ח"כ דרעי: "חברי הקואליציה - צאו מממשלת ההרעבה"

ארגוני הסיוע תוקפים את הממשלה בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה: "ההבטחה של לפיד להקצות 200 מיליון שקל לאי ביטחון תזונתי טרם מומשה" ■ "הדרך היחידה למאבק בעוני היא הכנת תוכנית לאומית למיגור העוני באחריות הממשלה"

"הציבור התנערו במשך שנים מאחריותם להפחית את מחירי המזון השערורייתיים והתוצאה הישירה של התנערותם היא שילדים רבים הולכים לישון רעבים". כך אומר איציק אלרוב, ממובילי המאבק ביוקר המחיה ומייסד תנועת "הצרכנים", בתגובה לדוח מבקר המדינה על העוני בישראל.

לדברי אלרוב, "כצפוי, הכנסת השמנת המתוקה לפיקוח לא הועילה במאום להעלאת הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל. הגיע הזמן שממשלת ישראל תפסיק לנהוג בפופוליזם זול ותתחיל לטפל ברצינות בבעיית יוקר המחיה. תאגידי המזון במשך שנים מתנהלים בשיטתיות ובעקביות. ביד אחד מייקרים את המחירים כשביד השנייה, בציניות מוחלטת וכדי להשתיק את המצפון - הם משתתפים בפסטיבלי סיוע לעניים. עניים שנוצרו במו ידם והתנהלותם. נבחרי הציבור התנערו במשך שנים מאחריותם להפחית את מחירי המזון השערורייתיים והתוצאה הישירה של התנערותם היא שילדים רבים הולכים לישון רעבים. את הרעב הזה הילדים חשים ערב ערב, במהלך כל השנה ולא רק בתקופת החגים. על הממשלה מוטלת האחריות לפתור את הבעייה הזו על ידי טיפול אינטנסיבי במונופולים ובקרטלים שמחזיקים את ציבור הצרכנים שבויים בידם".

יו"ר הוועדה למלחמה בעוני, אלי אלאלוף: "ביטחון תזונתי הוא זכות בסיסית של כל אדם. כשילד לא אוכל מספיק הוא לא מתרכז בלימודים, לא יכול לפתח תחושת ביטחון ולא רוכש את הכלים שיסייעו לו לפרוץ את מעגל העוני. המדינה חייבת להבטיח את הקיום הבסיסי של כל אזרחיה ולהשקיע תשומת לב מיוחדת בילדים. הוועדה למלחמה בעוני תמליץ על כך באופן ברור".

יור ש״ס, אריה דרעי, אמר כי "זעקתם של 306 אלף ילדים שבעקבות התעללות הממשלה נשארים רעבים לפת לחם, היא הסיבה האמיתית שעל הממשלה הרעה הזו ללכת לבחירות. ממשלה שמפקירה את אזרחיה ואת ילדיה אין לה זכות קיום, אני קורא לכל חברי הקואליצייה שקצת חמלה נשארה בלבם, לוותר על הכיסא ולצאת מממשלת ההרעבה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "האתוס הישראלי שליווה אותנו במשך עשורים היה שאין ילד רעב. במציאות, ישראל הגיעה לראש טבלת הפערים החברתיים וגם היעדר ה'ביטחון התזונתי' - שם מכובס לרעב - הוא כבר מציאות קיימת למאות אלפי ילדים. דוח מבקר המדינה שפורסם היום ופרס את מחדלי הממשלה לספק קיום בכבוד צריך היה להיות נקודת המוצא של ועדת אללוף לבחינת העוני המסיימת את דיוניה בימים אלה, אולם כשמשרדי האוצר והרווחה בידי מפלגת המעמד הבינוני המדומיין, כשראש הממשלה מתעלם מהמצב החברתי אבל היה בעצמו שר אוצר שהטיל גזירות חברתיות קשות, לא בטוח שאפשר לצפות לשינוי שיבוא מהם. זו לא טעות, זו מדיניות".

ח"כ סתיו שפיר (עבודה), כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "עני? רעב? לך תחפש מי יעזור לך - זו המסקנה של דו״ח מבקר המדינה שהתפרסם היום על הביטחון התזונתי בישראל. 'לא יהיו פה ילדים רעבים', הבטיח שר האוצר לפני שנה, ומאז הוקמה הוועדה למלחמה בעוני (שראש הממשלה עד היום לא הבטיח לה שקל), ונזרקו הרבה מילים מיותרות במסיבות עיתונאים, ללא שמץ של עשייה. דו"ח המבקר חושף מדיניות חסרת אחריות של הממשלה שבמקום לקבוע יעדים החליטה לזרוק את הטיפול בעוני על עמותות חיצוניות. ואז, אחרי שזרקה עליהן את האחריות היא גם זרקה אותן: התמיכה בעמותות המזון, שעמדה ב-...2012 על 14 מיליון ש״ח, קוצצה ב-2013 ל-7 מיליון בלבד".

ח״כ איציק שמולי: "מדי שנה, קצת לפני פסח, מתעוררת מדינה שלמה ומגלה להפתעתה שיש בקרבה יותר מדי אנשים רעבים. כמה יותר מדי? אחד מכל חמישה. אם מישהו שם בממשלה היה זקוק לתזכורת בא היום המבקר וקבע בדוח חמור במיוחד שהממשלה הפקירה את העניים. אז איך קורה שהמדינה מכריזה מדי שנה על מלחמה כנגד העוני והמספרים רק עולים? כי אין מדיניות אמיתית לטיפול בבעיה. כבר מחר בבוקר יש לאמץ את הצעת החוק שלי לקביעת יעדים מדידים שנתיים להפחתת העוני שיחייבו כל ממשלה להקצות את המשאבים הראויים לטיפול בבעיה".

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, טוען כי "חוסר הביטחון התזונתי בישראל הוא הגילוי החריף ביותר של בעיית העוני ההולכת ומחמירה. הקרן לידידות ניסתה במשך מספר שנים להקים תכנית לאומית לביטחון תזונתי יחד עם ממשלת ישראל. לאחר זמן ארוך בו המדינה לא הצליחה לקדם את המיזם ולאור גיבוש תכנית פעולה שאיננה מספקת ביטחון תזונתי אמיתי, ובצורה המכבדת את המקבלים, החליטה הקרן להתחיל ולטפל עצמאית לצמצום התופעה בקרב אוכלוסיית הקשישים בישראל".

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון "לתת": "דוח המבקר משמש גושפנקא נוספת לתפיסת האחריות של המדינה את תפקידה, בקובעו כי יש לקדם את הביטחון התזונתי של הנזקקים, ולצורך כך מוטלת אחריות עליונה בנושא לפתחה של המדינה ואל לה לסמוך רק על נדיבותו של המגזר השלישי. במבחן התוצאה, ההבטחה של שר האוצר יאיר לפיד, שניתנה לפני שנה, להקצות 200 מיליון שקל לאי ביטחון תזונתי, טרם מומשה וזאת על אף התחייבות שר הרווחה כי המיזם הלאומי לביטחון תזונתי יחל לפעול ב-1 לאפריל 2014, לפני חג הפסח".

ניסים ציוני, מנכ"ל "פתחון לב", אומר: "המצב הזה צריך להיפסק. הדרך היחידה למאבק בעוני היא הכנת תוכנית לאומית למיגור העוני באחריות הממשלה". "פתחון לב" קורא לממשלה לסגור את עמותות הסיוע בישראל ולקחת אחריות מלאה על הטיפול בעוני.