גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האדריכל רפי רייש: "ערים חכמות יגדילו התעסוקה ב-10%"

רייש השתתף בסדרת המפגשים "חדשנות על הבר" של "גלובס" ופרטנר ■ הוא דיבר על הדרך שבה ערים חכמות ישנו את חיינו: "הפוטנציאל הכלכלי מרתק. הפחתה של 50% בצריכת החשמל וייעול של 80% במערכות המים"

רפי רייש / צילום: אמרי מאירי
רפי רייש / צילום: אמרי מאירי

רמזורים שמתחלפים בהתאם לתנועה בכביש, פחי אשפה שמשדרים אותות כשהם הולכים ומתמלאים ומערכת השקיה עירונית שמופעלת בהתאם ללחות של הקרקע - זה אולי נשמע כמו עולם אוטופי ורחוק מהמציאות אבל זו חלק מהשגרה של תושבי דבלין וברצלונה, שהפכו זה מכבר לערים חכמות (Smart Cities).

האדריכל רפי רייש, מנכ"ל SUiTS אסטרטגיות לעירוניות חכמה, דיבר על הנושא בהרצאה שלו שהתקיימה בשבוע שעבר בפאב דבלין בהרצליה במסגרת המפגש השני בסדרת "חדשנות על הבר" של עיתון "גלובס" ובשיתוף חברת פרטנר.

רייש עלה לבמה לאחר הרצאה של עופר שמואלי, מנהל החדשנות בפרטנר, שהציג את חממת Innovation Labs של החברה והסטארט-אפים השונים שלוקחים בה חלק.

מהן הערים החכמות? "על הנייר מדובר בערים שמשלבות אסטרטגיה וניהול עם הון אנושי ותרבותי יחד עם מערכות מידע", מסביר רייש, "המטרה של הערים הללו היא ייעול כלכלי, חוסן וקיימות ואיכות חיים לאורך זמן עבור התושבים".

"עיר חכמה היא מכלול של מערכות חכמות בתוך עיר אחת - תשתית, תקשורת, אנרגיה, תושבים, ממשל, חינוך, בנייה, מערכות בריאות וכמובן תחבורה", נותן רייש הסבר כללי לפני שהוא מסביר את הצורך להפוך את העיר למקום חכם יותר.

הפסולת גדלה ב-5% מדי שנה

"אנחנו חוזים היום בגידול עירוני לא מבוקר כשהערים גדלות בקצב מטורף, במקביל אנחנו מתמודדים משבר אקלים עולמי, ולראייה בישראל היה לנו חורף מטורף ואחריו בצורת וגם סובלים מניכור חברתי, שהרי כמה מאיתנו מתקשרים למוקד העירוני או למשטרה כשהם רואים מישהו משחית מדרכה או גינה ציבורית", אומר רייש ומסביר שגם המודלים התקציביים שעל פיהם פועלות היום עיריות הם מיושנים ולא יצליחו לממש חדשנות עירונית.

"פעם התקציב הפנוי בעיריות נע בין 20%-25%, היום זה לא עובר את ה-5%. זה קורה כי התשתיות התיישנו, יש יותר אנשים וגם יש צרכים פוליטיים. כך יום אחרי שנכנסים לקופה תשלומי הארנונה, הרוב הולך למשכורות".

השינוי הגדול התרחש, לדברי רייש, ב-2008. "קרו אז בעולם שני דברים: כמות האנשים בערים עברה את כמות האנשים בכפרים, כשבישראל זה כבר קרה מזמן. במקביל, היו יותר דברים מאנשים שמחוברים למחשבים. וזה רק הולך ומתעצם בשנים האחרונות - נעליים של נייקי שכוללים סנסורים, מכוניות ואפילו מקררים מחוברים לאינטרנט".

