מיוחד ל"גלובס": אילו מותגי גאדג'טים הישראלים הכי אוהבים?

ככל שהטכנולוגיה דוהרת, כך גדל תאבון הצרכנים להצטייד בעוד סמארטפונים, טלוויזיות, טאבלטים ולפטופים ■ מה מניע אותם לבחור במותג מסוים, ואיך? ■ סקר של מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי משרטט תמונת מצב מחשמלת

מעטים האנשים שלא הפכו למכורי טכנולוגיה, ברמה כזו או אחרת - על הציר הרחב מצמודי סלולר בלבד, ועד משוגעים לדבר המתעדכנים בכל דגם חדש של סמארטפון, טאבלט מחשב או גאדג'ט אחר. מהם המותגים המובילים כיום, עד כמה הצרכנים נאמנים להם ומה בכלל חשוב להם בבחירת מכשיר מסוים?

סקר שערך עבור "גלובס" מכון המחקר "מידע שיווקי סי.איי" בהנהלת נעם רז ומירב שפירא, מאפיין את העדפותיו של הצרכן ברכישת אביזרי הטכנולוגיה שעוטפים את שגרת יומו. הסקר נערך בקרב 503 מרואיינים דוברי עברית בוגרים באמצעות פאנל משיבים אינטרנטי.

מי המותגים המבוקשים

הסקר מגלה שהמותגים הפופולריים ביותר בעולם הטאבלטים הם אפל (18%) וסמסונג (14.5%). בעולם הסמארטפון, המותגים הפופולריים ביותר הם סמסונג (50%), אפל (20%) ונוקיה (10%). הנתונים מתיישבים עם המספרים הרשמיים של חברת IDC ישראל, המציגה את נתחי השוק נכון ל-2013: בתחום הסמארטפונים, יתרון לסמסונג (34%) על פני אפל (28%), כשלאחריהן LG, נוקיה וסוני, ובטאבלטים - אפל עם 31% מהמכירות, סמסונג עם 26% ולאחריהן אסוס עם 16%. כשמדובר במחשבים ניידים - משתנים השמות, ואת הרשימה מובילות לנובו (25%), HP (21%) דל (20%), HP ואסוס (15%).

מחשבים ניידים היא אגב הקטגוריה השלישית הנצפית באתר ההשוואות זאפ, המדווח על ירידה של 9% במחיר הממוצע למחשב נייד (ביחס לרבעון הראשון ב-2013), העומד כיום על 3,800 שקל. רמת הביקוש הגבוהה ביותר למחשבים ניידים היא לקראת חזרת הסטודנטים ללימודים בחודש אוקטובר - עלייה של 40% בביקוש ביחס לרמת הביקושים הממוצעת.

טאבלטים מככבים אף הם בעשירייה הפותחת עם מקום 5 בחיפושים והשוואות. המחיר הממוצע, במקרה הזה, ירד ביחס לשנה שעברה ב-17% ועומד כיום על 1,700 שקל.

מסתמכים על המלצות ועל סקירות

מבין שלל התכונות המאפיינות מכשירי סמארטפון וטאבלט, מגלה הסקר פערים בהתאם לגיל: בעוד המחיר והממשק הידידותי חשובים יותר למבוגרים בני 50 ומעלה, לצעירים עד גיל 29 חשובות יותר האיכות ואורך סוללה. "הצעירים מנצלים יותר את המכשירים הניידים שלהם לגלישה באינטרנט, לשמיעת מוזיקה ולמשחקים, ולכן אורך חיי הסוללה מהווה עבורם מרכיב חשוב בבחירה של מכשיר הנייד", מסבירר נעם רז, מנכ"ל "מידע שיווקי סי.איי".

עיצוב המכשיר, מוניטין היצרן והמשקל, הן התכונות הכי פחות חשובות בבחירת טלפון סמארטפון או טאבלט. ניתן להסביר זאת בשוני קטן יחסית בין עיצוב המכשירים של היצרנים השונים כיום, לרוב ללא הבדל קיצוני בין המותגים. בתוך עומס המידע והעיסוק בעולם הטכנולוגי, דווקא פה לאוזן הוא מקור המידע הראשי בעת הרכישה, ולאחריו סקירות וכתבות באינטרנט, המובילות כיום על פני סקירות המוצרים המסורתיות בעיתונות. רוב הציבור (85%) נעזר בחברים או בבני משפחה כדי להחליט איזה טלפון לרכוש וכך גם לגבי רכישת טאבלט (82%).

"בעבר, הצרכנים היו סומכים יותר על אנשי המכירות שהיו סוכני המידע העיקריים", אומר רז, "היום אנחנו סומכים עליהם פחות".

מעניין לראות כי על את תחושת ה"כת" שנוצרת לפעמים סביב אוהדי מותג כמו אפל, לרוב הצרכנים אין נאמנות למותג וכל קנייה היא החלטה בפני עצמה. הדבר בולט בעיקר ברכישת טאבלטים, בעוד כלפי הסמארטפון גדל שיעור הנאמנות למותג.

סמסונג ואפל
 סמסונג ואפל

סמסונג ואפל
 סמסונג ואפל

סמסונג ואפל
 סמסונג ואפל