העליון: עונשה של שולה זקן בפרשת ראשונטורס לא יוחמר

עם זאת, ערעור הפרקליטות על זיכויו של רה"מ לשעבר אהוד אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי עודנו תלוי ועומד וממתין לפסיקת בית המשפט העליון

עונשה של שולה זקן בגין הרשעתה בפרשת ראשונטורס לא יוחמר, ויישאר 9 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 40 אלף שקל - כך קבע היום (ג') בית המשפט העליון, שהחליט לקבל את בקשתה של פרקליטות המדינה לחזור בה מהערעור שהגישה על חומרת עונשה של זקן בפרשת ראשונטורס. זאת, במסגרת עסקת הטיעון שנחתמה בין הפרקליטות לבין זקן לפני כחודש, ימים אחדים לפני מתן הכרעת הדין בפרשת הולילנד, שבה התחייבה הפרקליטות לחזור בה מהערעור כנגד זקן.

עם זאת, ערעורה של הפרקליטות על זיכויו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי עודנו תלוי ועומד וממתין לפסיקת בית המשפט העליון.

"לבקשת המדינה ובהסכמתה של זקן", כתבו חמשת שופטי העליון הדנים בפרשה, בראשות הנשיא אשר גרוניס, "ובהיעדר התנגדות מצד אולמרט, אנו מתירים למדינה לחזור בה מערעורה, ככל שהופנה כלפי זקן, וזאת כאמור בחוק סדר הדין הפלילי, כך שהערעור מגיע לסיומו בנוגע לזקן".

יצוין כי השופטים פנו לקבל את תגובות הנאשמים לבקשה שהגישה הפרקליטות. בעוד שסנגוריה של זקן, עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן, תמכו כמובן בבקשה - הודיעו סנגוריו של אולמרט, עורכי הדין נוית נגב, גל הררי-גולדמן ואלון ביכלר, כי "בנסיבות העניין, מבלי להסכים לנימוקי הבקשה, איננו מתנגדים לבקשת המדינה לחזור בה מערעורה בעניינה של זקן".

"הייתה מודעת לשימוש שנעשה בכספים העודפים"

הדיון בערעור שהגישה הפרקליטות לעליון בעניינם של אולמרט וזקן, בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, הסתיים כבר בחודש יולי 2013, ואולם פסק הדין מתעכב זה קרוב ל-10 חודשים.

במסגרת ערעורה של הפרקליטות, הוגש בזמנו גם ערעור על אופי הרשעתה של זקן בפרשת ראשונטורס וכן על העונש הקל שנגזר עליה אז - מאסר על-תנאי למשך 9 חודשים וקנס של 40 אלף שקל.

בהודעה שהגישה הפרקליטות לעליון נמסר כי "ערעורה של המדינה ביחס לזקן התמקד בטענה כי במסגרת פרשת ראשונטורס הייתה זקן מודעת לקיומם של כספים עודפים שניגבו מארגונים שונים לכל המאוחר בתחילת שנת 2003, וכן הייתה מודעת לשימוש שנעשה בכספים העודפים למימון נסיעות פרטיות של אולמרט, להבדיל מנסיעות ציבוריות. כפועל יוצא מכך ביקשה המדינה מבית המשפט העליון להרשיע את זקן בעבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ולהחמיר באופן משמעותי בעונשה".

הפרקליטות נימקה כי בימים אלה הגיעה להסדר עם זקן במסגרת משפט הולילנד המתנהל במחוזי בתל-אביב. בהתאם להסכם זה התחייבה זקן לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות "גם ביחס לחשדות ואישומים נוספים, ולמסור עדות מלאה בכל הליך שיפוטי, ככל שתידרש".

לדברי הפרקליטות, "זקן טרם עמדה בכל התחייבויותיה לפי ההסכם, ובשלב זה אף אין בידה למלא אחר כל התחייבויותיה. למרות זאת, החליטה המדינה לבקש מבית המשפט לחזור בה מערעורה נגד זקן כבר בשלב זה, כדי לחסוך במידת האפשר מזמנו של בית המשפט במלאכת הכתיבה של פסק הדין".

בפרקליטות הדגישו כי אין בבקשה לחזור מהערעור משום שינוי עמדה בהיבט העובדתי, אלא שבמכלול הנסיבות יהיה מוצדק מבחינת האינטרס הציבורי לחזור מהערעור.

עוד ציינו בפרקליטות כי "אין לראות בבקשה לחזור מהערעור ביחס לזקן משום שינוי, תיקון או חזרה מטענה כלשהי שהועלתה ביחס לאולמרט". (ע"פ 8080/12).