"ללא דירות ב-600 א' ש' - הצעת מע"מ 0% לא תעבור"

שרת המשפטים טוענת: "צריך להיות הבדל בין משרתים ללא משרתים אבל ההטבה חייבת להיות אפקטיבית בכל מקרה"

לפי הערכות, מחיר הדירה המקסימלי שלגביו תינתן הנחת המע"מ עבור מי שלא שירת בצבא או בשירות לאומי או אזרחי, עתיד להשתנות מ-600 אלף שקל כפי שהודיע האוצר אמש (א') לסכום גבוה יותר. זאת, בעקבות התנגדות עיקשת של שר השיכון והבינוי אורי אריאל ובעקבות התבטאויות של שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, שלדבריהם, אם אין מספיק דירות חדשות בטווח מחיר זה - המחיר ישתנה.

"הפשרה שהציג משרד האוצר בקריטריונים למע"מ אינה מקובלת והיא לא תהיה", כך אמר הבוקר שר הבינוי והשיכון אורי אריאל בוועדת הכספים של הכנסת בדיון שעסק במצוקת הדיור, "הפשרה צריכה להיות שוויונית יותר. אני חוזר ואומר, לא יהיה רף של 600 אלף שקל למי שלא שירת, זה לא יעבור. למה? כי אין דירות כאלו, אולי בודדות, ובנוסף, ועדת הכספים, כך לדעתי, לא תאפשר זאת".

דבריו של השר אריאל מגיעים לאחר שכבר אתמול בערב (א'), לאחר שהאוצר פרסם את הפשרה האמורה, תקף אותה השר ואמר שמדובר בפשרה שאינה ריאלית. עוד אמר שר השיכון כי הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה והבהיר לו שאין דירות חדשות בשוק במחיר של 600 אלף שקל.

במקביל, מתברר שגם שרת המשפטים ציפי לבני דורשת כעת הסברים לפשרה שהושגה. השרה הנחתה הבוקר את השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, לבדוק אם הנתונים שהוצגו למשרד המשפטים בדיונים על הסכם הפטור ממע"מ נכונים ותואמים את המציאות בשטח. על פי לבני, אם הנתונים אינם תואמים את המציאות בשטח, "לא יהיה מנוס משינוי הסעיף הרלוונטי".

עוד אמרה כי "עידוד ותגמול צעירים שתרמו למדינה בצה"ל, או בשירות אזרחי או לאומי, הוא מהלך ראוי וזו חובתנו. אם יתברר שהנתונים שהוצגו למשרד המשפטים ושעליהם התבסס היועץ המשפטי לממשלה אינם נכונים ולא תואמים את המציאות, לא יהיה מנוס מלהתאים את הסכום שבגינו ניתנת ההטבה, וזאת מבלי לפגוע בהטבה הניתנת לתורמים למדינה".

ל"גלובס" נודע כי למרות התבטאויות שונות של גורמים באוצר כי השמאי הממשלתי העביר נתונים במסגרת הדיונים על הסכם הפשרה הנוגעים למלאי דירות בגובה 600 אלף שקל, נתונים כאלו כלל לא הועברו. עוד נודע ל"גלובס" כי השמאי הממשלתי הראשי כלל לא היה מעורב בדיונים שנגעו לקריטריונים בהטבת המע"מ ולא בוצעה כל התייעצות עמו בנושא. כך, כמו לגורמים נוספים, ובהם גם משרד השיכון, נודע לשמאי הממשלתי על הנושא רק מאמצעי התקשורת והפנייה הראשונה שהתקבלה במשרדו הייתה של לבני.

במשרד המשפטים טוענים כי הטבה שונה למי ששירת שירות צבאי, לאומי או אזרחי ולמי שלא שירת תוכל לעמוד בפני בג"ץ, אולם מדגישים כי מדובר בהטבה שחייבת להיות אפקטיבית. בבסיס הדיונים על הפשרה בין האוצר ליועץ המשפטי לממשלה התנגד האחרון למתן הטבה למשרתים ואי מתן הטבה כלל למי שלא שירת. מסיבה זו נבחנו פתרונות שונים ולבסוף הוסכם על הטבה פחותה למי שלא שירת, שניתן יהיה לנצל ברכישת דירה חדשה בשווי של עד 600 אלף שקל כולל מע"מ.

בדיונים אף נבחנה האפשרות לקבוע מע"מ דיפרנציאלי, אולם הדבר ירד מהפרק. שווי דירה בגובה 600 אלף שקל נקבע לבסוף תחת ההבנה במשרד היועץ המשפטי לממשלה כי קיים מלאי דירות כזה, אולם אם יתברר שרף מחיר זה מהווה למעשה "קבוצה ריקה", כלומר אין מספר מספק של דירות במחיר זה, לא יסכים היועץ המשפטי לממשלה לסכום זה. מכיוון שתזכיר החוק יופץ רק בימים הקרובים ולאחריו יהיה דיון בוועדת שרים לחקיקה, בכוונת היועץ המשפטי לממשלה לבחון את המחיר עד לחקיקה. היועץ המשפטי לממשלה עומד מאחורי הקביעה כי יהיה הבדל בין מי שמשרת לבין מי שלא משרת, אולם הסכום הסופי של שווי הדירה עדיין נתון לשינוי.