מפקדו האמריקאי של ג'ונתן פולארד: "רק סנודן גרוע יותר"

על רקע הדיווחים על עסקה המתגבשת לשחרור פולארד מדגיש מי שהיה מפקדו באגף המודיעין של הצי האמריקני את חומרת פשעיו והנזק הרב שגרם וטוען: "המידע שהעביר שימש את הרוסים, הוא לא יציב נפשית"

ביקורת חריפה על פולארד, על רקע הדיווחים על שחרורו הקרוב: מפקדו של פולארד לפני מעצרו ומאסרו, תומאס ברוקס, השווה בין פולארד למדליף אדוארד סנודן, שחשף את פרשת הציתותים של ה-NSA - הסוכנות לביטחון לאומי. "אני חושב שמה שהוא עשה שני רק לסנודן", אמר ברוקס בהתייחסות לנזק של ההדלפות, בריאיון לאתר Foreign Policy האמריקני.

סוגיית ג'ונתן פולארד מטילה צל על יחסי ארצות הברית וישראל מאז שנות השמונים, וברוקס שפיקד על פולארד כשעמד בראש אגף המודיעין של הצי הדגיש כי ההבדל המרכזי בין פולארד לסנואודן הוא שאחד חי ברוסיה והשני "נמק בכלא האמריקני".

"הרבה מאוד מהדברים שהוא אסף, בניגוד למה שהייתם מצפים ממנו לקחת, לא היה להם שום קשר לעולם הערבי או לביטחונה של ישראל", הוסיף ברוקס - שפולארד עבד עבורו ב-1980 כששירת במתקן שמשמש גם כמפקדת ה-NSA. "היה לחומר הזה קשר לשיטות הריגול האמריקניות, במיוחד נגד ברית המועצות".

בין הסודות שפולארד חשף, כשעבד כמנתח מודיעין על חוזה אזרחי, לפי ברוקס: סודות טכניים של לווייני ריגול אמריקנים, ניתוח של טילים סובייטים ומידע על הריגול של ה-NSAבמדינות זרות. כמו כן המידע כלל את מה שנקרא "התנ"ך", שהסביר איך ארה"ב האזינה לשיחות בצמרת השלטון הרוסי. ברוקס שלח את פולארד לעבוד במשרד זניח יותר לאחר שלמד לטענתו שפולארד הוא "לא יציב נפשית".

אחרי כמה שנים, הסיווג הביטחוני של פולארד - שוקם וזמן קצר אחר כך - הוא ריגל לטובת ישראל. "העברת המידע הזה הפך ליתרון עבור הסובייטים", אמר ברוקס שהזכיר כי המידע דלף למוסקבה. בוושינגטון שבו גם היום על הטענה שישראל החליפה את המידע עם הרוסים בתמורה למתן אישורי עלייה.

לאחר הדיווחים אמש, לפיהם המרגל היהודי ג'ונתן פולארד עשוי להשתחרר במסגרת העסקה להארכת המו"מ, ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן הבוקר (ג') את השרים בפרטי העסקה הנרקמת בין ישראל הפלסטינים וארה"ב, שלפי הדיווחים תכלול שחרור של עוד 400 אסירים פלסטינים, שחרור של המרגל היהודי לאחר 28 שנים בכלא האמריקני והקפאה חלקית של הבנייה בשטחים.

‫גורם ישראלי המעורה בשיחות על העסקה המתגבשת אמר לחדשות 2 Online כי ג'ונתן פולארד ישוחרר עוד לפני ליל הסדר וכי הוסכם שהמשא ומתן יימשך אל תוך שנת 2015. לדבריו, מאות האסירים הפלסטינים שישוחררו לא יהיו עם "דם על הידיים", אלא כאלה שיתרת עונש המאסר שלהם יחסית קצרה ובהם גם נשים ונערים.

הגורם הסביר שלא תהיה הקפאה מלאה של הבנייה ביהודה ושומרון ותימשך בנייה של מכרזים שכבר יצאו לדרך, בנייה פרטית ובנייה של מוסדות ציבור. זאת, לאחר שבישראל סירבו לתביעה הפלסטינית להקפאה מלאה. למעשה, מדובר לטענתו, בעיקר בריסון המכרזים הממשלתיים לבנייה בשטחים