כבוד למגזר: מהם הרגלי הנופש במגזר הרוסי, הערבי והחרדי?

שיעור הישראלים היוצאים לנופש בארץ ובחו"ל הולך וגדל משנה לשנה, והדבר בא לידי ביטוי בכל המגזרים - גם הרוסי, החרדי והערבי ■ אלא שמדינות היעד של מגזרים אלה הן שונות, וכך גם תדירות הנסיעות וגובה ההוצאה על החופשה

שיעור הישראלים היוצאים לנופש בארץ ובחו"ל הולך וגדל משנה לשנה, והדבר בא לידי ביטוי בכל המגזרים - גם הרוסי, החרדי והערבי. אלא שמדינות היעד שונות, תדירות הנסיעות וגם גובה ההוצאה. רגע לפני היום העצמאות, "גלובס" בודק את הרגלי הנופש של הקבוצות השונות בחברה הישראלית.

המגזר הרוסי: יותר משליש מזמינים חופשה מסוכן דובר רוסית

למרות הוותק בארץ, עולים מברית-המועצות לשעבר עדיין מעדיפים להזמין את החופשה שלהם בארץ או בחו"ל אצל סוכני נסיעות דוברי רוסית. על-פי סקר שערך מכון PORI בהנהלת איציק רוזנבלום, המתמחה בסקרים מגזריים עבור אתר התיירות Monitour ומתפרסם כאן לראשונה, מדובר ביותר משליש (34%) מבני המגזר הרוסי שנוהגים להזמין חופשה אצל סוכני נסיעות דוברי רוסית, לעומת 19% שקונים את החופשה שלהם מסוכן נסיעות שאינו בהכרח דובר רוסית.

אלא שככל שיורד גיל הנסקרים בסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 1,000 נשים וגברים שעלו לארץ משנת 1989 ואילך, מיטשטשת שאלת הזהות: 24% השיבו כי יזמינו באמצעות אתרי אינטרנט ישראלים, 13% יזמינו באמצעות אתרים בינלאומיים, ו-9% יזמינו ישירות מחברת התעופה או בית-המלון.

על הרגלי הנופש של המגזר הרוסי מלמדים גם הממצאים הבאים: 32% יצאו לנופש בחו"ל בשנה האחרונה, לעומת 23% שיצאו לפני יותר משנה עד שנתיים; רוסיה ומדינות חבר העמים היו יעדם של 18% מהנוסעים לחו"ל, בעוד מדינות מערב אירופה היו יעדם של 36% מהנוסעים ומדינות מזרח אירופה שהיו יעדם של 29%.

יצוין כי מאז בוטל הצורך ההדדי באשרת כניסה בין ישראל ורוסיה בשנת 2010 (גם אשרות הכניסה לבלארוס צפויות להתבטל), עלה בהתמדה מספר המבקרים בין שתי המדינות. הטיסות השבועיות בקו תל-אביב-מוסקבה מוצפות, כאשר מרבית הנוסעים הם בני המגזר הרוסי שטסים לבקר קרובים ברוסיה עצמה ובמדינות ברית-המועצות לשעבר. רוסיה, אגב, הפכה גם למדינת המקור השנייה בגודלה לתיירות הנכנסת לישראל.

באשר למסגרת הנסיעה המועדפת על המגזר הרוסי, 65% השיבו כי הם מעדיפים טיול פרטי, לעומת 21% שמעדיפים טיול מאורגן. גם כאן נמצא קשר בין אופן הנסיעה לגיל הנוסע: ככל שהגיל עולה - כך יורדת הנטייה לבחור בטיול פרטי.

עוד עלה מהסקר כי הסכום המשפחתי שמוציאים במגזר הרוסי על נופש בחו"ל נמוך מזה שמוציאה משפחה ישראלית ממוצעת (כ-10,000 שקל על-פי סקרים שונים), ומסתכם אצל רבע מהם ב-6,000 עד 8,000 שקל, בעוד 20% מוציאים בין 4,000-6,000 שקל; ואילו על חופשה בארץ, 38% מוציאים 1,500-3,000 שקל בשנה, ושליש 3,000-5,000 שקל לנופש בישראל.

ובאשר לחופשה בישראל, המגזר הרוסי ידוע בחיבתו לטבע. 55% מהעולים יוצאים לחופשה בארץ לפחות פעם בשנה למרות יוקר מחירי הנופש בישראל. כמחצית סבורים כי מחירי הלינות בארץ גבוהים מדי, 15% סבורים כי יש לשדרג את התחבורה הציבורית, ו-12% חושבים שצריך לשפר את נגישות המידע והשילוט לדוברי רוסית.

המגזר הערבי: רק 36% טסו ב-3 השנים האחרונות

36% מערביי ישראל יצאו ב-3 השנים האחרונות לחו"ל - כשליש מתוכם נסעו לאחת ממדינות ערב, בעיקר למצרים ולירדן; 23% למזרח אירופה ו-22% למערב אירופה; 86% נסעו למטרת נופש; 4% יצאו למטרת לימודים; ו-3% למטרת עסקים - כך עולה מסקר הבוחן את הרגלי הנופש במגזר הערבי שערך מכון PORI בקרב 507 מרואיינים מהמגזר הערבי.

על-פי הסקר, השתייכות פוליטית של מדינת היעד היא אחד הגורמים המשפיעים על בני המגזר בבואם לבחור את ארץ היעד. אולם, הגורם המשפיע ביותר (78%) הוא המחיר. גורמים נוספים המשפיעים על בחירת היעד: מקום שניתן לפגוש בו קרובי משפחה (6%); ומרחק הטיסה (6%).

