למרות הכרזת נתניהו, ארה"ב טרם ויתרה על תהליך השלום

דוברת משרד החוץ האמריקאי סירבה להכריז שתהליך השלום נגמר: "אנו עדיין עושים מאמצים" ■ אומרת: השליח האמריקאי מרטין אינדיק עדיין נמצא בשטח ומדבר עם הצדדים

למרות החלטת הקבינט שישראל לא תנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית שנשענת על חמאס, הודיע הערב (ה') ממשל אובמה, שארה"ב טרם ויתרה על תהליך השלום ושהוא מסרב להכריז שהשיחות בין ישראל לפלסטינים הגיעו לקיצן.

בתדרוך לכתבים, אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, כי ארה"ב "עדיין מוסיפה לעשות מאמצים" להאריך את השיחות לקראת גיבוש מסמך מסגרת וכי השליח האמריקאי לתהליך השלום, מרטין אינדיק, נמצא בשטח ומוסיף לקייים מגעים בין הצדדים. סביר להניח שהוא לא היה נשאר אם לא היינו מאמינים שיש סיכוי, היא ציינה.

הדוברת מסרה כי שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שוחח עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, והביע באזניו אכזבה מההכרזה על הפיוס. לדבריה, מנה קרי באזני עבאס את שלושת העקרונות שממשלת אחדות פלסטינית פוטנציאלית צריכה לאמץ: התנערות מאלימות, הכרה בישראל וקבלת הסכם קודמים שנחתמו בין ישראל לפלסטינים. היא התחמקה מתשובה על שאלה האם קרי קרא לעבאס לשכנע את חמאס לנטוש את מדיניותו כלפי ישראל ולקבל עקרונות אלה.

סאקי ניסתה להקטין בחשיבות הההכרזה הפלסטינית על הפיוס בין פתח לחמאס וציינה שהכרזות כאלה הושמעו כבר בעבר, ושבחודשים שחלפו היינו עדים למהמורות קודמות בתהליך השלום. למעשה, הדוברת רמזה, שההכרזה הפלסטינית על הפיוס עם חמאס אינה שונה, למעשה, מ"צעדים בלתי מועילים" קודמים שנקטו הצדדים באחרונה: ההכרזות על בנייה ההתנחלויות שהשמיעה ישראל, והחלטת הרשות הפלסטינית לפנות לאו"ם בבקשה להצטרף לארגונים שקשורים לארגון.

"היו מעלות ומורדות בתהליך", אמרה סאקי. "אנו מנסים לקבל מידע נוסף מהצדדים; נחכה ונראה מה יתרחש בימים קרובים".

"האם הכרזת הפיוס היא האיום הגדול ביותר אי פעם על תהליך השלום?", נשאלה הדוברת. "לא הייתי אומרת זאת", היא השיבה.

לארה"ב עמדות משלה, אך שני הצדדים הם אלה שחייבים לקבל החלטות לגבי המשך התהליך, אמרה הדוברת.

בראיון ל-MSNBC, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי ההכרזה הפלסטינית על הפיוס חמאס היא "נסיגה גדולה לשלום". בהכרזה שמיועדת לדעת הקהל הבינלאומית, ולא פחות גם לממשל אובמה, אמר נתניהו, כי עבאס עשה עסקה עם ארגון ש"מחויב להשמדת ישראל".

"זה לא ילך", אמר רה"מ. "אני חושב שהעסקה עם חמאס הורגת את תהליך השלום. אם העסקה הזו תתקדם, השלום ייסוג... עבאס אינו יכול לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. הוא צריך לבחור: שלום עם ישראל או ברית עם חמאס".