פיתוח ישראלי חדש: הרובוט שיודע לעשות פאנלים

הרובוטים של אקופיה מנקים פאנלים סולאריים בשעות הלילה כדי להרחיב את הפקת החשמל מהשמש בערבה ■ זה כבר עובד

הפתרון הישראלי לבעיית הנצילות של הפאנלים הסולאריים: רובוטים חדישים שפיתח הסטארט-אפ אקופיה של משה וערן מלר מהרצליה, דואגים לנקות מדי לילה את אלפי הפאנלים הסולאריים שבפארק קטורה סאן שביישוב קטורה בערבה.

אבק ולכלוך שמצטברים מדי יום על יותר מ-18,000 פאנלים שפזורים ברחבי האתר הגדול ביותר בארץ להפקת חשמל סולארי ומיעוט הגשמים באזור, אילצו עד לשבועות האחרונים את מנהליו לשכור מדי חודש בעלי מקצוע שניקו אותם ידנית.

כיסוי של פאנלים בשכבות של אבק עשוי להפחית את היקף ייצור החשמל שלהם ביותר מ-35%. הרובוטים שפותחו באקופיה ומיוצרים במפעל שהיא מחזיקה באזור התעשייה בר-לב, פועלים באופן אוטונומי ומנקים מדי לילה את אלפי הפאנלים הסולאריים בקטורה.

הרובוטים מותקנים על הפאנלים ומטעינים את עצמם באופן עצמאי מקרני השמש, בזכות פאנלים סולאריים נפרדים שמותקנים עליהם. לדברי היזמים, די בטעינה של שעתיים כדי לאפשר להם לפעול בלי בעיה במשך שלושה ימים. הרובוטים מתבססים על סיבים חזקים אך רכים, ופועלים בלחץ אוויר מבוקר. לפי אקופיה, מפעיליהם יכולים לשלוט עליהם מרחוק באמצעות מחשב אישי או באמצעות הטלפון הסלולרי.

הרובוטים של אקופיה מסוגE-4, מתחילים לעבוד מיד לאחר שהפאנלים הסולאריים גדולי הממדים כבר סיימו לקלוט את קרני השמש. בשעות הלילה הם נעים על הפאנלים, מסלקים את שכבות האבק באופן יבש ובלי שימוש במים או בחומרים כימיים ומכינים את משטחי הזכוכית הגדולים לקראת יום נוסף של שמש עם נצילות מרבית.

"רוב הפארקים הסולאריים ברחבי העולם נמצאים במקומות שטופי שמש כמו במדבר. הבעיה היא שבאזורים כאלה יש מעט מאוד גשם שיכול לשטוף אותם ויש המון אבק. עד כה, הניקוי של פאנלים באזורים כאלה נעשה באופן ידני ואחת לכמה שבועות נשכרו עובדים רבים שעשו במסגרת הניקוי גם שימוש נרחב במים, שהם מצרך יקר במדבר.

"באמצעות הרובוטים החדשים ניתן לבצע את אותו ניקוי בזמן קצר במיוחד, זאת לעומת תהליך ניקוי שארך בעבר חמישה ימים בידי צוות אנושי ובתדירות של תשע פעמים בשנה", אמר ל"גלובס" אחד היזמים, ערן מלר.

עם פיתוח האב-טיפוס של הרובוט E-4, פנתה אקופיה לערבה-פאוור שמפעילה את הפארק קטורה סאן.

הניסוי נמשך כשלושה חודשים, הרובוטים הוכיחו משמעת עבודה טובה, ועם השלמתו הותקנו בשבועות האחרונים על פאנלים ברחבי הפארק כ-100 רובוטים.

"כרגע האתר בקטורה הוא הראשון בעולם שבו הפאנלים הסולאריים מתנקים בצורה אוטומטית. כרגע אנחנו ממקדים את הפעילות של החברה בשוק הישראלי ומכוונים גם לשוק האמריקני. אני מעריך שבקיץ הקרוב נודיע על התקשרויות נוספות", אומר מלר.