נתניהו: "האם ארה"ב היתה מנהלת מו"מ עם אל קאעידה"?

נתניהו ל-CBS: הצהרת עבאס על השואה אינה מצדיקה את הברית שלו עם חמאס ■ "כל עוד אני רה"מ, לא ננהל מו"מ עם ממשלה שנתמכת ע"י חמאס" ■ ארה"ב: ישראל צריכה לנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית שתכיר בה

סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, טוני בלינקן, אמר הערב (א'), כי ממשלת ישראל צריכה לנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית שתמלא שלושה תנאים: הכרה בישראל, התנערות מאלימות וטרור, וקבלת הסכמים קודמים שנחתמו בין ישראל לפלסטינים.

בלינקן אמר, כי בשלב זה שום צד אינו מוכן לקבל את ההחלטות הנחוצות כדי להתקדם בתהליך השלום. הוא הוסיף: "אנו צריכים לקחת פסק זמן ולהניח לכל צד לבחון את האלטרנטיבות ואז נוכל לראות האם יש מקום להתקדמות".

שרת-החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון אמרה קודם לכן, כי האיחוד מצפה שכלל ממשלה פלסטינית חדשה תכיר בשלושת העקרונות האלה.

בלינקן רואיין בתכנית "מול פני האומה", ברשת CBS, בעקבות ראיון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. רה"מ רואיין גם ב-CNN, בתכנית "מצב האומה", במה שמסתמן כתחילת קמפיין ישראלי ליצירת דעת קהל אוהדת בארה"ב להחלטת ישראל להפסיק את המו"מ עם הפלסטינים.

בראיונות חזר רה"מ על קביעתו שכל עוד הוא ראש ממשלה, ישראל לא תנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית שנתמכת ע"י חמאס. למעשה, התבטאויותיו בראיונות היו דומות לאלה שהשמיע בפתיחתה של ישיבת הממשלה, הבוקר.

"קרע לגזרים את הברית עם חמאס, הכר במדינה יהודית, חזור לתהליך שלום אמיתי", קרא נתניהו לנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. "לא אנהל מו"מ עם אלה ששואפים להשמיד את ארצי".

בתגובה על פרסום ההודעה הרשמית של עבאס, שבה הוא הכריז ש"השואה היא הפשע הנורא ביותר נגד האנושות", אמר נתניהו למראיינו, כי הודעה זו אינה מצדיקה את הברית בין אש"ף לחמאס וכי עבאס צריך לבחור בין חמאס לבין שלום עם ישראל.

עבאס "מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, כאשר הוא מגנה את השואה ובה בעת הוא חובר לחמאס, שמכחיש את השואה, אמר רה"מ. "... אני חושב שהוא מנסה לצמצם את הנזקים שגרם לעצמו עם החבירה לחמאס".

"עבאס עשה שגיאה איומה החליט לבחור בחמאס", אמר נתניהו. "הוא צריך לבטל את הברית ואז יהיה אפשר לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים".

נתניהו התבקש להגיב על טענות, שהוא משתמש בפיוס בין פתח לחמאס כאמתלה להפסיק את המו"מ ושלמעשה הוא אינו מעוניין בשלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים.

רה"מ השיב, כי במשך תשעה חודשים ניהלה ישראל ברצינות מו"מ עם הפלסטינים והוא האמין ששני הצדדים הגיעו להישגים בשיחות, ולכן הוא הוכה בתדהמה כאשר שמע על הפיוס בין שני הפלגים הפלסטיניים.

נתניהו הדגיש, כי ישראל אינה יכולה לנהל מו"מ עם גורם שמחויב להשמדתה, כחמאס. "האם ארה"ב היתה מנהלת מו"מ עם אל קאעידה"? הוא שאל. רה"מ הדגיש ששלום עושים עם אויבים, לא עם אלה ששואפים להשמידך.

במאמץ לקרב את המחלוקת לציבור האמריקאי, אמר רה"מ כי חמאס אינו מחויב רק להשמדת ישראל. הוא ציין, שהארגון תמך באל קאעידה וגנה את ארה"ב לאחר חיסול בין לאדן.