גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מודי בר-און: "כל היוצרים מחכים לטלפון מעורך 'ארץ נהדרת'"

לקראת עליית הסדרה "כביש 90", המפיק והמגיש מודי בר-און מדבר על השינויים המרכזיים בתפיסת ההומור: "שחטנו את כל הפרות הקדושות, אין יותר טאבואים"

"הומור, זה לא מה שהיה פעם", אומר מודי בר-און בראשית הראיון עמו, ספק בייאוש ספק בעצב, בתום יום לימודים ארוך במכללת ספיר בשדרות. במכללה הוא מלמד את תלמידי "המסלול ליצירה טלוויזיונית" כיצד לפתח סדרת טלוויזיה - משלב הרעיון ועד למכירתה לאחד מערוצי השידור.

אחת הסדרות שחנך - סיטקום בשם "רון", על שם היוצר שלה - רון פלדמן, נמכרה לאחרונה לערוץ "יס קומדי". בר-און, יוצר טלוויזיה ותיק ומוערך, ואחד מבעליה של חברת ההפקות "מודי וענת" (יחד עם היוצרת הדוקומנטרית המוערכת ענת זלצר, שהחלה את העשייה המשותפת עם בר-און מימי הסדרה "הכול אנשים" בטלוויזיה החינוכית), הצטרף כמפיק לסדרה שאותה טיפח במסירות.

לשאלה האם ההומור הוא זה שהתחלף או דווקא הדור הוא זה ששינה את פניו, אומר בר-און: "פעם היה את העניין הזה של מדורת השבט - היה איזה עולם השכלתי. כשכתבתי ל'חמישייה הקאמרית', נניח במערכון של הרס"ר עם השיר תותים של יונה וולך, יצאתי מנקודת הנחה שהצופים מכירים את יונה וולך. לפעמים אני תוהה אם היום זה היה עובר, כי היום זה עולם אחר. יש לא מעט בני אדם שלא מכירים את יונה וולך".

- אז הדור הוא זה שהשתנה, ולכן ההומור נהיה מוגבל?

"כן, כי הפרות הקדושות - שחטנו את כולן. אין יותר טאבואים. אין עם מה לעבוד. כלום לא מזעזע יותר. קשה לעבוד ככה, כי כקומיקאי אתה צריך להגיד משהו שאסור להגיד, אבל היום מותר כבר להגיד הכול".

במכללת ספיר, בר-און (51) מלמד מזה 6 שנים. פחות הרצאות פרונטליות, יותר בסגנון של סדנה. כמו התלמידים, גם בר-און מבקש למצוא, או יותר נכון: להמציא חומרים יוצאי דופן שיהפכו לדבר הבא בטלוויזיה הישראלית, רצוי על הצד הקומי של סקלת השידורים.

בר-און: "אני מעביר סדנת אולפן על תהליכי עבודה באולפן טלוויזיה. באופן טבעי, זה גם עוסק בקומי. ויוצא שהמצחיקים באים אליי. בשביל הלא מצחיקים יש את רני בלייר. יש בספיר סגל די נאה. איכשהו באופן טבעי יש את השניים, שלושה, ארבעה מצחיקנים שפעם היו הולכים ללמוד תיאטרון, או מגיעים ללהקה צבאית. היום הם באים לטלוויזיה, כי זה הכלי של הצחוקים".

- איך אתה בתור מורה? סלבריק'ה סחבק או ביקורתי וקשוח?

"אני מתעסק הרבה בלהפעיל סמכות ולקבל סמכות. תהליכים נקיים, בלי מגננות אישיות. העניין של אובר רגישות, או איך לקבל ביקורת - זה משהו שאני מנסה ללמד בכל מקרה, ואת זה הכי קשה להעביר. דווקא בהומור יותר קל לתת ביקורת. כי או שזה מצחיק, או שזה לא מצחיק".

- אפשר להרגיש אם החומר מצחיק כבר בשלב התסריט?

"כן. גם בקריאות התסריט שאנחנו עושים, בהעמדות משחק בכיתה. אני מודה שלפעמים מה שקורה זה שאני מבין בדיליי שזה מצחיק, כי כמו שאמרתי - ההומור השתנה. אני מרגיש שאני לומד מהתלמידים הרבה על השתנות הזמנים. אני מלמד אותם את השיטה הישנה, את מה שאני מכיר, כדי שיהיה להם רפרנס. אני מלמד על טיימינג, שזה מתמטיקה, ועל כושר הצחקה. יש כל הזמן שיג ושיח על זה, אני מביא עולם ישן, והם את העולם החדש. אני מלמד אותם חוקים כדי שיפרו אותם".

