גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפשילים שרוולים

ענף הרכב הישראלי נמצא בסיטואציה אגרסיבית למדי

בשבוע שעבר פרסמה דלק רכב את הדוח השנתי שלה לשנת 2013. כתמיד, לדוח הזה יש חשיבות הגולשת מעבר לביצועים הכספיים של חברה בורסאית חביבה על המשקיעים. דלק אמנם חוותה בשנים האחרונות ירידה ממושכת במכירות אך היא עדיין אחת מ"ספינות הדגל" של שוק הרכב הישראלי ולפיכך הדוח שלה משקף במידה רבה את התהפוכות שעוברות על שוק הרכב כולו.

שערי המטבע: הגורם הדומיננטי

השורה התחתונה בדוחות 2013 של דלק היא עלייה מרשימה ברווח מ-303 מיליון שקל ל-456 מיליון שקל, נתון שמזכיר את "הימים הטובים". אבל התמונה יותר מורכבת. ההכנסות מתחום מכירות הרכב דווקא התכווצו בכ-600 מיליון שקל לעומת 2012, ומה שסידר לחברה את השנה במידה רבה היו השערים של הידידותיים של הדולר והיאן, שבהם היא רוכשת את כלי הרכב. אלה תרמו בין השאר להכנסות מימון והפרשי שער של כ-215 מיליון שקל.

אגב, תופעה דומה ראינו ברבעון השלישי של 2013 גם בדוחות של יפנאוטו, יבואנית סובארו (שנמחקה בינתיים מהבורסה), והיא ממחישה יותר מכול עובדה שהרגולטור מעדיף להתעלם ממנה בעקביות: במציאות שבה מוטלים 100% מסים על רכב, הגורם הדומיננטי ביותר ברווחיות יבואני הרכב היה ונותר שערי המטבע ולא גורם תחרותי כזה או אחר. לא מדובר רק בהכנסות מימון; שער מטבע נוח מאפשר להגדיל מכירות באמצעות הנחות לחברות הליסינג, לצאת במבצעים אגרסיביים לשוק הפרטי ולשפר את התחרותיות גם במקרה שבו חברה כלשהי סובלת מחיסרון תחרותי בקו המוצרים שלה.

במקרה של דלק רכב, החברה המשיכה לסבול ב-2013 מהעדר מתחרות בפלח מכוניות המיני העירוניות האוטומטיות ובפלח רכבי הכביש-שטח העירוניים - שניים מהפלחים הצומחים ביותר בשוק הרכב הישראלי. במקרה של פלח הג'יפונים עשויה החברה לסגור את הפער השנה עם השקת הכלי הקומפקטי פורד אקוספורט, שיציע תמחור אגרסיבי במיוחד, ומאוחר יותר עם הדגם המקביל החדש של מאזדה, CX-3. אבל פלח המיני יצטרך כנראה לחכות ל-2015 להשקת הדור החדש של מכונית המיני פורד קא, שתהיה לראשונה "מכונית עולמית" עם מרכב חמש דלתות, עלויות ייצור נמוכות ותמחור לשווקי העולם השלישי.

הרגולציה: אין השפעה מהותית

שנת 2013 הייתה שנה שבה "התבשלו" לא מעט שינויי רגולציה ואף יצא לדרך יבואן מקביל ראשון, שהתמקד בשיווק רכבי פורד. אלא שעיון בדוח השנתי מגלה שבחברה מסרבים להתרגש מהשינויים. כך, למשל, הדוח השנתי של דלק מקדיש פרק לא קטן לנושא הייבוא המקביל אבל בשורה התחתונה תגובת ההנהלה להתפתחויות דומה לזו שראינו בדוחות קודמים: "יצוין כי במהלך שנת 2013 החל ייבוא מקביל של מספר דגמי פורד לישראל. למרות זאת מעריכה החברה כי בתנאי השוק הקיימים אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל בכמויות מסחריות". והסיבה? "המחירים לצרכן בישראל של כלי רכב, בניכוי מסים, הינם מהנמוכים בעולם".

גם עיון בהתייחסות הנהלת החברה ל"חוק רישוי הרכב" החדש, שמקדם כיום משרד התחבורה בוועדת הכלכלה, לא חושף דרמות.

ביחס לאחד מסעיפי הליבה של החוק, שמסדיר לצד היבואנים הרגילים גם את פעילותם של "יבואנים זעירים" (ייבוא אישי עם מלאי של עד 20 מכוניות) ויבואנים מקבילים, חוזרת החברה ואומרת בדוח כי "להערכת החברה, עיגון ההוראות האמורות בחוק, במידה שהצעת החוק תתקבל, אינו צפוי להשפיע מהותית לרעה על עסקי החברה, שכן בתנאי השוק הקיימים אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל של רכבים כאמור בכמויות מסחריות".

