אובמה על המו"מ בין ישראל לרש"פ: "ייתכן שדרוש פסק-זמן"

בהתייחסות ראשונה לכשלון המגעים המדיניים, אומר נשיא ארה"ב ברק אובמה כי ייתכן שעל הצדדים לעצור ולחשוב על האלטרנטיבות שעלולות להיות נפיצות ■ "נמשיך לתמוך במשא-ומתן", הבהיר

פחות מיממה לאחר שישראל השעתה את המשא-ומתן עם הפלסטינים בעקבות הפיוס בין הפתח לחמאס, מתייחס נשיא ארצות-הברית ברק אובמה לנושא לראשונה, ואומר כי על הצדדים לעצור ולחשוב על המשך הדרך. אובמה שאמר את הדברים במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו בדרום קוריאה, נראה מיואש מקריסת התהליך, אך הבהיר כי ארצו תמשיך לתמוך בו.

"זה סכסוך שנמשך עשרות שנים, לא חשבנו שנפתור אותו בתוך שישה חודשים או אפילו תשעה חודשים של משא-ומתן", הבהיר הנשיא האמריקאי. "זה עדיין אינטרס אמריקאי, כמו גם הישראלי והפלסטיני לראות אם ניתן לפתור את הקונפליקט הזה שעלול להיות נפיץ".

אובמה הבהיר כי שני הצדדים נקטו בפעולות שפגעו בניסיון לגבש הסכם, ואף הפנה אצבע מאשימה לעבר יו"ר הרשות הפלסטינית. "לא ראינו רצון פוליטי מצד הישראלים והפלסטינים לקבל החלטות קשות. העובדה שלאחרונה הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן) פעל בצעד שאינו מועיל וחזר לשיחות עם חמאס הוא רק חלק מסדרה של החלטות שפוגעות בסיכוי לפתור את המשבר", הדגיש הנשיא האמריקאי.

אמש הצהיר מזכיר המדינה האמריקאי כי הוא עדיין לא מתייאש מהתהליך, וכי אין בכוונתו לוותר על התקווה לשלום. היום שב הנשיא אובמה ותמך במאמציו של מזכיר המדינה, אך הדגיש כי הסיכויים לפתרון הסוגייה לא נראים גבוהים בשלב זה. "ייתכן שנגיע לזמן שבו צריך לעשות הפסקה, ושני הצדדים צריכים לבחון את האלטרנטיבה", הוסיף אובמה.

לדבריו, הוא לא רואה אלטרנטיבה לפתרון מלבד הסכם שלום בין הצדדים. "לשם כך, על שני הצדדים להגיע לפשרות כואבות, אפשר לתהות למה לא ראינו אותם הולכים בדרך הזו אבל נמשיך לעודד אותם לעשות כן", אמר אובמה. "האם אני מצפה שזה יקרה בשבוע הבא, בחודש הבא או אפילו בחצי השנה הקרובה? לא. האם נמשיך להציע גישה בונה שתוכל להוביל אותם לנקוט בצעדים אלה? ללא ספק, זה הדבר הנכון לעשות".