- מהי השיטה החדשה? במה מתאפיין ההומור החדש בקרב התלמידים?

"ההומור שלהם הוא הומור קטן, לירי, עם פחות דגש על הפואנטה. משהו בווליום הוא אחר.

"אני עוד באתי מהבמה, התחלתי את הקריירה על הבמה, עם הומור שמכוונן אל הצחוק של העדר. ואת מה שעשיתי על הבמה הבאתי איתי לטלוויזיה. כיום, אין דיבור משותף בבית, אנשים לא יושבים יותר יחד לראות טלוויזיה. בן אדם צוחק אחרת כשהוא בבית לבד, כיוון שאין קהל בחוויה. ולזה, התלמידים מכוונים יותר נכון".

- יהיה נכון לומר שכיום הקומדיה פחות קומית?

"הקומדיה כיום יותר לירית. יותר מלנכולית. גם בסוג הקומדיה - הכול מתעסק באני ואני ואני. במבט של הפרט. הדוגמה הטובה ביותר היא הסדרה 'לואי' (סדרה בכיכובו של הקומיקאי לואי סי. קיי, שנחשבת ל'סיינפלד' של ימינו מ.ש). המחשבה של התלמידים, ולא רק שלהם, היא איך מעבירים את לואי סי קיי לעברית".

- לא מתסכל אותך שמתרכזים בלעשות חיקויים כמו "לואי" או "סיינפלד", במקום סדרות מקוריות?

"לא באמת. סליחה שאני מכוון גבוה. אריק איינשטיין בזמנו שמע ביטלס, ואמר לשלום חנוך - 'בוא נעשה כמוהם'. ככה זה. אתה לוקח השפעה ומערבב. תכל'ס, כולם יהודים, אז זה לא משנה".

אבד הקסם

במדינת ישראל פועלים 16 מוסדות על-תיכוניים להוראת טלוויזיה וקולנוע, וכ-250 מגמות קולנוע בבתי-ספר תיכוניים. מספר עצום, בלתי נתפס, בהשוואה למדינות בעלות מספר תושבים דומה לזה של ישראל.

אם מוצדק הנתון הזה או שלא, המציאות היא שמדי שנה נפלטים אל תעשיית הקולנוע והטלוויזיה המדשדשת מאות בוגרים חדשים. האשליה, אם הייתה מנת חלקם - מתנפצת כעדשת מצלמה שנפלה מהדולי. אם יישאלו אותם בוגרים, בדיעבד, האם יש צורך בכל-כך הרבה בתי-ספר? האם יש סיכוי להתפרנס מהתעשייה הזו? סביר שהמנומסים שבהם יענו כי אלו שאלות רטוריות. הפחות מנומסים מביניהם עלולים להשיב כי מדובר בתעשיית אשליות.

בר-און: "יש ירידה ברישום לחוגים לתקשורת, קולנוע וטלוויזיה ולשקר כלשהו. זה בדוק סטטיסטית. ופה מגיעה מילת הקסמים: האינטרנט. המחשבה היא 'אעשה שתי דקות גאוניות ביו-טיוב, ודרכי לפסגה סלולה. עקרונית זה נכון".

- בפועל, רבים מהבוגרים שחלמו לצאת מהאוניברסיטה או מהמכללה ולהפוך לבימאים, מצאו את עצמם במקרה הטוב כעוזרי הפקה או עם מיקרופון ביד, בתור בום-מן. אף אחד לא הלך ללמוד קולנוע מתוך שאיפה להיות בום-מן.

"אולי לא בהתחלה. אבל מי שנכנס לזה, זה יכול להיות עבורו כמו טאי צ'י. מישהו שעובד בתור בום-מן? עולם ומלואו זה יכול להיות עבורו".

- ויש את העניין הזה שעוד לא יודעים לפצח את הנוסחה הכלכלית של קולנוע הניו-מדיה, של האינטרנט.

