גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיווי משקל חדש

הדוחות השנתיים בשוק הרכב מגלים שינוי ביחסי הכוחות

השורה התחתונה של הדוחות השנתיים של השחקניות הציבוריות בשוק הרכב מגלה תמונה יציבה למדי עם מגמה חיובית. שנת 2013 הייתה שנה טובה בעיקר בשל חולשת מטבעות ייבוא הרכב ביחס לשקל כאשר המבצעים הגלויים וההנחות הסמויות, שהתאפשרו בשל אותם שערי החליפין, עוררו את השוק הפרטי ועודדו את חברות הליסינג לרכוש רכב למלאי. אבל בין השורות ובאותיות הקטנות מגלים תמונה מורכבת יותר של השוק, שנשען כיום על מנגנוני איזון שיציבותם הולכת ומתערערת.

UMI: מהדקת את החבילה

חברת UMI, יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס שדוחותיה כלולים בדוחות קרדן ישראל, רשמה שורה תחתונה סבירה עם רווח של כ-22.66 מיליון שקל. אמנם זה עדיין כמחצית מהרווח בשנת 2011 וראינו כבר שנים עם רווחיות גדולה פי חמישה. אבל עדיין זהו שיפור משמעותי מאוד לעומת 2012, שהייתה שנת משבר עם רווח סמלי של כ-3 מיליון שקל.

מכירות החברה אמנם התכווצו גם השנה ב-4.3%, אך השפל של הדולר סייע לשפר את המכירות לצד שינוי בתמהיל המכירות של החברה, שמתמקד כיום בדגמים רווחיים יותר ומותאמים יותר לשוק הפרטי כמו רכב הכביש-שטח טראקס ודגמי טורבו שונים. אם בשנת 2011 כמעט 23% מכלל הכנסות החברה הגיעו ממכירת דגם קרוז המשפחתי, ב-2013 תפסה הקרוז נתח של 9.4% בלבד.

מהדוח עולה גם התמקדות של החברה - אולי מבחירה ואולי מחוסר ברירה - בשוק הלקוחות הפרטיים. בשנת 2013 מכרה החברה 55% מכלי הרכב שלה ללקוחות פרטיים והשאר למוסדיים, לעומת 41% בלבד לפרטיים בשנת 2011. להתמקדות כזו יש יתרונות אך גם חסרונות. היתרונות הם שהמכירות לפרטיים רווחיות יותר בהשוואה למכירות ה"מוסדיות", שדורשות הנחות עמוקות והן מייצרות יותר הכנסות מחלפים ושירותי מוסך - שני תחומים, שבהם שיפרה החברה את הרווחיות שלה.

מצד אחר, מכירות כאלה מחייבות את היבואנים להשתמש באופן אינטנסיבי בסבסוד באמצעות "טרייד-אין" (החלף ישן בחדש), שנחשב בדרך כלל פעילות לא רווחית ולעתים אף הפסדית. על פי הדוח של UMI, לא פחות מ-49% מהלקוחות הפרטיים שלה ביצעו בשנה שעברה טרייד-אין.

אבל למרות ההתמקדות בפרטיים, שוק הציים הוא עדיין כוח שלא ניתן להתעלם ממנו. על פי הערכות החברה, חלקם של המוסדיים בעוגת המכירות הכוללת בישראל עמד בשנה שעברה על כ-46%. זו אולי הסיבה להשקעה הכבדה שהשקיעה השנה UMI בהשתלטות על חברת הליסינג איוויס.

איוויס, שגם דוחותיה נכללים בדוחות קרדן ישראל, רכשה בשנה שעברה כ-9,400 כלי רכב, שהיו נתח לא מבוטל של 4.6% מכלל מכירות הרכב החדש ב-2013. אבל הדוח שלה מגלה שכדי לעמוד בדרישות של "עסקאות בעלי עניין" רק כ-8% מאותן רכישות היו של כלי רכב מבית UMI. זהו אחוז זעיר ויורשה לנו לשער שבשנים הקרובות, כאשר UMI כבר בעלת הבית המלאה של איוויס והיא כבר לא נסחרת, יחס הרכישות שלה יהיה שונה בתכלית. לשם השוואה, תמהיל הרכישות של חטיבת הליסינג של קרסו מוטורס מגלה כי בשנה שעברה 44% מרכישותיה היו של רכבי רנו וניסאן (ראו בהמשך).

