האם מסתמנת גלישה אמריקאית לתמיכה בפיוס פתח - חמאס?

דוברת משרד החוץ האמריקאי: עבאס הבטיח לקרי שממשלת אחדות עם חמאס תכיר בישראל – וזה "דבר חיובי" ■ "איננו מסכימים להערכה שקרי שגה באומרו ששלום במזה"ת אינו בלתי אפשרי"

האם מסתמנת גלישה אמריקאית בכיוון תמיכה בפיוס בין פתח לחמאס ובממשלת אחדות פלסטינית? דוברת משרד-החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי, אותתה היום (ו') שממשל אובמה עשוי לראות בחיוב ממשלה כזו, אם היא תקבל על עצמה הכרה בישראל והתחייבויות אחרות. זאת, למרות שארה"ב, כמו ישראל, רואה בחמאס ארגון טרור.

בתדרוך יומי לכתבים, חרגה הדוברת ממנהגה ודיווחה על הדברים שהשמיע נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, באזני שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, בשיחתם אתמול. (דוברי הסטייט דיפרטמנט נמנעים, בדרך כלל, מציטוט דברי מנהיגים זרים בשיחותיהם עם בכירי הממשל). לדברי סאקי, אמר עבאס לקרי, כי ממשלה פלסטינית עתידית בראשותו תכיר בישראל, לא תסמוך ידה על אלימות ותקבל על עצמה הסכמים שנחתמו בעבר בין ישראל לפלסטינים.

"זה דבר חיובי", ציינה הדוברת. אולם היא סירבה לומר האם הממשל האמריקאי ינסה להשפיע על ישראל לחזור לשיחות עם הפלסטינים בנימוק שממשלת אחדות פוטנציאלית תקיים את שלושת העקרונות דלעיל. מכל מקום, היא הדגישה שכל ממשלה פלסטינית עתידית תיבחן על סמך מעשיה, לא הצהרותיה.

מיד לאחר שהדוברת ציינה שהמסר של עבאס לקרי היה "חיובי", העיר אחד מהכתבים, לא בלי ציניות: "אני משוכנע שברגע זה מטלפנים מירושלים לדסק המזה"ת בסטייט דיפרטמנט כדי לקבל הבהרה על דברייך".

"דעתו של קרי היא, שאנו נמצאים בשלב מעבר, וזה חלק מהתהליך", ציינה הדוברת. "אנו נמצאים עתה בתקופת המתנה, שבה הצדדים צריכים להחליט מה יהיו צעדיהם הבאים. מאז ומתמיד אמרנו, שאולי נגיע לשלב שבו נצטרך להפסיק ושבו שני הצדדים יצטרכו להחליט מה אפשרי. בבירור, אנו נמצאים בשלב זה עכשיו".

לדבריה, שני הצדדים נקוט צעדים בלתי מועילים שתרמו להיווצרות המצב הנוכחי. בכך חזרה הדוברת על דברים שאמרה יום קודם לכן, ושמהם עולה שארה"ב שופטת באותה חומרה את החלטת ישראל להוסיף ולבנות בהתנחלויות, את הבקשה הפלסטינית להצטרף לגופי או"ם ואת ההכרזה הפלסטינית על פיוס בין פתח וחמאס.

היא חזרה והדגישה את תמצית ההשקפה המזרח-תיכונית של ממשל אובמה: סטטוס-קוו אינו בר-קיימא.