שותפות "לוויתן" רוצות להקים צינור גז מישראל לקפריסין

דלק קידוחים, אבנר ורציו הודיעו רשמית על התמודדותן במכרז לאספקת גז טבעי לקפריסין בהיקף 0.7-0.95 BCM בשנה ל-10 שנים ■ המציעות הנוספות הן ויטול ההולנדית, אם אנד אם היוונית וחברת הנפט של אזרביג'ן ■ סיכויים גבוהים לזכייה ישראלית בפרויקט

שותפות קידוח "לוויתן", נובל אנרג'י, דלק קידוחים , אבנר ורציו , הודיעו היום (ד') כי הגישו הצעה במכרז לאספקת גז טבעי לקפריסין - וכי הן שוקלות להקים צינור מישראל לקפריסין לשם כך. המכרז הוא לאספקת גז טבעי בהיקף 0.7-0.95 BCM בשנה ל-10 השנים הבאות ובהיקף כספי של כ-3 מיליארד דולר.

מדובר באספקת גז שתחל מ-2016 ועד 2022 עם אפשרות ל-3 הארכות, והחלק השני של המכרז הוא לאספקת גז רציפה מ-2016 עד 2025 - בכפוף ללוח הזמנים לפיתוח מאגר "לוויתן". המכרז ייסגר ב-21 באוגוסט ולפני כן תצטרך להיות סגירה פיננסית של פרויקט הפיתוח והקמת הצינור.

ספקי הגז הישראלי הם בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות במכרז של ממשלת קפריסין. בעבר היו הערכות כי הגז לקפריסין יוכל להגיע גם ממאגר "תמר", אך נכון לעכשיו הן לא מתמודדות.

על-פי דיווחים בקפריסין הוגשו למכרז אספקת הגז לאי שלוש הצעות מלבד זו של דלק קידוחים ואבנר. את ההצעות הנוספות הגישו חברת ויטול ההולנדית המתמחה בסחר בדלקים, קונסורציום יווני בשם אם אנד אם וקונסורציום בהובלת סוקאר, חברת הנפט הלאומית של אזרביג'ן.

הגז מיועד להפעלת תחנת הכוח באזור ויסיליקוס בדרום קפריסין. ישראל היא המדינה היחידה שיש לה יכולת לשנע גז לקפריסין באמצעות צינור או כגז טבעי דחוס (CNG). עד כה חתמו ספקי הגז הישראלי על עסקת יצוא אחת, עם הרשות הפלסטינית.

השותפויות מזכירות בדיווח היום, כי הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה הודיע להן בתחילת אפריל כי הוא יימנע מצעדי אכיפה בעניין השיווק של הגז לקפריסין, עד החלטתו הסופית בעניין שיווק משותף מהמאגר.

בינואר השנה אמר גילה, כי אם דלק ונובל לא יאפשרו תחרות בשוק הגז הטבעי, הוא מוכן להיאבק מולן בבית המשפט על הוצאתן מלוויתן, כדי להשיג לפחות תחרות מסוימת בטווח הארוך.