עוד לפני שהוא מגיע לפתרון שמציעות הערים החכמות, רייש מונה עלויות כספיות של בעיות עירוניות. "תחשבו כמה זמן לוקח להגיע מהבית לעבודה ובחזרה. עומסי תנועה עולים כ-2% מהתמ"ג. באירופה מדובר על 3.5% ובארה"ב על 1.5%. הפחת בצנרת המים עולה לנו מדי שנה 250 מיליון שקל. כמות הפסולת העירונית גדלה מדי שנה ב-5% ועלויות ההטמנה עולות ב-25%".

גם החשמל גובה מחירים גבוהים, אומר רייש ומוסיף כי עלותו לצרכן הולכת ועולה כל הזמן. "בסופה סנדי הפסקות החשמל עלו 164 מיליארד דולר. תביעות הביטוח שם לא היו על בתים שקרסו אלא על חברות עסקיות שלא היה להן חשמל".

אז מה עושים? "דוח של מקינזי הראה שהפוטנציאל הכלכלי של הערים החכמות מרתק. הפחתה של 50% בצריכת החשמל, הפחתה של 20% בתעבורה בכבישים, גידול של 10% בתעסוקה וייעול של 80% במערכות המים".

איך זה עובד כבר היום? רייש מביא כדוגמה את אפליקציית Waze. "אחד הפיצ'רים שלה כולל אפשרות לבדוק, בזמן שאני בעבודה, מתי הזמן הכי טוב לצאת לכיוון הבית מבחינת העומס בכבישים. כך, בהתבסס על חוכמת ההמונים, אני יכול לצמצם את השהייה המיותרת שלי בפקקים. דוגמה אחרת יכולה להיות מערכת אל-תור שיש בקופות חולים, שבעזרתה אני מזמין תרופות באינטרנט ורק עובר לקחת אותן וחוסך זמן לעמוד בתור".

לדבריו, "העולם של ערים חכמות, נושא שחברת IBM מובילה בגאון, אמור לעסוק הרבה בניטור מידע כדי לייעל תהליכים. אפשר להתקין היום חיישנים בכל מקום - על רמזורים בכבישים כדי לדעת למי יותר דחוף לתת אור ירוק בצומת, ועל מקומות חניה שמודדים לחץ ויודעים אם מקום החניה תפוס או לא. בברצלונה, למשל, יש חיישנים בפחי אשפה שמודדים את גובה האשפה כדי לאותת מתי משאיות הזבל צריכות להגיע ולרוקן אותם. יש גם חיישנים של רעש, זיהום אוויר וכו'", אומר רייש.

בעיה של פרטיות

אחד האלמנטים של חדשנות אורבנית שמגיעה גם לבתי הצרכנים הוא מונים חכמים (Smart Meters). מדובר במוני חשמל שיודעים לנטר את צריכת החשמל בבית ולהפעיל מכשירים זוללי חשמל, כמו מכונת כביסה, כאשר עלות צריכת החשמל נמוכה.

בצורה זו הם גם מאפשרים שליטה מרחוק בחשמל בבית, כך שאם אחד מבני המשפחה השאיר אור דלוק במטבח, ניתן לכבות אותו ישירות מהסמארטפון.

עם זאת, רייש מדגיש, נולדה פה בעיית פרטיות. "אם למישהו תהיה גישה לאופי צריכת החשמל הביתית שלי, הוא יוכל לדעת מתי אין אף אחד בבית כי צריכת החשמל נמוכה מאוד", מזהיר רייש, "בחלק ממדינות אירופה החליטו אזרחים להחרים את המונים החכמים בגלל נושאי פרטיות.

"כך, בבריטניה פועל אתר שלם שכותרו: Say no to smart meters, בעוד בגרמניה יש אנשים שמנפצים מונים חכמים".

פרטיות או לא, רייש מבהיר כי קיימים מחסומים נוספים בדרך לחזון שכולו ערים חכמות. לדבריו, עלות התקנת חיישנים חכמים ברחבי הערים גבוהה למדי, מה שמביא למצב שבו רק ערים גדולות ועשירות יכולות להרשות זאת לעצמן.

