חיים בחלל? אורביט מנסה לגייס ללא ביטחונות או שעבודים

מפתחת מערכות התקשורת הלוויינית מבקשת לגייס 100 מיליון שקל באג"ח דולריות להמרה במח"מ של 3.5 שנים ■ הונה העצמי - כ-55 מיליון שקל, ובקופתה כ-13 מיליון שקל

הבועה בשוק האג"ח הקונצרניות ממשיכה להתנפח. כעת מתעתדת אורביט טכנולוג'יס , המפתחת מערכות של תקשורת לוויינית, להנפיק אג"ח להמרה בהיקף של כ-100 מיליון שקל - ללא דירוג, בטוחות או שעבודים. הבעיה: בניגוד ללא מעט חברות שמבקשות לגייס לאחרונה חוב, אורביט, שנמצאת בשליטת זאב שטיין (44%) ומנוהלת על ידי עופר גרינברג, הינה חברה הפסדית וללא כריות מזומנים משמעותיות.

את 2013 חתמה החברה עם הפסד של כ-2.1 מיליון שקל, לאחר הפסד של 2.8 מיליון שקל בשנה הקודמת. לאורביט הון עצמי של כ-55 מיליון שקל, ובקופת המזומנים שלה היו בסוף השנה כ-13 מיליון שקל בלבד.

ההנפקה המתוכננת של אורביט טכנולוג'יס מטרידה במיוחד, ולא רק בגלל שמדובר בחברה הפסדית שמבקשת לגייס ללא מטרה מוגדרת (הגיוס הינו לצורך "כללי") - בעל השליטה באורביט בחר ככל הידוע שלא להשתתף בהנפקה.

במסגרת ההנפקה, אותה מובילה כלל חיתום, אורביט מעוניינת כאמור לגייס כ-100 מיליון שקל באג"ח להמרה (סדרה ו'), אשר צמודות לדולר, ובמח"מ של כ-3.5 שנים. הקרן תיפרע בחמישה תשלומים שווים מדי אפריל בין השנים 2016-2020, ואילו הריבית על יתרת הקרן, שטרם נקבעה, תשולם פעמיים בשנה.

לפני מנגנון ההמרה, בכל שלב יוכלו מחזיקי האג"ח להמירן למניות החברה, לפי מחיר של 20 שקל ע.נ. אג"ח למניה של 1 שקל ע.נ. מניית אורביט נסחרת במחיר של 13.5 שקל, כך שהאג"ח יונפקו כשהן רחוקות מהמסלול המנייתי.

לפי שטר הנאמנות, במידה שהונה העצמי של החברה יפחת מ-10 מיליון דולר (כ-35 מיליון שקל) במשך שני רבעונים רצופים, יוכלו מחזיקי האג"ח לדרוש פירעון מיידי. נכון לסוף 2013 עמד הונה העצמי של אורביט על כ-16 מיליון דולר (כ-55 מיליון שקל כאמור). השטר כולל עוד קובננטים בדמות הון עצמי של 25% למאזן במשך שני רבעונים רצופים, וכן יחס חוב נטו ל-EBITDA שלא יעלה על 8 במשך חצי שנה.

התנאים נוחים, הציבור מתנפל

אורביט טכנולוג'יס איננה החברה היחידה שמנצלת את הגאות בשוק האג"ח המקומי לטובת גיוס בתנאים נוחים למדי. כך למשל, לפני כשבועיים הודיעה חברת האינטרנט פריון על כוונתה לגייס כ-300 מיליון שקל. בדומה לאורביט, גם פריון תנסה להנפיק אג"ח דולריות ללא בטוחות או שעבודים, במח"מ של 3.5 שנים.

עם זאת, פריון, שמספקת פתרונות להפצה ותקבולי הכנסות ביישומים דיגיטליים ומנוהלת בידי ג'וזף מנדלבאום, נסחרת בבורסה המקומית לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל (לעומת 155 מיליון שקל שווי אורביט). את השנה החולפת היא חתמה עם רווח נקי של כ-20.1 מיליון דולר, ואת הגיוס היא מייעדת לטובת רכישות חדשות.

כידוע, בחודשים האחרונים הבועה בשוק האג"ח הולכת ומתנפחת, כשברקע הריבית הנמוכה והמחסור באלטרנטיבות השקעה. כל אלה מתמרצים עוד ועוד חברות לגייס חוב במרווחי תשואה נמוכים יחסית מחד, ובתנאים פיננסיים נוחים עבורן מאידך - באופן שמזכיר יותר ויותר את תקופת הגאות של 2006-2007. בסיכון שכרוך בגיוסי ההון הללו נושא, כמובן, ציבור המשקיעים.

עדות מובהקת להתנפחות הבועה התקבלה ביום חמישי שעבר, כאשר חברת התרופות הקטנה רקח ביקשה לגייס אג"ח בהיקף של 70 מיליון שקל בריבית של כ-7.7% לשנה וללא בטוחות. התנפלות הציבור (רקח נהנתה מביקושים של כ-217 מיליון שקל, פי 3 מהסכום שביקשה לגייס) הביאה לכך שהריבית נקבעה לבסוף על כ-5.4% - ריבית שעד לפני כמה חודשים אפיינה גיוסים של חברות גדולות ומבוססות.