על בד צנחה 10%: מפעל הטמפונים שרכשה מאכזב

על בד הפרישה 27 מיליון שקל בגין רכישת יצרנית הטמפונים רוזתם מ-2010, לאחר שזו רשמה ירידה בהכנסותיה ■ במפעל החדש תשקיע על בד 150 מ' ש'

חברת על בד מקיבוץ משואות יצחק פרסמה הבוקר כי בכוונתה להקים מפעל חדש לייצור בד לא ארוג בדימונה, בהשקעה של 150 מיליון שקל. אלא שהמשקיעים התמקדו דווקא בדוח הרבעוני והשנתי שפרסמה החברה, וההפסד החריג שנרשם בו: 21.4 מיליון שקל ברבעון הרביעי, כתוצאה מהפרשה בגין רכישת רוזתם.

בתוספת ירידה בהכנסות ברבעון זה, הרי שבכל 2013 התכווץ הרווח של החברה ל-15.9 מיליון שקל - כמעט מחצית מהרווח שנרשם בשנת 2012. על רקע זה, צנחה היום מניית על בד 10.3%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של כ-460 מיליון שקל.

על בד , המנוהלת על ידי בועז רוזמן, עוסקת בייצור ושיווק מגבונים לחים מבד לא ארוג למגוון שימושים. בשנים האחרונות נכנסה החברה לתחומי פעילות נוספים: הראשון הוא ייצור ושיווק מוצרי היגיינה נשית (טמפונים) באמצעות רכישת רוזתם בשנת 2010, שבוצעה בתמורה ל-66 מיליון דולר, מידי אהוד פוזיס ורמי קלוגר. התחום השני הוא ייצור ושיווק מוצרי ספיגה, בו החלה לפעול ב-2012.

בדוח הנוכחי התברר כי תוצאותיה של רוזתם נמוכות ביחס להערכות המוקדמות לגביה בעל בד, ושכפי הנראה מחיר הרכישה היה גבוה. הכנסותיה של פעילות רוזתם הסתכמו אשתקד ב-185 מיליון שקל, ירידה של 7% לעומת ההכנסות מתחום זה ב-2012. על הרקע זה, רשמה על בד ברבעון הרביעי הפרשה לירידת ערך בהיקף של 27.2 מיליון שקל בגין נכסי רוזתם, מה שהביא להפסד הגדול ברבעון.

כלל ההכנסות ברבעון הרביעי הסתכמו ב-322 מיליון שקל בלבד - הנתון הנמוך ביותר ב-2013, המהווה ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל ב-2012.

בסיכום כלל הפעילויות ב-2013, רשמה על בד צמיחה של 2% בהכנסות בהשוואה ל-2012, ואלה הסתכמו ב-1.41 מיליארד שקל. החברה אף שיפרה את שיעור הרווח הגולמי שלה, שעמד על 22% ממחזור המכירות, לעומת 19% מהמחזור בשנה קודמת.

"שיעורי רווח גולמי גבוהים משהכרנו"

בהתייחס לקו הייצור החדש, בכוונת על בד להקים קו לייצור בד לא-ארוג, אשר יהווה את חומר הגלם עבור כל מפעלי החברה בישראל, גרמניה, פולין וארה"ב. מדובר בקו חדש וייחודי מבחינת מרכיביו הטכנולוגיים, שיאפשר ייצור בדים מגוונים, בהרכבי חומרים שיקנו לבד תכונות ייחודיות. הקמת המפעל, שעתיד להעסיק כ-40 עובדים, צפויה לארוך כ-18 חודשים, ועם הפעלתו מעריכה על בד כי היקף המכירות שלו יעמוד על כ-25 מיליון אירו.

עלותו של קו הייצור נאמדת בכ-120 מיליון שקל, וביחד עם עלות המבנה, כ-30 מיליון שקל, צפויה ההשקעה בו להגיע לכ-150 מיליון שקל. לצורך מימון הקמת המפעל, דיווחה על-בד כי היא בוחנת גיוס הון בדרך של הקצאה פרטית של מניות, ולצורך כך החלה במגעים עם משקיעים.

אמנון ברודי, יו"ר על בד, התייחס היום להקמת המפעל ואמר כי "למרות שהייתה לנו אפשרות להקים את המפעל בגרמניה, בסמיכות לשוקי היעד שלנו, העדפנו להקים את המפעל בישראל משיקולים אידיאולוגיים".

ברודי הוסיף כי "הקו החדש מגלם בתוכו שיעורי רווח גולמי גבוהים מאלו שאנו מכירים, ויאפשר לנו פיתוח מנועי צמיחה חדשים, לצד שמירת נתח השוק של החברה בתחום המגבונים הלחים, ומיצובה כמובילה טכנולוגית בתחום".