"כנראה שגם לא יפצחו. האינטרנט מאפשר לך מקפצה, במה, שואו-קייס. הוא נותן לך אפשרות לארגן לעצמך חממה, לעבוד מול קהל קטן. אתה עושה וידיאו ומעלה לרשת, אתה עושה לי לייק, אני עושה לך לייק. קבוצת תמיכה של הפריה הדדית. מן בועה בעולם. אבל בסופו של יום, כולם מחכים לטלפון מהעורך של 'ארץ נהדרת' - מולי שגב".

- ומולי שגב מתקשר?

"בסוף כן. יש כל מיני מולי שגבים. צריך לעניין אותם. השוק מחפש כל הזמן את הדבר הבא. יס קומדי, הוט. יס קומדי קנו מאיתנו עכשיו את הסדרה 'רון', שלשמחתי אני שותף להפקתה.

"צריך להבין שאתה צריך לצוד את עיניהם של מנהלי הערוצים. היתרון של אנשים קומיים הוא, שהם ילכו לאודישנים, יקדמו את הדבר שלהם, יעשו סטנד-אפ. איפה שהוא זה יתפוס. יש להם יתרון. הם בסך-הכול צריכים שרפרף. לסרט גמר אצלנו, הסטודנטים מכינים פיילוט לסדרה. מצלמים כאילו זה פרק ראשון, כשתיאורטית - מכינים עונה שלמה.

"חלק מהלימודים בעידננו, זה ללמוד לעבוד קומנדו, לעבוד ממוקד. להיות מולטי-טסקינג, כי אין ברירה. לקחת מצלמה, שני שחקנים, ולרוץ עם זה. קומיקאי קונה את עולמו בדקה אחת.

"חיקוי של שולה זקן רץ ברשת - ואתה על הסוס. או שלא. בפנטזיה, זה קורה אחת למיליון, אבל הפנטזיה מחזיקה את כולנו בעסק".

חותר לקומי

בעוד פחות מחודש תעלה בערוץ 8 (הוט) הסדרה "כביש 90" - סדרה דוקומנטרית מבית היוצר של בר-און ובכיכובו, לאחר הפסקה בעשייה תיעודית של כמעט 3 שנים, מאז "הקיבוץ" - סדרה תיעודית אודות חלום הקיבוץ ושברו.

בר-און: "הסדרה היא על מסע של שבועיים על כביש 90, ממטולה ועד אילת. במהלך השבועיים האלה אנחנו פוגשים 50 אנשים ב-50 אתרים. להבדיל מסדרות שעשינו בעבר, זו לא סדרה על העבר, אלא סדרה על ההווה".

- הסדרות שאתה עושה במסגרת חברת ההפקות שלך הן תיעודיות. אתה חושב לגוון?

"כן, אנחנו מנסים להרחיב את הטריטוריה לאט-לאט. ענת זלצר ואני הקמנו חברת הפקה. כרגע אין לנו משרדים בכלל, שלא לדבר על הסיגר.

"חברת הפקה היא כלי עבודה יותר נוח, כי הרבה פעמים מדובר בשותפויות. עוד לא המצאנו פורמט למכור לפיליפינים. אבל כמו שאמרתי לך, יש לנו חלק בהפקה של הסדרה של רון פלדמן, אותה מכרנו ליס קומדי".

- אתה מרגיש שעדיין, אחרי כל העשייה הדוקומנטרית הרצינית שלך, יש ממך ציפייה ממך להצחיק?

"לא בטוח אבל מניסיון, יותר קל להצחיק במקום שבו אתה לא צפוי להצחיק. כיום דרישות ההצחקה ממני הן שידור של ליגת האלופות".

מודי בר-און

גיל: 51

מצב משפחתי: נשוי, אב לשניים

מגורים: תל-אביב

עיסוק: מנחה ומגיש בערוץ הספורט, יוצר ומפיק סדרות וסרטי טלוויזיה, פרזנטור של בנק דיסקונט מ-2003 ועד היום

מקצועי: החל את דרכו כסטנדאפיסט, כתב מחזה לתיאטרון הבימה ("הרקוויזטור"), כתב מערכונים ל"חמישייה הקאמרית", כתב טור אישי ב"גלובס" בשנים 1992-1993

מבין הסדרות והסרטים שיצר: "במדינת היהודים" (2003), "מסעות הברווז" (2008), "תולדות ההומור הישראלי" (2009), "תל-אביב - יפו", "הקיבוץ" (2011), ובחודש הבא: "כביש 90" שתשודר בערוץ 8 (הוט)

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"