קרסו מוטורס: הליסינג ככוח מכירות

לקרסו מוטורס הייתה שנה נאה בתחומי הפעילות השונים שלה. הרווח הגולמי של החברה זינק ב-2013 ב-19% לעומת השנה שלפני כן והרווח הנקי הסתכם בכ-112 מיליון שקל, זינוק של כ-36% לעומת השנה שלפני כן. החברה גם הגדילה את נתח השוק המצרפי שלה בכ-1.5%.

פעילות הליסינג של החברה צומחת בהדרגה, אם כי בקצב מתון, ובסיום 2013 עמד היקף צי הליסינג התפעולי של פסיפיק מוטורס, חטיבת הליסינג של הקבוצה, על כמעט 14 אלף כלי רכב. הרווח הגולמי של הפעילות הזו גדל בהדרגה, אולם עיון בנתונים מגלה את "הערך המוסף" המרכזי שלה ליבואנית: מתוך 5,745 כלי רכב חדשים שרכשה פסיפיק בשנת 2013, כ-42% היו של קרסו עצמה. אמנם עדיין מדובר בהיקף צנוע יחסית של כ-12% מכלל מכירות הקבוצה באותה שנה אבל חטיבת הליסינג הפרטית הייתה אחד הגורמים שסייעו לקרסו להגדיל את שיעור מכירותיה למגזר המוסדי ל-47% בשנה שעברה, לעומת 38% בלבד לפני שנתיים.

עוד הוכחה לתלות הגוברת והולכת בשוק המוסדי אפשר למצוא בפילוח תרומת הדגמים הספציפיים להכנסות החברה. המשפחתית רנו פלואנס, למשל, שלפני שנתיים ושלוש שנים תרמה כ-15% להכנסות החברה, תרמה בשנה שעברה לא פחות מ-25% מהכנסות קרסו מוטורס, בעיקר בזכות דגם הדיזל הפופולרי שנרכש על ידי ציי רכב. בשורה התחתונה, הנתונים מראים שפעילות הליסינג העצמאית היא זרוע מכירות שחשיבותה קריטית למותגים, שלא זוכים לקבלת פנים חמה במיוחד בקרב חברות הליסינג העצמאיות.

ואי אפשר בלי כמה מילים על בטר פלייס - זוכרים? מהדוח עולה שקרסו, בשיתוף עם רנו, פתחו במבצע "ניקיון" שמטרתו להוציא מהשוק את כלי הרכב החשמליים שנותרו בידי בטר פלייס לאחר הפירוק. העסק עלה לקרסו ולרנו כ-6 מיליון שקל ולא נופתע אם גם שאר כלי הרכב, שנותרו בידי לקוחות פרטיים, "ינוקו" בהדרגה מהשוק כדי למחוק כל זכר לסופו המביך - ליצרן - של המיזם.

אלבר: בדרך להיות "מגה-דילר"

אלבר היא לא רק אחת משלוש השחקניות הגדולות בשוק הליסינג הישראלי אלא גם אחת משתי חברות הליסינג הגדולות האחרונות שנותרו עצמאיות, כלומר ללא קשר בעלות ישיר לייבוא רכב (השנייה היא אלדן שלא מדווחת לבורסה). התואר הזה מציב אותה בעמדה רגישה מאוד בשוק הרכב הישראלי, תחת זכוכית המגדלת של יבואניות רכב עצמאיות גדולות דוגמת יוניון מוטורס, דלק רכב וטלקאר, שאין להן פעילות ליסינג עצמאית משלהן.

אלבר סיימה שנה יפה בסך הכול עם רווח של כ-51.75 מיליון שקל, כולל רווחי הון ורווחים חשבונאיים - נתון די דומה לזה של השנה שעברה. אבל כאשר בוחנים את פילוח ההכנסות של החברה לפי ענפי פעילות, מגלים נתון מעניין. בעוד שההכנסות מפעילות הליסינג נותרו יציבות, עם עלייה קלה, הכנסות החברה מפעילות "סחר הרכב" זינקו בתוך שנתיים ב-324% והסתכמו בשנה שעברה בכ-491 מיליון שקל, עם תרומה נאה לרווח הכולל.

