אחרי שאיבדה ביטקוינים ב-340 מ' ד': Mt Gox לכינוס נכסים

‎‎בית המשפט דחה את בקשתה של החברה לטיהור מאשמה, לאחר שטענה כי אינה יכולה לאתר את הביטקוינים ‏‎‎■ לחברה 127 אלף נושים בעולם‏

Mt Gox‎‏ (מאונט גוקס), בורסת המסחר הווירטואלית בביטקוין, ויתרה על תוכניותיה להשתקם אחרי שאיבדה ביטקוינים בשווי 340 מיליון דולר, זאת בעקבות החלטת בית משפט בטוקיו שהחברה תיכנס להליכי פירוק.

החברה משיבויה (פרבר של טוקיו) הגישה בסוף פברואר בקשה להליך טיהור מאשמה לאחר שטענה כי היא אינה יכולה לאתר היכן נמצאים כ-750,000 ביטקוינים ששייכים ללקוחותיה ו-100,000 ששייכים לה.

‏כעבור חודש הודיע בוחן מטעם בית המשפט שהוא ירחיב את חקירתו גם לנושא התאמת החברה לתוכנית שיקום, זאת על רקע התעניינות המשטרה במקרה בעקבות הודעת‎ Mt Gox ‎שהיא מצאה 200,000 מטבעות ביטקוין ב"ארנקים בסגנון הישן" (פיזיים).

‏היום (ד') הודיעה החברה כי בית המשפט דחה את בקשתה להליך טיהור מאשמה, בנימוק שחקירת היעלמותם של הביטקוינים תדרוש זמן רב. החברה הסבירה שהיא מעדיפה להתחסל למרות התעניינות רבה של "מועמדים נותני חסות". החברה תיכנס לכינוס נכסים בפיקוח בית משפט. ‏‎"‎דחיית הבקשה להליך טיהור אזרחי מאשמה תיצור אי-נוחות רבה וחששות לנושים שלנו, שעליהם אנחנו מתנצלים", נאמר בהודעת החברה‎.‎‏

‎‎ליקויים בתוכנה

‏‎‎מספרם של נושי‎ Mt Gox ‎ברחבי העולם הוא 127,000, והם צפויים להפסיד חלק מאחזקותיהם. להערכת שותף במשרד עורכי דין ידוע בטוקיו, התוצאה ה"בלתי רגילה" של ההליך המשפטי עלולה לפגוע בכמה אנשים שהמטבעות שלהם תקועים בחברה.

‏בבקשתה המקורית להליך הטיהור מאשמה טענה החברה ש"באג" גרם להפסד המטבעות שלה, והסבירה שליקויים בתוכנה שלה אפשרו למשתמשים לשנות פרטי עסקאות ולהעמיד פנים שהעברה ל"ארנקי" ביטקוין לא התרחשה. ההסבר הזה נדחה בחודש שעבר לאחר שבדיקה מקיפה של העברות ביטקוין ביומן הדיגיטלי המרכזי העלתה כי הבאג יכול היה להיות אחראי רק להיעלמות 386 מטבעות של‏ Mt Gox.

כמה גורמים הביעו עניין ברכישת החברה, שבמשך שנים הייתה השוק המוביל למסחר בביטקוין, עם יותר מ-100,000 משתמשים שאחסנו את המטבע הווירטואלי בארנקים המקוונים שלה. השבוע אמר וויליאם קוויגלי, מנכ"ל הבורסה הווירטואלית קלירסטון מסנטה מוניקה, קליפורניה, שהוא הציע לרכוש את‎ Mt Gox ‎תמורת ביטקוין אחד.

‏מחיר המטבע הווירטואלי הנפוץ והמקובל ביותר צנח מאז ש-‏‎ Mt Gox‎קרסה, ורשויות ברחבי העולם החלו לחשוב על תוכניות שונות לפיקוח על שוק הביטקוין, שאינו מונפק על ידי ממשלות או גוף רשמי כלשהו. ‏Mt Gox‏, שהחלה את דרכה ב-2009 כחברת החלפת כרטיסי משחק פנטזיה וירטואלי, הייתה הבורסה הגדולה השלישית של ביטקוין שקרסה, אחרי ביטקויניקה וביטפלור.

זינוק של קרוב ל-50% במחיר הביטקוין בשבוע האחרון מיוחס להערות חיוביות שהשמיע ביום שישי שעבר נגיד הבנק המרכזי הסיני, ז'ו שייאוצ'ואן. סין איימה עד כה בסגירת חשבונות ונקיטת פעולה נגד בורסות ביטקוין. ‏‎‎‏