רייש הוסיף כי: "עיר קטנה באפריקה בקושי יודעת לגבות מסים מהתושבים שלה, שלא לדבר על לדעת בכלל כמה תושבים יש ואיפה הם גרים. ייקח עוד זמן עד שנראה את זה במציאות היומיומית שלנו".

אורנג' מזניקה את הסטארט-אפים לדור הרביעי

חברת Orange ממשיכה להתקדם לעבר החזון של הדור הרביעי (G4). בחודש מרץ פנתה החברה ליזמים ולחברות סטארט-אפ והציעה להם להשתמש בתשתיות שלה כדי לפתח מוצרים ושירותים לטובת המשתמשים בדור הרביעי. ההצעה של Orange זכתה להיענות מרשימה - בפני החברה הוצגו 116 רעיונות שונים בארבעה תחומים - Media & entertainment, Connected Car, Internet Of Things (M2M) ו-Telemedicine.

הרעיונות שהוצעו ל- Orange נועדו לשפר את חווית הווידאו של הגולשים, וליצור חוויות חדשות על בסיס שיתוף בין יחידים ובין קבוצות. בנוסף, הוצעו לחברה יישומי רפואה המבוססים על שימוש ביכולות ענן ופתרונות מגוונים לסביבת הרכב.

צוות מקצועי בחר בשבע חברות סטארט-אפ אשר יוכלו לעשות שימוש במעבדת התקשורת של Orange. המעבדה המשוכללת תאפשר לחברות פיתוח וניסוי בסביבת עבודה של דור רביעי, שימוש בציוד קצה תואם, ידע ומחקרים, ליווי מקצועי צמוד של מומחים מ-Orange במגוון תחומים, ייעוץ והעשרה ברמה מקצועית גבוהה בנושאי טכנולוגיות, הנדסה, IT, שיווק, וכן סביבת עבודה מעוצבת ברמה גבוהה, הכוללת גם אזורי השראה ומנוחה.

בנוסף לליווי המקצועי, תעניק החברה שלושה פרסים משמעותיים לשלושת הסטארט-אפים המצטיינים. מדובר בשלושה מענקים כספיים בגובה 100 אלף שקל, 70 אלף שקל ו-50 אלף שקל.

"מהפכות של ממש"

מנחם תירוש, מנהל התפעול הראשי של החברה, ציין כי "לא בכדי בחרנו בארבעת התחומים האלה. אנחנו מצפים למהפכות של ממש בתחומים המדוברים, הודות לטכנולוגיות ניידות מהירות - כדוגמת דור 4 - אשר משתלבות בחיינו בכל מקום אפשרי, בבית, ברכב, בבגדים שאנו לובשים, במשקפיים ועוד, זאת בשילוב עם יכולות ביג דאטה המאפשרות לנו ליהנות מאנליזה חכמה של הנתונים וגם מחיזוי של העתיד להתרחש".

הפלטפורמה שמוצעת לחברות ההזנק צפויה להשתלם לכל הצדדים: התעשייה הישראלית שמעצימה את היזמים משקיעה משאבים בתחום חדשני, הסטארט-אפים שזוכים לליווי מומחים ותשתית בלעדית ומתקדמת, הציבור הישראלי הזוכה לשירותים מתקדמים כחול לבן וOrange- מתכבדת בהובלת התהליך.

נציין, כי Orange היא החברה הישראלית הראשונה אשר מציגה יכולת מוכחת להפעיל רשת דור רביעי כחול לבן, תוצאה של החלפת ליבת הרשת והקמת מאות אתרים בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. מהפכת הדור הרביעי צפויה לשנות את חיינו. טכנולוגיה זו מאפשרת להוריד תכנים בקצב שיא של 150 מגה ביט בשנייה, מהירות שגבוהה פי 20 ויותר מהמהירות הממוצעת ברשתות הדור השלישי, ולהעלות קבצים במהירות של כ-50 מגה ביט לשנייה.

עוד כתבות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020