כיוון שזרימת כלי הרכב המשומשים מליסינג של החברה נותרה יציבה פחות או יותר בשנים האחרונות (כפרופורציה של היקף צי הרכב שלה) ורכישת כלי רכב משומשים מחברות אחרות היא פעילות עסקית מוגבלת יחסית, אפשר בהחלט להניח, שהזינוק הדרמטי בהכנסות ממכירת רכב של אלבר נובע ממכירה של "משומשות חדשות" כלומר מכוניות עם אפס קילומטרים מיד ראשונה, שנרכשות מהיבואנים עם הנחה. זהו היקף מכירות רכב חדש, שכמה וכמה מותגי רכב קטנים ובינוניים בישראל היו שמחים להתגאות בו.

כאשר מצרפים את הנתונים הללו להשתלטות של UMI על איוויס, לתרומה של חטיבת הליסינג של קרסו לפעילות הקבוצה ולתרומה הנכבדה של קבוצת שלמה למכירות אופל, מקבלים תמונה די ברורה: יחסי הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג משתנים במהירות ושיווי המשקל המסורתי מתערער.

עוד כתבות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

הקרן הזרה שהשלימה אקזיט של יותר ממיליארד שקל בבורסה

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

שליט קטאר, שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק לליאו מסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל. ''עובדת באופן שיטתי'' / צילום: ap, Martin Meissner

כסף קטארי וגינויים באירופה: האם ישראל תודח מהכדורגל העולמי?

שיטות הפעולה של קטאר כבר הנחיתו שם את המונדיאל ב־2022, והיחסים המסתבכים מול ישראל מעלים תהיות: האם ההשתתפות שלנו במפעלים ספורטיביים בסכנה ● יש מי שרואים בהרחקה של רוסיה איתות מדאיג, ומזהירים: "זו תהיה כמעט מכת מוות לכדורגל הישראלי"

האם AI יכול להחליף את מנהל ההשקעות שלכם? / צילום: Shutterstock

חוקרים נתנו לצ'אט לנהל תיק השקעות. התוצאות היממו אותם

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהפכת הבינה המלאכותית נמצאת בכל פינה, ועולה השאלה האם היא יכולה גם לנהל את תיק ההשקעות שלכם טוב יותר ממומחה אנושי ● מספר מחקרים בשנים האחרונות ניסו לענות בדיוק על השאלה הזאת והגיעו לתשובות מפתיעות ● וגם: הכירו את קרנות ה־AI הישראליות

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● הותר לפרסום: סא"ל יצחק הרוש, בן 68 מירושלים, וסמל אורן הרשקו, בן 20 מתל מונד, נפלו בפיגוע במעבר אלנבי בגבול ירדן ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

ששת הנופלים / צילום: דובר צה''ל

שני "הותר לפרסום", בהפרש של שעתיים: אלה ששת הנופלים - בפיגוע ובעזה

ערן, איתן, אומרי-חי ורון נהרגו לאחר שההאמר הצבאי שבו נסעו עלה על מטען ברפיח ● מאוחר יותר מחבל ירדני שהגיע חמוש למעבר אלנבי – רצח את יצחק ואורן ● מפקד הפלוגה מרפיח הניח אחריו אלמנה ושני ילדים, רון נפל ביום הולדתו ה-20 ● בנו של יצחק שמשרת במילואים שמע על הפיגוע במעבר הגבול וקפץ לזירה – שם גילה שאביו נרצח ● 48 חטופים - 714 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

עידן וולס / צילום: יונתן בלום

המאבק מול מנורה, הפגישה שהסעירה את שוק ההון והיחסים עם יצחק תשובה: עידן וולס מדבר

רגע אחרי ההשתלטות על ישראכרט עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, חושף את מאחורי הקלעים: "התכוננו מתחת לרדאר, זה היה בית ספר לעסקים" ● בראיון בלעדי הוא מספר גם על הפגישה שהסעירה את שוק ההון, הסכם הגז הגדול אי פעם והקשר הקרוב עם יצחק תשובה, ש"צריך לקבל את פרס ישראל"

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

GAC AION V / צילום: יח''צ

הרכב הזה נכנס לאחד הפלחים התחרותיים בשוק. האם הוא משתלם?

לשחקן החדש ביותר (בינתיים) בפלח רכבי הקרוס-אובר החשמליים המשפחתיים, GAC AION V, יש עיצוב ייחודי, תא נוסעים מרווח ואיכותי והיחס הטוב ביותר בפלח בין טווח למחיר ● באגף הדינמי יש מקום לשיפור ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית