פרס: "התקרבתי להסכם עם אבו מאזן, נתניהו עצר אותי"

נשיא המדינה בראיון לחדשות ערוץ 2: "אבו מאזן מדבר על שלום ואומר דברים אמיצים לכולם. האמירה 'אני נולדתי בצפת ולא אחזור לצפת' זו אמירה אמיצה, בפרט שהיא נאמרת בשפה הערבית לקהל ערבי"

לכבוד יום העצמאות ורגע לפני סיום כהונתו, העניק נשיא המדינה שמעון פרס ריאיון מיוחד לחדשות 2, שבו חשף כי לפני שלוש שנים כמעט והגיע להסכם עם אבו-מאזן, בשליחותו של ראש הממשלה נתניהו, שברגע האחרון חזר בו. לדבריו, ההסכם כלל הכרה במדינה יהודית, סיכום על שטחים ומציאת פתרון לפליטים ברוח הצעת הליגה הערבית.

"אנחנו למעשה הגענו להבנה כמעט בכל הנקודות והיינו צריכים לעשות סיכום", סיפר הנשיא. "לנתניהו היה רושם שיש הצעה יותר טובה שהובאה על ידי טוני בלייר. אני לא חשבתי כך. הוא אמר: 'תן שלושה-ארבעה ימים ונראה'. אני חשבתי שזה לא עניין של שלושה ימים ואני לא חשבתי שטוני בלייר יכול להביא הצעה טובה יותר משהבאתי אנוכי".

לדברי פרס, יושב ראש הרשות אבו-מאזן הסכים במהלך שיחותיו עמו להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית. "הוא צריך להסכים שתהיה מדינה יהודית ואנחנו צריכים להסכים שתהיה מדינה פלסטינית", אמר. "למעשה, שנינו הסכמנו על שני הדברים האלה. שנית, ישנה בעיית הפליטים שתמיד העיקה, שמא חזרתם של הפליטים תערער את היותה של המדינה יהודית. הוא קיבל את הנוסחה הערבית, כלומר שבעיית הפליטים תיפטר באופן צודק ומוסכם".

הנשיא ציין כי במהלך הדיונים, שוחחו הוא ואבו מאזן גם על סוגיית גבולות המדינה הפלסטינית. "הוצאנו מפות מבחינה עקרונית", הבהיר פרס. "במקום לדבר על גבולות 67 דיברנו על הגודל של שטח המדינה ולא על גבולותיה. זה מאפשר חילופי שטחים עם ישויות, הקמת גושי התיישבות וכדומה. לזה הוא הסכים".

לטענת פרס, רק בשל סירובו של ראש הממשלה נתניהו לתכנית, לא חתמו שני הצדדים על הסכם. "נתניהו עצר את זה", אמר. "ההסכם אליו הגענו היה על דעתו של ראש הממשלה. אני לא ניהלתי משא ומתן פרטי. ראש הממשלה היה שותף בכל צעד ושעל. יכול להיות שהוא חשב שבאמת ישנה הצעה יותר טובה, אינני יודע. אני לא רוצה לשפוט סתם כך. בכל אופן, זה מה שהוא אמר לי ולי לא היה ספק להטיל ספק במה שהוא אומר".

גם היום, מספר שבועות לאחר הסכם הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס, שטרף את הקלפים ופוצץ את השיחות המדיניות, פרס עדיין סבור כי אבו מאזן הוא הפרטנר היחיד של ישראל. "לא שיניתי את דעתי", הדגיש נשיא המדינה. "אני מכיר את אבו מאזן 30 שנה ואני חושב שהוא אדם בעל אופי וצריך להגיד את האמת - הטרור ירד והוא נלחם בטרור עם הכוחות שיש לו".

פרס הוסיף כי "אבו מאזן מדבר על שלום ואומר דברים אמיצים לכולם. האמירה 'אני נולדתי בצפת ולא אחזור לצפת' זו אמירה אמיצה, בפרט שהיא נאמרת בשפה הערבית לקהל ערבי". בנוגע לאיחוד עם חמאס טען פרס כי "הוא מוכרח להחליט ואמרתי את זה גם לקודמו: 'תחליט, או שני רובים או עם אחד'".

