרוכש. במכרזים אלה יקבע כי הדירות יוצעו לרוכשי דירה ראשונה ולמשפרי דיור, וכך צירוף המהלכים - החלת מע"מ בשיעור אפס ומכרזי מחיר למטרה - ישיג את היעד המבוקש של היקף עסקאות שנתי משמעותי הנדרש כאמור במטרה להביא לשינוי המגמה ולירידת מחירי הדירות, לרבות דירות יד שניה.