ההמלצות החמות: 4 אג"ח מעניינות שעברו מתחת לרדאר

לפי לאומי שוקי הון, למרות שמרווחי הסיכון זוחלים כלפי מטה, המשקיעים לא ממהרים לחזור להסיט נזילות אל השווקים המתעוררים ■ עופר הלל ממליץ

איפה אפשר למצוא היום הזדמנויות השקעה מעניינות באג"ח? בלאומי שוקי הון סבורים שהתשובה נמצאת בשווקים המתעוררים. "שוקי ההון במדינות מתפתחות נהנו מזרימת הון חיובית החל מסוף העשור הקודם, בעקבות תכניות נזילות אגרסיביות מצד בנקים מרכזיים, שביקשו למנוע את המשך מחנק האשראי", מסביר עופר הלל, ראש דסק מחקר בנקאות פרטית ובינלאומית בלאומי שוקי הון.

לדבריו, "הנזילות תרמה לעלייה במחירי הנכסים בכל העולם. השווקים המתפתחים מהווים מקור משיכה, תודות לשיעורי הצמיחה הגבוהים שאפיינו אותם".

אלא שאז, מזכיר הלל, זרימת ההון המסיבית תרמה לצמצום במרווחי הסיכון באג"ח תוך ירידה חדה בתשואות, שלא פסחו על השווקים המתפתחים, בשל סביבת הריבית האפסית וחוסר באלטרנטיבות השקעה חסרות סיכון. "עליית התשואות באג"ח הממשלתיות בארה"ב ובגרמניה בשנה שעברה הציתה מגמה של מכירת נכסי סיכון, שהורגשה ביתר שאת בשווקים המתפתחים", הוא מוסיף.

"היום, כשנה לאחר תחילת התהליך, נראה שהיציבות היחסית חוזרת לשווקים, מרווחי הסיכון זוחלים כלפי מטה והמשקיעים מחפשים אלטרנטיבות השקעה נאותות. אולם השווקים המתעוררים עדיין מעוררים חשש מסוים בקרב המשקיעים, שלא ממהרים לחזור להסיט אליהם נזילות, כך שהתהליך איטי. במצב זה חברות טובות עוברות 'מתחת לרדאר', וחיפוש דקדקני יכול להניב מגוון השקעות אטרקטיביות ביחס לסיכון הגלום בהן". הלל מציע ארבע איגרות חוב מעניינות להשקעה של שלוש חברות.

Bulgarian Energy Holding

לפדיון ב-2018

תשואה לפדיון: 4.62%

מרווח מעל ממשלתית: 415 נ"ב

חברת ההחזקות הממשלתית הבולגרית BEH פועלת בענף האנרגיה והחשמל במדינה ובמרכז אירופה. האג"ח באירו של החברה, אשר מיועדת לפדיון ב-2018, מדורגת BB פלוס על ידי סוכנות Fitch.

BEH, שבבעלות הממשלה, פועלת באמצעות 8 חברות-בנות שכל אחת מהן עוסקת בתחום מסוים, כגון כריית פחם, ייצור והולכת חשמל ועוד.

ב-Fitch מדגישים את החשיבות הכלכלית והאסטרטגית של החברה לבולגריה, וכן ש-30% מחובותיה מובטחים על ידי המדינה (אג"ח ממשלת בולגריה מדורגות BBB מינוס).

בסוף 2013 היו לקבוצה מזומנים בסך כ-360 מיליון דולר מול חוב לטווח קצר בסך 113 מיליון דולר. יחס החוב נטו לרווח התפעולי הנקי עומד על 1.7 וצפוי לעלות עד 2015 ל-2.5-3, בשל עלייה בהוצאות ההוניות.

אולם ב-Fitch מציינים שהיחס יהיה דומה לחברות תשתיות מרכז אירופיות אחרות. סך החוב נטו להון העצמי עומד על כ-8%.

הסיכונים העיקריים כוללים אפשרות לבעיית נזילות עתידית ואפשרות להורדת דירוג של בולגריה עצמה, כמו גם סיכוני מטבע והחמרת הרגולציה.

האג"ח נושאת ריבית קבועה של 4.25% המשולמת פעם בשנה. מחיר האיגרת משקף לה תשואה שנתית לפדיון של 4.62% - מרווח של 415 נ"ב מעל אג"ח ממשלת גרמניה. אין לחברה אג"ח נוספות.

האיגרת מומלצת להשקעה ללקוחות בעלי פרופיל סיכון בינוני-גבוה.

Sibur

לפדיון ב-2018

תשואה לפדיון: 7.1%

מרווח מעל ממשלתית: 588 נ"ב

חברת האנרגיה הרוסית Sibur, עוסקת בעיבוד ובטיפול בגז טבעי וכן בפעילות פטרוכימית. האיגרת בדולר שלה, שלפדיון ב-2018, מדורגת על ידי Fitch ו-Moody's בדירוג BB פלוס ו-Ba1 בהתאמה.

