רשות המים: לבטל את ניתוקי המים לצרכנים חייבים

בכוונת הרשות לנסח כללים חדשים שיסדירו את כללי גביית כספי חשבונות המים, ללא מתן אפשרות לתאגיד המים לנתק את החייב שהוא צרכן פרטי

סמנכ"לית האסדרה של רשות המים, תמי שור, הודיעה בדיון שהתקיים אתמול (א') כי בכוונת הרשות לא לאפשר יותר לתאגידי המים לנתק מים לצרכן פרטי שלא שילם את חשבון המים. זאת, בפגישה שהתקיימה עם חברי הכנסת איתן כבל ואבישי ברוורמן, סמנכ"ל עמותת "ידיד" רן מלמד, נציגי משרד האוצר ונציגי רשות המים.

ההחלטה כפופה לאישור מועצת רשות המים שתכריע האם לקבל את המלצת הרשות.

שור הודיעה עוד כי רשות המים מושכת מוועדת הכלכלה את "כללי ניתוק המים" שהגישה לפני מספר חודשים לוועדה, וכי בכוונתה להביא כללים חדשים (לאחר שיאושרו על-ידי המועצה) שיסדירו את כללי גביית כספי חשבונות המים, ללא מתן אפשרות לתאגיד המים לנתק את החייב שהוא צרכן פרטי.

הפגישה התקיימה בעקבות לחץ של כבל וברוורמן על רשות המים ומשרד האוצר בנוגע לנושא.

ח"כ ברוורמן אמר כי "רשות המים הפגינה בהחלטתה רגישות חברתית אדירה ואומץ ציבורי. ניתוקי המים הם כלי לא מוסרי ללחוץ על אזרחים לשלם חשבונות מים. אזרחים צריכים לשלם את חובותיהם, אבל במדינה בה שיעורי העוני הם מהגבוהים בעולם המערבי, אסור להשאיר משפחות, עם ילדים קשישים ואנשים חולים מנותקות ממים".

ברוורמן אמר עוד כי "ייתן לנציגי רשות המים את כל הגיבוי הדרוש למהלך", וכי הוא מבקש מהם להביא את הכללים מהר ככל האפשר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

ח"כ איתן כבל אמר כי "זהו מהלך לא מוסרי, ואני מתקשה מאד לראות כיצד חברי הכנסת יסכימו לתמוך בו. אנחנו מוכנים למאבק ציבורי כולל כדי להוציא את המילים ניתוק מים מספר הנוהלים של התאגידים".

כבל בירך את רשות המים על החלטתה ואמר כי "נפתחה הדרך לדיון אמיתי בין הצרכנים לרשות והתאגידים לבחינת הדרכים המתאימות שיאפשרו לגבות את חובות המים ולשמור על כבודם של הצרכנים".

סמנכ"ל "ידיד", רן מלמד, אמר בפגישה כי "ניתוק מים הוא כלי מאיים ודורסני כמו מאסר חייבים. הוא אינו מגדיל את הגבייה אך פוגע בזכותם הבסיסית של אזרחים רבים למוצר יסוד. אנו מברכים את רשות המים על החלטתה, ונסייע בידה לכתוב כללים שישמרו על יכולת הקיום של הצרכנים מחד ויאפשרו את תשלום חובם מאידך".

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, אמר כי "אין ספק שבניתוק מים יש בעיה, ולכן אנחנו מוכנים לבחון חלופות, אך חייבים להבין שמים הוא מוצר שיש לשלם עליו".