מכירות שופרסל, מגה וקו-אופ ישראל צנחו ב-4.7% בפסח

רשתות השיווק העלו את מחירי מרבית המוצרים בחג הפסח ■ על-פי סטורנקסט, בזמן שהרשתות הגדולות חוו ירידה במכירות, הרשתות הקטנות - דוגמת רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי וחצי חינם - עלו בסך המכירות בחג

הצרכן הישראלי עשה בפסח האחרון סדר חדש בהרגלי הקניות שלו. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מכירות הרשתות מגה, שופרסל וקו-אופ ישראל לחג הפסח צנחו בשיעור חד של 4.7%. במונחים כספיים מדובר באובדן מכירות של 41.5 מיליון שקל במחירי צרכן במשך שבועיים בלבד.

השבועיים שלפני ערב החג מרכזים את עיקר המכירות לחג, ואלה הושוו לשבועיים שלפני החג בשנה שעברה. הנתונים מתייחסים לכלל מכירות מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG), הכוללים מוצרי מזון, משקאות, טואלטיקה, מוצרי ניקיון וכו'.

נזכיר כי אמש (א') חשף "גלובס" כי הירידה הארצית במכירות לחג הפסח עמדה על 1.6%. בהתחשב בגידול הטבעי של האוכלוסייה, הרי שמדובר בירידה גדולה יותר במכירות. 3 הרשתות, שיחד נקראות "השוק המאורגן", עשו מאמצים גדולים לפני החג להגברת הקניות. מגה ושופרסל שכרו פרזנטורים והשקיעו בקמפיינים.

ברשת מגה ציפו כי השקת רשת הדיסקאונט החדשה YOU תסייע לרשת למשוך אליה קונים, אך כפי הנראה הציפיות הגבוהות לא התממשו.

3 הרשתות יחד הובילו בפועל את הירידה במכירות השוק, ובכל התחומים ניכרה אצלן ירידה חדה. כך, מכירות המשקאות צנחו ב-10%, מכירות המזון צנחו ב-3.6%, מכירות מוצרי הבית ירדו ב-5.5%, ואילו מכירות מוצרי טיפוח הפרט צנחו גם הן חדות ב-6.2%.

גם התקופה של טרום הקניות לחג (שבועיים קודם לכן) התאפיינה ברשתות אלה בירידה כוללת של 2.8% במכירות. גם כאן, הירידה במכירות באה לידי ביטוי בכל התחומים.

עוד חשוב לציין כי לפי סטורנקסט, בזמן שמחיריהם של מרבית המוצרים הפופולריים לפסח ירד השנה, מחיר רוב המוצרים ברשתות השיווק - עלה. מכאן שייתכן כי הירידה הריאלית (כמותית) בשוק המאורגן הייתה חדה יותר.

בזמן שהשוק המאורגן חוטף חבטה קשה, הרשת הרביעית (השוק הלא מאורגן) דווקא שומרת על יציבות. המכירות המצרפיות של כל הרשתות החברות ברשת הרביעית - לרבות רמי לוי שיווק השקמה, יינות ביתן, ויקטורי, חצי חינם ואחרות - עלו בתקופת הקניות לחג בשיעור של 1%, ואילו בתקופת טרום הקניות לחג הן עלו בשיעור של 1.8%.

עם זאת, גם בקרב רשתות אלה נרשמה ירידה במכירות המשקאות בשתי התקופות שנבדקו.

היקף קניות הצרכנים לחג ברשתות הסתכם לפי סטורנקסט ב-1.94 מיליארד שקל, כאשר השוק הלא מאורגן היה אחראי ל-56.5% מהמכירות, ואילו השוק המאורגן ל-43.4% מהמכירות. מכירות אלה אינן כוללות את המכירות בחנויות הפרטיות ובשווקים הפתוחים.

ראוי לציין כי המכירות בשופרסל ומגה מושפעות לטובה מתווי הקניות לחג המחולקים כמתנת חג במקומות עבודה רבים.