איפה ידידי ישראל בקונגרס? רק אחד תוקף האשמות הריגול

דממה תקשורתית של מחוקקים אמריקאיים שתמכו בצירוף ישראל לתכנית הפטור מאשרות בעקבות האשמות שישראל מנהלת פעילות ריגול אינטנסיביות בארה"ב ■ רק מחוקק אחד, הציר ברד שרמן, אומר: אז מה? אמריקה מרגלת אחרי כל העולם

התמיכה הציבורית החזקה של מחוקקים בשני בתי הקונגרס בצירוף ישראל לתכנית הפטור מאשרות תייר לארה"ב - נמוגה. את מקומה תפסה דממה תקשורתית בעקבות האשמות של גורמים מודיעיניים אמריקאיים, שישראל מנהלת פעילות ריגול אגרסיבית בארה"ב ולפיכך אין מקום לתת לאזרחיה פטור מאשרות.

"בשלב הזה אנו יודעים רק על צדיק אחד בסדום, שאינו חושש להביע התנגדות להאשמות הריגול נגד ישראל", אמר ל"גלובס" מקור פרו-ישראלי. "כל המחוקקים האחרים התקפלו. הבה נקווה שמדובר בהתקפלות זמנית. אולי הם ממתינים לשעת כושר, כמו מטוסים שמרחפים מעל נמל-התעופה עד שתחלוף הסערה".

המחוקק הצדיק שעליו דיבר המקור הוא ציר בית-הנבחרים ברד שרמן, דמוקרט מקליפורניה, שהבהיר בראיון ל-The Cable, בלוג פופולרי באתר של Foreign Policy Magazine, שהוא אינו מתרגש מההאשמות שישראל מרגלת. תמצית טיעונו: אז מה? גם אנחנו מרגלים אחרי כל העולם.

"אני תומך (בצירוף ישראל לתכנית הפטור מאשרות), ואני מודע לטיעונים שמעלים שני הצדדים", אמר שרמן בראיון לבלוג.

תזכורת: בתחילת החודש דיווח "ניזוויק" על שימועים מסווגים בקונגרס, שבהם הביעו גורמי מודיעין אמריקאיים התנגדות לצירוף ישראל לתכנית הפטור מאשרות. אותם גורמים אמרו, ש"ידידינו" הישראליים הרחיקו לכת ו"חצו קווים אדומים" בפעילויות הריגול שלהם בארה"ב. הגורמים המודיעיניים טענו, שפעולות אלה מבוצעות באמצעות משלחות סחר וחוזים לפרוייקטים משותפים בתחומי טכנולוגיה צבאית.

תחת הכותרת "ישראל אינה מפסיקה לרגל אחר ארה"ב", כתב אז האתר, בציטוט מאותם אנשי מודיעיניים אמריקאיים, שהמטרה העיקרית של הריגול הישראלי בארה"ב היא סודות תעשיתיים וטכנולוגיים.

למרות הכחשה גורפת ונזעמת של ישראל, פרסם "ניוזוויק" כתבה נוספת שבה נטען, שישראל "נתפסה" בפעולות ריגול אגרסיביות נגד ארה"ב במשך "עשרות שנים", והיא עדייין מוסיפה לעשות זאת. פשוט לא עוצרים מספיק סוכנים ישראלים שמבצעים פעולות אלה, נאמר בדיווח.

עוד לפני שהועלו הטענות על ריגול ישראלי, טען משרד החוץ האמריקאי שישראל אינה עומדת בקריטריונים הנחוצים להצטרפות לתכנית: שיעור מסורבי האשרות בה עולה על 3% (הרף הנדרש בשנים לפני מתן הפטור), והיא מפלה לרעה אזרחים אמריקאיים ממוצא פלסטיני/ערבי בנקודות כניסה למדינה. אך ההאשמות בריגול מאפילות על כל הקשיים האחרים.

מקורות על גבעת הקפיטול אמרו לבלוג, כי את התדרוכים בקונגרס על פעילויות הריגול של ישראל כביכול ניהלו נציגים מלשכת ראש המודיעין הלאומי (DNI), ארגון הגג של גופי המודיעין בארה"ב, בשת"פ עם הסטייט דיפרטמנט ומשרד המשפטים.

הציר שרמן, שהשתתף באחד מהתדרוכים האלה, אמר כי אין כל היגיון בהדרתה של ישראל מתכנית הפטור לאשרות בגלל חששות מפעילות הריגול שלה. "אמריקה מרגלת אחרי כולם. אנשי הריגול הנגדי שלנו פועלים על סמך הנחה שכולם מרגלים אחרינו ", הוא אמר.

שרמן טוען, כי הדרת מדינות מתכנית הפטור לא תתרום דבר למניעת ריגול מפני שמרגלים זרים יוכלו תמיד להיכנס לארה"ב עם אשרות תייר. "שמעתי הרבה תדרוכים על הרבה נושאים ובודאי שאף אחד לא שיכנע אותי ששירות המודיעין של פאראגוואי, למשל, יתקשה להשיג אשרת תייר לאחד מסוכניו".

המחוקק טען, כי הוא אינו מופתע מהביקורות על עמדתו. לדבריו, הוטחו נגדו האשמות שהוא מציב את האינטרסים של ישראל על פני האינטרסים של ארה"ב. הוא מכחיש זאת.

"יש בארה"ב אנטי-ישראלים ויש אנטישמים שטוענים שברד שרמן הוא יהודי ולפיכך אי אפשר לבטוח בו", אמר שרמן. "הקדשתי את 18 השנים שחלפו לביטחונה של ארה"ב אבל זה לעולם לא יספיק לאנטישמים".

לבד משרמן, תומכים אחרים בצירוף ישראל לתכנית הפטור מאשרות שומרים על שתיקה ואינם עונים על השאלה האם ההאשמות בריגול הניעו אותם להסיר את תמיכתם בצירוף ישראל, מציין הבלוג.

פניה של "גלובס" לצירת בית-הנבחרים ניטה לאווי, אחת מיוזמות הצירוף, להגיב על ההאשמות בריגול ולציין כיצד הן משפיעות על תמיכתה בתכנית, הניבה את התגובה הבאה, מלשכת הדובר שלה: "דיברתי עם עמיתיי ולרוע המזל איננו יכולים להגיב על תדריכים מסווגים. מכל מקום, הצירה לאווי מאמינה שישראל היא שותף מרכזי והיא תומכת בצירוף ישראל לתכנית הפטור... בתנאי שהיא תעמוד בכל הדרישות שכרוכות בכך..."

ציר בית-הנבחרים טד פו, רפובליקאי, שהיה אף הוא אחד מיוזמי ההצעה לצרף את ישראל לתכנית לא הגיב על בקשות רבות של The Cable לקבל תגובה על ההאשמות בריגול. הצירה הרפובליקאית אילנה רוס-לטינן, אחת מהתומכות החזקות בישראל על גבעת הקפיטול ושותפה ליזמת צירוף ישראל לתכנית הפטור, נמנעה אף היא מלהתייחס לבקשה להגיב על הדברים.

הסנטור צ'רלס שומר, דמוקרט מניו-יורק, שמתייצב תמיד לצד ישראל, ושעד עתה תמך בתכנית הצירוף, נמנע מלהגיב. כך גם ציר-הנבחרים בוב גודלאט, יו"ר ועדת המשפט של הבית, שנמנע מלגעת בתפוח הלוהט הזה.

ארגונים פרו-ערביים בארה"ב מביעים שביעות רצון ממצוקת ישראל בסוגיה זו. "אם הקונגרס לא יסיר את תמיכתו מצירוף ישראל לתכנית הפטור, יהיה בכך מתן לגיטימציה לכך שישראל מתייחסת למוסלמים או אמריקאים אחרים כאל אזרחים מדרגה שניה", אמר רוברט מקאו, מהמועצה ליחסים אמריקאיים-איסלמיים.