ספרד: לחייב את גוגל לשלם על תוכן חדשותי שאליו היא מפנה

ספרד מקדמת חקיקה שלפיה אגרגטורים של חדשות באינטרנט ישלמו פיצוי על שיעתוק סיפורים וכותרות

ספרד שוקלת לחייב את גוגל, פייסבוק וחברות אינטרנט אחרות לשלם על תוכן חדשותי שאליו הן מפנות.

על-פי פרסום באתר Mashable, החקיקה החדשה שמנסים להוביל בספרד תחייב אגרגטורים (אוספי מידע) של חדשות באינטרנט, כמו שירות Google News של גוגל, לשלם פיצוי על שיעתוק שהם מבצעים על כותרות או חלקי סיפורים ליצרני ואתרי תוכן.

עוד עולה מהחקיקה כי שיעתוק של כתבה שלמה יחייב אישור בכתב, וככל הנראה גם תשלום נוסף מצד חברות האינטרנט.

החקיקה, שצפויה לשנות את חוק הקניין הרוחני במדינה, נמצא בימים אלה בדיונים בפרלמנט הספרדי, וזוכה לתמיכה של ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראג'וי, ובאופן לא מפתיע גם של חלק מהעיתונים הספרדיים המובילים במדינה.

הרעיון הוא שחברות כמו גוגל או פייסבוק ייאלצו להעביר תשלומים לחברה שמתעסקת בניהול זכויות יוצרים שמורכבת מגופי תקשורת מובילים במדינה, שלבסוף תחלק את הכסף בין בעלי השליטה בחברה הזו. החקיקה כבר זכתה לכינוי "מס גוגל".

הדאגה הגדולה בספרד, וכך גם במדינות אחרות באירופה שניסו לקדם חקיקות בנושא, היא העובדה ששירותים כמו Google News פוגעים בטראפיק ובכמות הדפים הנצפים באתרי החדשות. אתרים אלה נשענים בעיקר על תקציבי פרסום (69% לפי מרכז המחקר האמריקאי Pew), שנגזרים מהטראפיק שמגיע לאתרים.

בגרמניה, בבלגיה ובצרפת כבר חוקקו חוקים דומים. כך, למשל, רשויות החוק בצרפת הכריחו את גוגל להקים קרן בהיקף של 82 מיליון דולר שתקדם פרויקטים של חדשות דיגיטליות.

גם בישראל מנסים בתקופה האחרונה לקדם חקיקה שתגביל את צעדיהן של גוגל וחברות אינטרנט אחרות בשימוש שהן עושות בתוכן חדשותי שמקורו באתרי החדשות. את החקיקה מנסה להוביל ח"כ אראל מרגלית, כשהמטרה היא להסדיר לראשונה את זכויות גופי התקשורת והיוצרים ברשת אל מול מנועי החיפוש. הרעיון הוא להקים ועדה ציבורית שתורכב מנציגי ממשלה ותקבע מנגנון שיגבה 7% מהכנסות מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, לטובת כלי התקשורת האינטרנטיים בישראל.

בעבר עלה הנושא לדיון, כשהושקה המהדורה בעברית של Google News בישראל, וחלק מהאתרים אף דרשו להסיר הפניות לאתרים שלהם בשירות, אך לבסוף חזרו בהם.

הסיבה לכך טמונה בכך שההפניה משירות אגרגציה מביאה טראפיק לאתרים, אך מנגד עשויה גם לפגוע בטראפיק, שכן יש מי שיסתפק לקרוא את הכותרת ב-Google News ולא ייכנס לבסוף לכתבה עצמה באתר החדשות.

אתרי החדשות
 אתרי החדשות