ומה באשר לחופשה בישראל? מסתבר כי כמחצית ערביי ישראל (51%) נפשו בשנה האחרונה בארץ ולנו לפחות לילה אחד. מתוכם, 35% יצאו לחופשה פעם אחת, 10% פעמיים ו-6% מעל פעמיים בשנה. המחצית האחרת לא יצאה כלל בשנה האחרונה לחופשה בארץ.

היעד הפופולרי ביותר לחופשה בארץ הוא אילת (44%), ואף נמצא כי שיעור גבוה יחסית מקרב הנופשים פעמיים בשנה (56%) מעדיף את עיר הנופש הדרומית.

אתרים אטרקטיביים נוספים לחופשה הם: טבריה (18%), ירושלים (16%) ובאחד מיישובי הגליל בצימרים (10%). אגב, בקרב בני 55 קיימת העדפה לנופש בטבריה (30%).

ועם מי הם מעדיפים לטייל? באופן טבעי, בעיקר עם בן/ בת הזוג (41%). 20% נוספים עם המשפחה, כרבע עם חברים, ו-15% נוהגים לנפוש עם הוריהם. על-פי הסקר, שיעור גבוה יחסית (39%) מהרווקים במגזר הערבי נוטים לצאת לחופשה עם הוריהם.

ומה חושבים במגזר הערבי על משרד התיירות? האם הוא עושה מספיק כדי לעודד את התיירות במגזר הערבי? 51% סבורים כי המשרד עושה מספיק, לעומת 49% שחושבים שהמשרד לא עושה די וצריך להשקיע יותר בפרסומים בשפה הערבית ולעודד הקמת משרדי נסיעות בכפרים ערביים לדעתם.

הסוגייה הבוערת ביותר היא סוגיית המחיר. 26% היו רוצים שהמשרד יפעל להוזלת מחירי הנופש, ו-19% נוספים מצפים להנחות בחגי המגזר.

אגב, 9.5% מבקשים יחס טוב יותר ופחות גזענות, ממנה הם סובלים לטענתם למשל בבידוק הביטחוני בנתב"ג.

המגזר החרדי: מעדיפים חופשה בישראל

65% מהחרדים מעדיפים לצאת לנופש בישראל, לעומת 5% בלבד שמעדיפים לנפוש מעבר לים וכרבע שמעדיפים גם וגם - כך עולה מסקר שערך משרד התיירות אודות הרגלי הנופש של המגזר החרדי בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים.

מבין אלה שמעדיפים לנפוש בארץ, 23% מעדיפים אותה מבחינה דתית/הלכתית, 14% כי זו ארץ הקודש והארץ שלנו, 12% כי הם אוהבים את הארץ, 8% כי לדעתם אין להם מה לחפש בחו"ל, ו-7% כי בחו"ל יקר יותר.

לעומתם, מבין אלה שמעדיפים לנפוש בנכר, 19% עושים זאת כי יש להם משפחה מעבר לים, 15% כי זול יותר בחו"ל, ו-8% נוסעים לחו"ל כדי לגוון.

עוד עולה מהסקר כי בשנה האחרונה 63% מהחרדים יצאו לחופשה. כמחציתם נפשו בארץ, לעומת 6% בלבד שטסו לחו"ל ו-6% גם וגם.

החסמים העיקריים ליציאה לחופשה בארץ בשנה האחרונה הם מחסור בזמן (50%) וסיבות כלכליות (38%). עוד מתברר כי החרדים יצאו בשנה האחרונה בממוצע פעמיים לחופשה בארץ ו-1.4 בממוצע לחו"ל.

זאת ועוד, טרם היציאה לחופשה בארץ, 83% מהיוצאים אספו מידע מחברים (35%), באינטרנט (27%) ובעיתונים (18%). בסופו של דבר הזמינו את החופשה ישירות מנותן השירות (בית מלון/צימר וכיו"ב) - 43% ו-14% דרך האינטרנט. רק 9% הזמינו דרך סוכן נסיעות, ו-2% מימשו קופונים. 41% החליטו לצאת לחופשה בארץ כשבוע לפני מועד היציאה, ו-12% הקדימו לשריין מקום כחודשיים מראש.

עוד מתברר כי הנופש החרדי מעדיף לנפוש בצימר (35%) ורק אחר-כך בבית-מלון ברמת 4-5 כוכבים (33%), בית הארחה או דירה שכורה (7%) ו-6% מלון ברמת 3 כוכבים.

אילו היעד המועדף בישראל על הנופש החרדי הוא טבריה והכנרת (21%), אחר-כך בסדר יורד הגליל העליון (12%), ירושלים(11%), אילת (7%) וצפת וים המלח (6%).

הנופש החרדי מוציא, כך על-פי הסקר, כ-3,200 שקל בממוצע על חופשה בארץ. כ-90% מהנסקרים השיבו כי הנושא החשוב ביותר בתכנון חופשה בארץ הוא להשיג דיל טוב או מבצע אטרקטיבי. במקום השני (70%) חשוב להם שהחופשה תכלול את כל הארוחות, ובמקום השלישי (62%) שלילדים יהיו פעילויות מתאימות שיעסיקו אותם.

לאן טסת בשלוש השנים האחרונות
 לאן טסת בשלוש השנים האחרונות

הרגלי הנופש
 הרגלי הנופש