החברה לא סבורה כי תושפע מהותית גם מהסעיף בחוק שיאפשר לשר בבואו לתת רישיון ייבוא "לשקול את תרומת מתן הרישיון לתחרות בתחום ייבוא הרכב ולרמת השירותים לציבור, לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים".

ולאותה קטגוריה של "אין השפעה על העסקים" נכנסים גם הסעיפים המעניקים הקלות לייבוא האישי - וזאת למרות שהמותג ב.מ.וו שמייבאת דלק חשוף במיוחד לתחרות נקודתית מצד הייבוא אישי - וכך גם שורה ארוכה של סעיפים אחרים הנוגעים למתן אחריות, אי-התניית שירות במוסכי הרכב וכדומה.

בדוח מופגנת גם אדישות לפוטנציאל התחרותי של כלי הרכב ההיברידיים, שלגביהם נאמר כי "למרות הטבות המיסוי המשמעותיות שלהן הם זוכים, מחירי כלי הרכב ההיברידיים הינם גבוהים ממחירי כלי הרכב הנמכרים על ידי החברה בקטגוריות המקבילות, ולפיכך לא מהווים כלי רכב אלה תחרות משמעותית אל מול כלי הרכב הנמכרים על ידי החברה". נציין בהערת אגב, שגם דלק מתכוונת לעלות על העגלה ההיברידית ולקראת השנה הבאה היא מתכוונת להצטרף לתחרות עם דגמים שונים של פורד ואולי גם של מאזדה.

התמהיל: עליית המגזר הפרטי

בחינת מבנה המכירות של דלק רכב בשנה שעברה חושף שינויים מהותיים בתמהיל המכירות. כך, למשל, רכב הפנאי/שטח מאזדה CX5, ששייך אצל רוב היבואנים לקטגוריית "נישה", הפך ב-2013 לאחד ממוקדי המכירות של הקבוצה כולה, עם הכנסות מצטברות של 420 מיליון שקל - כ-12.4% מסך הכנסות הקבוצה. זה לא היה פיצוי מלא על העדרה של המאזדה 3 מהתחרות ב-2013 ועל הירידה החדה (כמעט מחצית) בהכנסות ממכירת הפורד פוקוס, אבל בהתחשב ברמת הרווחיות הגבוהה יותר שמיוחסת לרכבי הפנאי ולתדמית המשודרגת של הפלח, זו ללא ספק הייתה סוכריה שהמתיקה את הגלולה המרה.

העדרה של המאזדה 3 והירידה בביקוש לפורד פוקוס בציים השפיעו גם על תמהיל המכירות על פי סוגי לקוחות. בשנת 2013 היה שיעור המכירות של הקבוצה ללקוחות פרטיים מתוך סך ההכנסות מהגבוהים בתולדותיה ועמד על כ-52%, לעומת 42% בשנת 2012. בשנת 2007, למשל, כ-60% ממסירות החברה היו ללקוחות מוסדיים, כלומר חברות הליסינג וציים.

מהנתונים הללו נגזרת גם תלות נמוכה יותר בהכנסות חברות הליסינג הגדולות. בשנה שעברה, כ-22% מהכנסות החברה הגיעו משני לקוחות גדולים בלבד - מן הסתם שתיים משלוש חברות הליסינג הגדולות בשוק, אלדן ואלבר. ב-2012, לשם השוואה, ההכנסות משני הלקוחות הללו היו כ-24% מהכנסות החברה.

שינוי רגולציה אחד, שהדוח מעניק לו משקל כבד יותר, הוא שינוי הוראת הנוהל שמאפשר לחברות הליסינג למכור מכוניות עם אפס קילומטרים בתור יד ראשונה. בהקשר זה כותבת הנהלת דלק רכב בדוח כי "שינוי מדיניות זה עשוי, כאמור, להגביר את רמת התחרות בשוק הרכב ואף להביא לצמצום הפערים בגובה ההנחות המוענקות לציי הרכב אל מול הצרכנים הפרטיים". מי שיקרא את המשפט הזה היטב עשוי לגלות בתוכו איום מרומז: אם חברות הליסינג יתחרו בנו על סמך ההנחות שהן מקבלות, ההנחות הללו יתכווצו.

בשורה התחתונה, הדוח מספק רקע הולם למהלכים השיווקיים האגרסיביים שמבצעת כיום דלק רכב, לראשונה בתולדותיה. אלה החלו ב"ימי מכירות מיוחדים" עם הנחות, ממשיכים במבצע לארגון הצרכנות "חבר" ומגיעים למבצע מימון עדכני - מעין "ליסינג לפרטיים" - שהשיקה החברה בשבוע שעבר.

מכירות דלק רכב

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

התרעה מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים