כלל ביו מוכרת את אנדרומדה תמורת עד 570 מיליון דולר

(עדכון) - חברת התרופות Hyperion Therapeutics, הנסחרת בוול סטריט, רוכשת את אנדרומדה, המפתחת מוצר להאטת הידרדרות מחלת סוכרת הנעורים

חברת אנדרומדה, המפתחת מוצר לטיפול בחולי סוכרת נעורים המונע את התדרדרות פעילות הלבלב, תימכר לחברת Hyperion pharma האמריקנית. העסקה יכולה להגיע להיקפים פוטנציאליים של עד 570 מיליון דולר ועוד תמלוגים מן המכירות.

היפריון היא חברה רווחית המתמחה בתרופות יתום. יש לה שתי תרופות בשוק והיא נסחרת לפי שווי של 517 מיליון דולר.

במועד חתימת העסקה היפריון תשלם עבור אנדרומדה 20 מיליון דולר, שמהם 12.5 מיליון במזומן והיתר במניות היפריון. בהמשך תוכל לקבל עד 120 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, עד קבלת אישור השיווק הראשון למוצר בארה"ב או אירופה, אירוע שיכול להתרחש כבר ב-2016.

היפריון אף תשלם עוד 430 מיליון דולר בעבור השגת אבני דרך הקשורות בהיקפי מכירות (מלוא הסכום יושג אם המוצר יימכר ב-450 מיליון דולר), ועוד 10%-17% תמלוגים מן המכירות. שיעור התמלוגים תלוי בהיקף המכירות.

כמו כן, היפריון התחייבה להשקיע 50 מיליון דולר בפיתוח המוצר עד הרישום, 20 מיליון דולר בשיווק בשנה הראשונה להסכם (לפני קבלת האישור), ועוד עשרות מיליוני דולרים בשיווק בשנים הבאות.

בעלת המניות העיקרית באנדרומדה היא כלל ביוטכנולוגיה, המחזיקה בדילול מלא כ-96% מאנדרומדה. כעת יורדת מניית כת"ב ב-2.78% והיא נסחרת לפי שווי של 1.63 מיליארד שקל. מנכ"ל אנדרומדה, ד"ר שלמה דגן, מחזיק ככל הנראה בכמה אחוזים מן החברה ויוכל להרוויח מן העסקה כמה מיליוני דולרים בשנים הקרובות. עוד גורם שעשוי להרוויח הוא מכון ויצמן, הזכאי ל-3% מתוך התמלוגים שעשויה לקבל כת"ב. סכום זה יתחלק, אם יתקבל, בין המכון לבין המדען שהמציא את הטכנולוגיה, פרופ' ירון כהן (ראה מסגרת). כת"ב גם חייבת לחברת דבלוג'ן, שממנה רכשה את המוצר במקור, עוד עשרות מיליוני דולרים מתוך התמלוגים שתקבל מכל עסקה שתבוצע במוצר.

בעבר היה לאנדרומדה הסכם לפיתוח משותף של המוצר עם חברת טבע, אולם טבע עצרה את הפרויקט, ולפני כחודש רכשה כת"ב את הזכויות בחזרה מטבע בעסקה מדורגת שיכולה להגיע עד 72 מיליון דולר. כל תשלום בעסקת מכירת אנדרומדה להיפריון יגרור גם תשלום קטן יותר לטבע. עם חתימת ההסכם תשלם כת"ב לטבע כנראה כמה מיליוני דולרים.

אם המוצר אכן יגיע לשוק באמצעות היפריון ויימכר בהתאם לפוטנציאל שרואה בו כת"ב, מדובר בפספוס עבור טבע שכמעט הגיעה עם המוצר עד תוצאות אחרונות ואישור. אולם עדיין מוקדם כדי לקבוע סופית אם אמנם מדובר בהצלחה שפוספסה.

כת"ב צפויה לרשום רווח הון על העסקה, אך עוד לא ידוע מה היקפו.

לפני כחודש דיווחה כת"ב על כך שהיא מקיימת מו"מ למכירת אנדרומדה, והוערך כי שווי החברה בעסקה יהיה גבוה משווי כולל של 450 מיליון דולר, שלפיו נרכש החוצה החלק של כת"ב. כלומר העסקה הייתה מתומחרת כבר במניית כת"ב.

ככל הנראה, הירידות נובעות מכך שרכיב המזומן בעסקה נמוך יחסית, ושהרוכשת היא חברה שאינה מבין המוכרות והמובילות ביותר בתחום הפארמה.

ראובן קרופיק, מנכ"ל חברת כת"ב, מסביר את השיקולים: "יש לנו ניסיון לא מאוד מוצלח בקידום המוצרים שלנו דרך חברות גדולות שזה עבורן מוצר אחד מבין עשרות. הן מלכתחילה אומרות 'אתה מחכה לתוצאות ניסוי באוקטובר הקרוב? מצוין - תחזור אלינו עם התוצאות', וגם אחרי כן הן עלולות להשקיע פחות בקידום המוצר. חברה כמו היפריון היא מספיק גדולה ועשירה ומנוסה כדי להביא את המוצר לשוק ולשווק אותו, ומצד שני היא קטנה מספיק כדי שהמוצר מאוד יעניין אותה".

לגבי רכיב המזומן אומר קרופיק: "העדפנו לחלק את ההכנסות כך שיהיה לנו חלק גדול מאוד בהצלחה אם תהיה, ובעיקר חשוב לנו שאיננו צריכים להשקיע כעת עשרות מיליוני דולרים במימון החברה עד לאישור. הייתה לנו דילמה גדולה אם לספוג עוד 40 מיליון דולר בערך, כדי להגיע למצב שבו יש לנו אישור ביד ואולי להשיג כך עסקה בשווי גבוה יותר, או לחתום מיד. אמרתי לעצמי שאני לא רוצה לסכן כל כך הרבה מהמזומן שלי ואת כל הפורטפוליו של כת"ב, כשאני יכול לחסוך זאת ולחתום עסקה שמבקרה של הצלחה, עדיין משאירה אצלי הרבה מאוד מהערך העתידי. במקרה של הצלחה, העסקה הזו טובה יותר מהעסקה שחתמנו עם טבע במקור. במקרה של כישלון - זה לא כל כך משנה".

יש לציין כי המוצר עבר כבר ניסוי שלב III ראשון בכ-450 חולים והניסוי הנוכחי נועד לאשש את תוצאות הראשון.

דגן מוסיף כי "לא היינו רוצים להגיע למצב שבו יש לנו אמנם תוצאות, אך אין לנו מספיק כסף לשיווק המוצר ואנחנו צריכים להתחיל מו"מ ממקום של חוסר תזרימי וגם לעכב את השיווק". הוא מציין כי גם לו היה ניסיון רע בחברות קודמות עם מוצרים שמוסחרו לחברות גדולות מדי: "החברות הגדולות פועלות בדרך שלהן, שלפעמים לא מתאימה לדקויות של המוצר, שהם אינן מכירות אותו מספיק, והן יכולות להרוס".

במסגרת העסקה התחייבה היפריון להותיר בישראל את פעילות אנדרומדה ולהמשיך להעסיק את עשרת העובדים בחברה. להיפריון 74 מיליון דולר בקופה ותזרים מזומנים חיובי של 15 מיליון דולר ברבעון, כך שתוכל לממן את העסקה ואת ההשקעה הדרושה, אם תחליט כי זוהי המשימה העיקרית שלה לשנים הקרובות.

עם החתימה על העסקה אמר מנכ"ל היפריון דונלד ג' סנטל: "רכישת אנדרומדה היא אירוע מכונן עבור היפריון. אנחנו מאמינים כי יש לה תרופה עם פוטנציאל להיות מבודלת מאוד וראשונה בקטגוריה שלה, שבה יש צורך בלתי מסופק משמעותי. נמשיך לפתח גם את המוצרים הקיימים שלנו".

פרופ' ירון כהן, ממציא המוצר: "אנחנו עובדים עם מערכת החיסון ולא נגדה"

פרופ' ירון כהן ממכון ויצמן למדע, שגילה את התרופה של אנדרומדה, כבר עובד על הפיתוח הזה מעל 20 שנה. לדבריו, מדובר בשינוי פרדיגמה בתחום הטיפול בכל המחלות האוטואימוניות, מחלות הנובעות מתקיפת הגוף על ידי מערכת החיסון.

במקרה של סוכרת, מערכת החיסון תוקפת את הלבלב משום שהיא טועה לחשוב שמדובר בגוף זר. "התרופה שלנו היא רכיב קצר מתוך חלבון ארוך שתפקידו לתת למערכת החיסון סימנים והוראות איך להתנהג. גילינו כי כאשר אנחנו מציגים למערכת החיסון את החומר הזה, אבל לא במקום שבו משתוללת הדלקת, הוא בעצם משכנע אותה לבדוק מחדש מיהם האויבים בגוף ומי ידיד.

"אחרי הטיפול, היא תוקפת באופן סלקטיבי יותר. למשל עכברי-מודל לסוכרת נעורים שקיבלו את התרופה ואחר כך הודבקו בשחפת, הצליחו להילחם בשחפת ולהירפא, ולא ניכרה שום פגיעה בלבלב".

התרופות הקיימות למחלות אוטואימוניות מדכאות את פעילות מערכת החיסון, וכך מקלות את המחלה אבל הופכות את הגוף לחשוף למזיקים אחרים. היום כלל לא נהוג לטפל בחולי סוכרת נעורים בתרופות לדיכוי מערכת החיסון, אלא באינסולין חלופי לזה שכבר אינו מיוצר על ידי הלבלב.

אחרי פרסום תוצאות הניסוי, התעוררה בקרב כמה רופאים השאלה אם התוצאות מספיק דרמטיות כדי להצדיק רישום של תרופה נוספת לסוכרת.

כהן: "להפך, מה שמרגש אותי במיוחד במוצר הזה הוא דווקא שהצלחנו להראות בניסוי את המשמעות הקלינית שיכולה להיות למוצר בשטח, וזה לא טריוויאלי כי בניסוי קליני, גם החולה של קבוצת הפלצבו מקבל המון תשומת לב וטיפול ממש טוב. הראינו כי החולים שלנו מאוזנים היטב תוך שימוש בפחות אינסולין, וגם כי נחסכים מהם אירועי היפו-גליקמיה (מחסור בסוכר בדם עקב עודף אינסולין), שהינם לא בריאים ומסכני חיים.

"באופן כללי, מאז שהתחלנו בדרך שלנו, רבים לא מקבלים אותנו כי אנחנו מציעים פרדיגמה אחרת, שונה מהמיינסטרים, של עבודה עם מערכת החיסון ולא נגדה. אני שמח שיש היום עוד גורם ששותף לחזון שלנו".

מכון יצמן רשם פטנט על המוצר למחלות נוספות לסוכרת, אולם לאנדרומדה (וכעת להיפריון) יש הפטנט על הרכב המוצר, כך שאם אכן יפותח לתחומים נוספים, זה יצטרך כנראה להיות בהסכמתה.

יש לציין כי הפטנטים של אנדרומדה כבר מתחילים להתיישן, כך שהיא תהיה תלויה בהתוויית תרופת יתום שקיבלה, לשם הגנה על הבלעדיות שלה בשוק.

ד"ר שלמה דגן, מנכ"ל אנדרומדה: "טבע עיכבה את המוצר"

מעל 20 שנה עברו מאז מוסחר לראשונה המוצר Diapep277 על ידי מכון ויצמן לראשונה, לחברה שאמורה הייתה הביאו לשוק.

כהן: "בתחילה הוא מוסחר לחברה זרה, שנכשלה כי היא ניסתה לנהל מחו"ל את הפיתוח בישראל. לאחר מכן עבר המוצר לחברת פפטור הישראלית, אבל היה להם מוצר אחר, והמוצר הזה פחות עניין אותם. פפטור נמכרה לדבלוג'ן הגרמנית, אבל גם אותה המוצר לא כל כך עניין.

"כת"ב, בתיאום עם טבע, הצילו את המוצר ובנו סביבו את אנדרומדה", מוסיף כהן, "זו הייתה חברה ייעודית לצורך זה".

כת"ב אכן רכשה את המוצר ב-2007 מדבלוג'ן בתיאום עם טבע שהחזיקה בה 14%. הכוונה הייתה כי כת"ב תיקח על עצמה חלק מסיכוני המימון והפיתוח, ולאחר מכן תעביר לטבע הן את האחריות והן את הזכויות לפיתוח המוצר בתמורה לתמלוגים עתידיים. זה באמת מה שקרה ב-2009, וטבע פיתחה את המוצר אולם הפסיקה את הפיתוח בתקופת כהונתו כמנכ"ל של ג'רמי לוין, אשר בנה לחברה תוכנית אסטרטגית חדשה.

בתקופה זו טבע לא קידמה את המוצר, אך בניגוד למוצרים אחרים - גם לא שחררה אותו. לבסוף כת"ב חתמה איתה על עסקה לרכישת המוצר בחזרה, כדי שתוכל למסחר אותו להיפריון בעסקה הנוכחית. "חבל לי במידה מסוימת על הפרק עם טבע", אומר דגן, "אני לא יודע לומר אם הם התנהגו יפה או לא, אבל הם עיכבו אותנו הרבה זמן". ואולם, ייתכן שללא הגב המובטח של טבע, כת"ב לא הייתה רוכשת את המוצר מלכתחילה, ולא הייתה נהנית היום מעסקה המסחור החדשה.

דגן מרוצה היום מן העסקה, אבל הוא כבר למוד ניסיון בתחום הביומד ואומר: "אני עדיין לא מברך על המוגמר. שותפות היא עניין שאי אפשר אף פעם לצפות לאן הוא מוביל. יש לנו כימיה טובה מאוד עם היפריון, והם רעבים למוצרים נוספים לשיווק, אבל אינטגרציה היא תמיד אתגר. אני מקווה שהבדלי ההשקפות, שתמיד קיימים, לא יכשילו את ההתקדמות שלנו אלא ידרבנו אותה".