בקרוב יסיים פרס את כהונתו כשהפרויקט של חייו, השלום, נמצא בקריסת מערכות של ממש, כשאבו מאזן מתחבק עם חמאס, ממשלת ישראל משהה את השיחות ובמקביל בונה התנחלויות. כיום, נראה שהוא היחיד שעוד מאמין בתהליך השלום. "אני זוכר שהיו ימים שהאמינו שלעולם לא נגיע לשלום עם מצרים", סיפר הנשיא. "היו שאמרו כי אין סיכוי שנגיע לשלום עם ירדן, אין סיכוי. התהליך נמשך אך הקצב שלו מושפע מהוראות שבאות ממקומות אחרים".

יחד עם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי וראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, התנגד פרס לכך שישראל תתקוף לבדה באירן. לטענת הנשיא, הסנקציות והעיצומים שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית הותירו השפעה כבירה כלפי מדיניותה לגבי תכניתה הגרעינית. "אני יכול רק להתייחס לעובדה שאין תקיפה", אמר פרס. "אני לא רוצה לייחס לעצמי קרדיט כלשהו בעניין הזה וגם לא עשיתי את זה בשביל קרדיט. אבל, אני רוצה להגיד שמאז שהלך הרוח השתנה מצבה הכלכלי של אירן הורע, הסנקציות השפיעו וכנראה שבתוך המדינה שורר אי שקט. אינני חושב שכל מה שאנחנו רואים באירן זו רק הצגה".

"ההחלטות לא מתקבלות רק על ידי ישראל", הדגיש פרס. "יש כאן קומפלקס שלם, יש קואליציות שלמות. ואם יש עוד כמה חודשים לנסות את הסנקציות ואת הלחצים המדיניים, זה עדיף בעיני כולם".

בעוד כחודשיים פרס בן ה-90 צפוי לסיים את הקדנציה שלו כנשיא המדינה. בשנה האחרונה היו הרבה ניסיונות ללחוץ עליו להאריך את כהונתו בכמה חודשים. לטענתו, הארכת כהונתו תפגע במעמד הנשיאות. "אני מוכן להאריך את כהונתי אבל לא מוכן לקבל אותה", אמר פרס. "אני חושב שבמדינה צריך לקיים מילה. נבחרתי לשבע שנים, הגעתי בזמן, אני יוצא בזמן ואני חושב שכך צריך לנהוג".

מי שמנסה ללחוץ עליו, בין היתר ואולי במפתיע, היא לשכת נתניהו. הם רוצים שיאריך את כהונתו במספר חודשים כדי לנסות שוב לבטל את מוסד הנשיאות. הנשיא סבור כי אלו החושבים כך לא באמת מודעים לעבודתו. "אני חושב שאנשים לא מכירים את מה שעושה מוסד הנשיאות", הבהיר. "המדינה זקוקה לשיווי משקל. אפילו אם יהיה איש אחד, הטוב שישנו, צריך שבראש המדינה יעמדו שניים או שלושה ושיהיו ניואנסים. אינני חושב שראש ממשלה יכול לעשות את זה גם אם יהיה הנואם הטוב ביותר".

למרות גילו המופלג, נשיא המדינה שיצא בקרוב לגמלאות לא מתכוון לקחת חופש. "מבחינה גיאוגרפית וגם עניינית, אני חוזר למרכז על שם פרס שנבנה לשם כך", סיפר. "רוב הצוות בא איתי ואנחנו נמשיך להביא לכאן משקיעים ולייצא מכאן רעיונות". אין בדעתי ללכת לחוף הים ואני לא יודע מה עושים בחוף הים".

"חופש זה משעמם ועבודה זה מעניין", הבהיר פרס. "על כן, אני עסוק כבר ברוחי. כבר מהיום הראשון לאחר שאארוז כאן את מה שנותר, אתחיל את עבודתי החדשה שהיא מלאת פוטנציה ולפי דעתי יש בה פוטנציה רבה בקידום השלום".