יומיים לפני גזר הדין בתיק הולילנד: אולמרט נחקר באזהרה

נחקר שוב בחשד לשיבוש הליכי משפט והדחה בחקירה ובעדות ■ במקביל, השופט דוד רוזן נענה לבקשת הפרקליטות לדחות את מתן גזר הדין לאורי לופוליאנסקי

יומיים לפני מתן גזר דינו במשפט הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נחקר היום (א') ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במשך 3 שעות באזהרה, פעם נוספת, בחשד לעבירות של שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה ובעדות.

חקירתו של אולמרט התקיימה ביחידת יאח"ה בלוד, במסגרת השלמות חקירה שמבצעת המשטרה, לבקשת פרקליט המדינה שי ניצן.

החקירה, שבמסגרתה נחקרו או מסרו עדות בשבועות האחרונים בין היתר גם עו"ד נבות תל-צור ואיש העסקים אלפרד אקירוב, צפויה להסתיים בימים הקרובים.

אולמרט משיב לשאלות החוקרים בנוגע לטענתה של ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, כי ניסה להניא אותה מלחתום על הסדר טיעון עם הפרקליטות לפני כשנה וחצי, הסדר שכבר עמד בפני סיכום סופי, ושהיא החליטה להימנע מלחתום עליו ברגע האחרון.

החוקרים מחזיקים גם בהקלטות ובמסמכים נוספים שאספה שולה זקן לאורך יותר משנה, ואולם על תוכנם של המסמכים וההקלטות מוטל עדיין צו איסור פרסום.

חקירה זו יצאה לדרך בעקבות חתימת הסדר הטיעון שעליו חתמה הפרקליטות עם שולה זקן, ימים אחדים לפני הכרעת הדין בתיק הולילנד.

במסגרת גזר הדין שיינתן השבוע בתיק הולילנד, לא יידון עניינם של שלושה מהנאשמים: זקן עצמה; וכן ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; ואיש מועצת העיר אברהם פיינר. המשך הדיון בגזר דינם של השניים האחרונים יתקיים בעוד כחודש, וזאת במטרה לברר האם הם יכולים לבצע עבודות שירות, נוכח מצבם הבריאותי.

בעניינה של זקן יישמעו הטיעונים לעונש ביום חמישי הקרוב, ובמסגרת זו הפרקליטות וסנגוריה של זקן, עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן, ינסו לשכנע את השופט דוד רוזן לכבד את העונש שעליו הסכימו בהסדר הטיעון - 11 חודשי מאסר פחות יום אחד.

לפחות 6 שנות מאסר?

בשלב הטיעונים לעונש ביקשה הפרקליטות לגזור על אולמרט 5 עד 7 שנות מאסר בפועל על הרשעתו בקבלת שוחד בסך 500 אלף שקל מידי דכנר לאחיו של אולמרט, יוסי; וכן 2 עד 4 שנות מאסר בפועל ביחס לסעיף השוחד הנוסף, שבו הורשע אולמרט בקבלת 60 אלף שקל מידי דכנר, שאותם העביר באמצעות שולה זקן.

ראש צוות התביעה בתיק, עו"ד יהונתן תדמור, הסכים כי חלק מהעונשים יכולים להיגזר בחפיפה זה לזה, ופירוש הדבר שמבחינת הפרקליטות יש לגזור על אולמרט לכל הפחות 6 שנות מאסר בפועל, בתוספת מאסר על-תנאי, קנס וחילוט כספים.

לעומת זאת, סנגורו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, טען כי מתחם העונש ההולם לעבירות שבהן הורשע אולמרט, בנסיבות הפרשה הזו, הוא מתחם שונה לגמרי: הוא איזכר 3 מקרים של ראשי רשויות מקומיות שהורשעו בעבירות שוחד וקיבלו עונשים שנעו סביב 18 חודשי מאסר, ואולם לשיטתו של זהר, בנסיבותיו של אולמרט יש לרדת עוד מתחת לרף זה, עד לשלב שבו אולמרט לא יירצה מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח - אלא לכל היותר עבודות שירות של עד 6 חודשים.

אולמרט עצמו אמר לשופט רוזן, במסגרת זכות המילה האחרונה של הנאשם, כי בכוונתו לערער לבית המשפט העליון על הכרעת הדין. "הכרעת בית המשפט הייתה עבורי זעזוע קשה מאוד", אמר אולמרט. "אני יודע, יותר מכל אחד אחר, שההכרעה הזאת מבוססת על שגיאה יסודית. מעולם לא ביקשתי ומעולם לא קיבלתי שוחד, לא בעקיפין ולא במישרין, לא לעצמי, לא למקורביי ולא למי מבני משפחתי. לא אזעק כאן את הזעקה שרוצה להשתחרר מלבי. הדרך הנכונה שבה אני אוכל לערער על החלטתו של בית המשפט, היא לפנות לבית המשפט העליון ולערער בפניו".