מוטי זיסר ורעייתו שוברים שתיקה: "מוטי נשאר בלי כלום"

בני הזוג משיבים למבקרים ומדברים על מאבקו של זיסר בסרטן ■ מוטי זיסר: "זה שהקים בנק למח עצם, בסוף אלוהים שולח אותו להיות קליינט של הבנק הזה" ■ ברכה זיסר: "לא הייתה תספורת באלביט הדמיה, המשקיעים קיבלו מניות"

בחודש ינואר האחרון אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב את הסדר החוב לחברת אלביט הדמיה, שבמסגרתו יימחק חוב של 1.8 מיליארד שקל למוטי זיסר, שיאבד את השליטה בחברה. הסדר החוב חולל סערה ציבורית והוגדר על ידי רבים כמחיקת החוב הגדולה בתולדות המשק הישראלי. חמישה חודשים אחרי, מדברים בני הזוג מוטי וברכה זיסר על ההתמודדות עם הביקורת הקשה.

"זו הייתה שנה מאוד מאתגרת, קשה וארוכה", מספרת ברכה זיסר. "היו הרבה עליות ומורדות. באותה תקופה נלחמנו על החיים של מוטי ופחות עסקנו במה אומרים בחוץ".

בשעה שהבנקים, עורכי הדין ובעלי אגרות החוב חיפשו את מוטי זיסר, הוא נקרא להתייצב למערכה אחרת. הסרטן ממנו החלים לפני 18 שנה - חזר. "השמיים נופלים", מסבירה בת זוגו. "זה היה משבר שלו ושל כל המשפחה אבל החלטנו שלא מוותרים ולא מרימים ידיים".

לפני 15 שנים הקימה ד"ר ברכה זיסר את המאגר הלאומי לתרומת מח עצם - "עזר מציון". זה קרה אחרי שבעלה החלים מהמחלה ובני הזוג החליטו להקים בנק תורמים. עם השנים, ניצלו מאות חיים בזכות המפעל שלה שקפץ מדרגה כשלכל מתגייס לצה"ל ניתנה הזדמנות לתת דגימה. בסופו של דבר, זה הדבר שנתן כעת לבעלה של זיסר את הסיכוי היחיד לשרוד.

לדברי ברכה זיסר, לבסוף נמצא תורם מתאים במידה מספקת, אך כשהגיע השלב בו נדרש לגשת לחדר הניתוח - הוא החל להסס. "98% מהתורמים מסכימים, אך אנחנו נפלנו על שני האחוזים שמהססים", סיפרה זיסר. "זה היה גזר דין מוות עבור מוטי".

"זה שהקים בנק למח עצם, בסוף אלוהים שולח אותו להיות קליינט של הבנק הזה", מציין מוטי זיסר. "בסוף הפכתי להיות לקוח של הבנק של עצמי, אבל מה אפשר לעשות?".

"נחזיר את המקסימום שאנחנו יכולים"

מוטי זיסר מעולם לא נחשד בצניעות. בימים הטובים שלו הוא לקח עיתונאים לסיור במרכזי הקניות שבנה במזרח אירופה. על הדרך הוא רכש גם את חברת "אלביט הדמיה" כדי לגייס כסף מהציבור, השקיע מיליארדים בעסקים חובקי עולם ונכנס לעשירייה הראשונה של אנשי העסקים העשירים בארץ. אחוזת הענק שבנה בפתח תקווה הייתה השלב הבא: היא הכילה בית כנסת, מקווה ואולם קולנוע.

שנים ספורות לאחר הרכישות הגדולות, האימפריה שהקים זיסר התמוטטה. זיסר ויתר על השליטה באלביט הדמיה תמורת תספורת של 1.8 מיליארד שקל. במקביל הוא ניסה להגיע להסדר על החוב האישי שלו לבנק הפועלים שעומד על לא פחות ממיליארד שקלים. בשורה התחתונה מדובר בשלושה מיליארד שקלים שנעלמו.

"זאת לא הייתה תספורת", מסבירה ברכה זיסר. "החליפו לאנשים את אגרות החוב במניות. אם הם עדיין מאמינים בחברה המניות האלה צפויות לעלות. זאת הייתה טעות, אבל הכול היה תוך כדי עשיית הרבה מאוד עסקים. אנשים עושים טעויות, אנחנו לוקחים אחריות. אני חושבת שההסדר שנחתם נבע כתוצאה מנטילת אחריות - מוטי נשאר בלי כלום".

בני הזוג זיסר טרם אספו את חפציהם מהווילה בפתח תקווה, למרות שבנק הפועלים החל בהליכי עיקול לבית, בעקבות חוב של 16 מיליון שקל. במהלך הריאיון בני הזוג אף ביקשו שלא לצלם את הבית מבפנים.

"להוציא מאיתנו יותר ממה שיש לנו כבר אי-אפשר, ואנחנו מוכנים גם לזה", מבהירה זיסר. "אנחנו מנסים להחזיר את המקסימום כסף שאנחנו יכולים".