בריאות גרסת המערב הפרוע

האתגר הגדול הבא: הגבלת הקדנציות של מנהלי בתי החולים

שיטת "המינויים הפנימיים" של מנהל אסף הרופא ד"ר בני דוידזון, מסלול עוקף תקנים, מכרזים, שקיפות ובשתי מילים מנהל תקין, היא תצוגת תכלית להיעדר היכולת של משרד הבריאות לנהל את בתי החולים שבבעלותו. הנהלת המשרד מספרת לנו כי מדובר בעבירה של ממש, לא פחות ולא יותר, אבל תרשו לנו לנחש שדוידזון יישאר בתפקידו עוד שנים רבות בזמן שראשי המשרד יבואו וילכו.

אפילו לשימוע לא יזמינו אותו, ומי שמרים על כך גבה שיישאל מה עשו במשרד הבריאות עם מנכ"ל שיבא (תל השומר), פרופ' זאב רוטשטיין, אחרי שזה בנה מאחורי גבם שדה תעופה למסוקים פרטיים כאילו הייתה זו אדמה חקלאית שקיבל בירושה.

רוטשטיין מסתובב בין אולפני טלוויזיה, מעניק ציונים לשרת הבריאות יעל גרמן בעניין ההמלצות המתגבשות של הוועדה בראשה היא עומדת, מלטף ביד אחת ועוקץ ביד שנייה.

ואם כבר הזכרנו את ועדת גרמן, הסיפור של דוידזון מחזק את הרושם כי ההמלצה הראשונה שפרסמה הוועדה - ניתוק בתי החולים הממשלתיים ממשרד הבריאות והעברתם לניהול של רשות סטטוטורית חדשה - היא מהמסקנות החשובות שניתן היה לגבש, אף שהעיסוק בביטוחים משלימים ובשר"פ חשוב בפני עצמו ובוודאי פופולרי יותר.

על פי ההמלצות, הרשות הזו תנוהל על ידי אדם שאינו מגיע בהכרח מעולם הרפואה אלא דווקא מתחום הניהול והכספים, תוך יכולת ממשית להטיל סנקציות על מנהלים שלא יעמדו בדרישותיו.

כל גוף שפועל במסגרת בית החולים, בין אם זה קרן מחקרים או אגודת ידידים, יהיה כפוף למרות הרשות החדשה, לרבות החובה למסור כל מסמך או מידע שהרשות תבקש - וגם זה שינוי מרענן לעומת המצב כיום בו בתי חולים ממשלתיים הרשו לעצמם להסתיר מסמכים והסכמים בטענה ל"סוד מסחרי".

היום אנו מפרסמים כי נציבות שירות המדינה כופה על הנהלות בתי החולים הממשלתיים למנות מבקרי פנים עד לחודש ספטמבר הקרוב, וגם זו בשורה של ממש באשר לתפקוד של בתי החולים שעשו עד היום, לפחות בחלק מהמקרים, כמעט ככל העולה על רוחם.

בעניין הזה נציבות שירות המדינה לא גמגמה כמו ועדת גרמן שהותירה את סוגיית המבקרים הפנימיים בסימן שאלה, והוכיחה כי לנציבות בראשות משה דיין יכול וצריך להיות תפקיד חשוב בהסדרת מנהל תקין במערכת הבריאות ובשירות המדינה בכלל.

האתגר הבא של הנציבות יהיה להוביל את המאבק להגבלת הקדנציות של מנהלי בתי החולים, שכמו במקרה של רוטשטיין ודוידזון צברו יותר מדי כוח עם השנים תוך שהם "עושים מהמקפצה" ומצפצפים על הנהלים והממונים עליהם.