חברת Sibur היא המובילה ברוסיה לעיבוד גז טבעי ונוזלי ומוצרים הקשורים לגז טבעי והפיכת החומר הגולמי לתזקיקי אנרגיה שונים. בין בעלי המניות נמצאים שניים מאנשי העסקים העשירים ברוסיה - ליאוניד מיכאלסון (51.2%) וגנדי טימצ'נקו (31.5%). יתרונה הבולט הוא הבעלות והתפעול של מתקני העיבוד וההולכה של מוצרי האנרגיה שלה, שממוקמים בעיקר במערב סיביר. זהו אזור עיבוד הנפט והגז הגדול ביותר במדינה, ושם גם נמצאים מקורות האנרגיה, כך שהיתרון מתבטא ביעילות תפעולית ובחיסכון עצום בעלויות אחסון והפקה.

התעשייה של Sibur מושפעת במיוחד משינויים במחזור הכלכלי העולמי. הביקוש נגזר מהפעילות הכלכלית, ואילו ההיצע מושפע מרמת ההשקעה ומשינויים מבניים כגון גילוי ומסחור מקורות חדשים. לכן, במקרה שיכולת הייצור לא מוצאת ביקוש הולם, נרשמת נפילה במרווחים התפעוליים, ולהפך.

ב-2013 נרשמה ירידה בהכנסות לכ-8.5 מיליארד דולר, וב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) לכ-2.45 מיליארד דולר. אולם Sibur נהנית מהגנה חלקית מפני ירידה במרווחים, משום שיש לה פעילות משולבת אנכית של מוצרי הזנה ומוצרי אנרגיה.

סך התחייבויות החברה כ-5.3 מיליארד דולר, כ-24% מהמאזן, והחוב נטו הוא כ-38.5% מההון העצמי.

הסיכונים כוללים תנאי מקרו-כלכלה ברוסיה ובעולם, שינויי מט"ח וריבית ואינפלציה.

הריבית המשולמת למחזיקי האג"ח פעמיים בשנה היא קבועה, 3.914% לשנה. מחיר האיגרת הנוכחי מגלם תשואה לפדיון של 7.1% - מרווח של 588 נ"ב מעל אג"ח ממשלת ארה"ב לאותה תקופה.

Millicom International

לפדיון ב-2020 ו-2021

תשואה לפדיון: 5.33% ו-5.8%

מרווח מעל ממשלתית: 342 נ"ב ו-341 נ"ב

ל-Millicom, קבוצת תקשורת ומדיה הפעילה בעיקר בענף הסלולר בשווקים מתפתחים, שתי סדרות אג"ח דולריות מומלצות - לפדיון ב-2020 וב-2021. שווי החברה 9.8 מיליארד דולר, ובעלת המניות העיקרית בה (37.2%) היא חברת Kinnevik.

ב-2013 צמחו הכנסותיה ב-7.2% ל-5.2 מיליארד דולר, והרווח התפעולי הנקי צמח ב-32% ל-1.66 מיליארד דולר. בתזרים מפעילות שוטפת נרשמה ירידה של כ-20% ל-1.2 מיליארד דולר. שולי הרווח של הקבוצה ירדו באחרונה בשל התחרות הגבוהה בענף, וכיום הם ברמת הממוצע הענפי ברווח התפעולי הנקי, וגבוהים ממנו ברווח הגולמי.

סך חובות הקבוצה כ-4.1 מיליארד דולר, מהם כעשירית לטווח קצר, ויש לה מזומנים בסך 950 מיליון דולר. יחסי החוב שלה נפגעו ב-2013 בעקבות עסקת מיזוג שביצעה באמריקה הלטינית, במטרה לגוון את פעילותה ולחסוך בעלויות. ב-2014 יגיע סך החוב נטו ל-1.3 מיליארד דולר, ויחס החוב נטו ל-EBITDA יעלה מ-1.5 ל-2.5-2.6.

האג"ח המומלצות הן של חברת ההחזקות, שהכנסותיה מגיעות ממזומנים שמועלים על ידי החברות-הבנות (בעיקר דיבידנדים). זהו מנגנון שיוצר נחיתות מבנית בשל התלות, אולם סוכנויות הדירוג לא צופות בעיית נזילות.

סדרת האג"ח המומלצת הראשונה היא בריבית קבועה של 6.625%, שמיועדת לפדיון סופי ב-2021 עם אפשרות לפדיון מוקדם ב-2017-2019. התשואה לפדיון הסופי של האיגרת היא 5.8%, מרווח של 341 נ"ב מעל אג"ח ארה"ב.

הסדרה השנייה, בריבית קבועה של 4.75%, מגיעה לפדיון סופי ב-2020 עם אפשרויות לפדיון מוקדם ב-2017-2019. התשואה לפדיון הסופי היא 5.33%, מרווח של 342 נ"ב מעל אג"ח ממשלת ארה"ב.