להתראות, משקיעים!

להבין מתי הם אוספים, מתי הם זורקים ואיך נראה היפוך מגמה

כשהתחלתי לכתוב ל"גלובס" את טור הניתוח הטכני, ב-1995, הטור היה נכתב בכתב-יד, נשלח עם שליח ביום ראשון למערכת, עובר הקלדה ועריכה ומתפרסם ביום שלישי. כלומר התחזיות שנתנו בו היו צריכות לקחת בחשבון 3 ימי מסחר ועדיין להיות רלבנטיות.

תחשבו מה קרה בעולם ובעולם ההשקעה במניות מאז. כל מי שרק מתחיל לגלגל אירועים בזיכרונו מבין עם איזה זרם של אירועים, מידע, החלטות ותוצאות התמודדנו. כמו להשיט סירה קטנה בים. לפעמים סוער, לפעמים רגוע, לפעמים הרוח בכיוון שלנו ולפעמים הרוח בכיוון הנגדי. כל הפלגה, כל יום, כל שבוע הם מסע אל הלא נודע.

הטור היום הוא הטור האחרון. ביום רביעי נפרדנו מטור קניון המניות, הצעיר יותר, שבין היתר לקח על עצמו את המשימה של "נאה דורש נאה מקיים" וייצג בכבוד את אומנות ומיומנות הניתוח הטכני, אם תרצו גם כתשובה לכל הספקנים והציניקנים.

ספקנות וציניות מאפיינת עדיין את ההתייחסות לניתוח הטכני בישראל במידה רבה יותר בהשוואה לעולם. בהתחלה, הסברה של הניתוח הטכני וניסיון לייצג אותו בכבוד היו חלק מהיעדים שלי. עם הזמן החלטתי לוותר על ה"מיסיונריות" ולשרת נאמנה את מי שבחר להקשיב, לקרוא, להכיל, ללמוד , ליישם ולהתפתח. לשמחתי, המעגלים הלכו והתרחבו גם כך.

התחזית הנכונה תמיד

אז איך ניפרד? עוד תחזית ל-S&P500 ועוד כמה מניות מעניינות? הכי נכון לסיים בתחזית המוצא של הניתוח הטכני והיא: "מה שהיה זה מה שיהיה". משמעותה שהתנהגות המשקיעים חוזרת על עצמה במצבים דומים. כך הבין הונמה, מפתח שיטת הנרות היפנית. כך הבין דאו שהשווה את גלי השוק לגלי הים וכך הבינו כהנמן וטברסקי שנתנו תקפות ודחיפה למימון ההתנהגותי. תבינו את זה ואתם לא צריכים טור "ניתוח טכני".

אתם לא צריכים שום טור בעיתון. אתם צריכים תוכנת גרפים פשוטה וידע איך לקרוא את התנהגות המשקיעים. מתי הם אוספים, מתי הם זורקים, איך נראה היפוך מגמה. התורה הזו שרדה את כל הסיפורים ששוק ההון ידע ליצר ואת אלו שהוא עוד ייצר. בטוח שעוד יהיו לו סיפורים מעניינים. אבל בשביל להרוויח כסף אתם צריכים לראות לאן זורם הכסף. ואת זה רואים על הגרף.

נסיים את הטור בתקווה שהצלחנו, במשך 19 שנה, להראות שגם אנחנו מלל שלא ממש חייבים אותו. גרף, הבנה נכונה, מיקוד ופעולה נכונה יעשו את העבודה. אם האמנתם לנו 19 שנה, תאמינו גם היום.

נ.ב. נראה שהירידות מיום שישי הן לא שינוי מגמה והשוק ימשיך לעלות.... יאללה ביי.

זיו סגל, מנכ"ל משותף בחברת BePlusDo-פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. ziv@beplusdo.co.il

אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.