3 מנתחים באיכילוב נחקרו; החשד: גרפו כספים בניגוד לחוק

פרופ' צבי רם, פרופ' שלומי קונסטנטיני וד"ר יוסי פז תועדו בזמנו ע"י תחקירני "עובדה" כשהם מבקשים עשרות אלפי שקלים עבור טיפול ב"תיירי מרפא" באיכילוב ■ נחקרו היום ביאח"ה בחשד לשוחד, גניבה ממעביד ועבירות מס

מחדר הניתוחים לחדר החקירות: שלושת הרופאים המנתחים הבכירים מבית-החולים איכילוב, החשודים כי גרפו לכיסם כספים בניגוד לחוק, נחקרו היום (א') במשך שעות ארוכות באזהרה על-ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה (להב 433).

השלושה - פרופ' צבי רם, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית באיכילוב; פרופ' שלומי קונסטנטיני, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית לילדים; וד"ר יוסי פז, מנתח לב בכיר - חשודים בביצוע עבירות שוחד, גניבה ממעביד ועבירות מס.

על-פי החשד, הרופאים קיבלו תשלום מ"תיירי מרפא" בעבור ניתוחים אשר בוצעו על חשבון זמן ומשאבים של בית-החולים הציבורי בו הם עובדים.

הפרשה נחשפה בתוכנית "עובדה" לפני מספר חודשים. תחקירני התוכנית תיעדו את שלושת הרופאים כשהם דורשים לכיסם עשרות אלפי דולרים מתחקירנית שהתחזתה לסוכנת תיירות רפואית - זאת מעבר לסכומים שנגבים מתיירי המרפא על-ידי בית-החולים ולכאורה בניגוד לחוק.

החקירה, אשר מנוהלת בשיתוף-פעולה עם יחידת יהלום ברשות המסים, נפתחה בעקבות פניית משרד הבריאות לפרקליטות המדינה.

בחודש ינואר האחרון חשף "גלובס" כי פרקליטות מחוז תל-אביב המליצה על פתיחת חקירה בעניין, והמלצתה עברה את אישור פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. האחרון קיים דיונים בעניין עם בכירי הפרקליטות ובשיתוף גורמים משפטיים במשרד הבריאות, ובסופם הורה על פתיחת החקירה.

גורמים במערכת הבריאות הביעו חשש כי פתיחה בחקירה משטרתית תהיה בבחינת פתיחה של תיבת פנדורה, זאת משום שהיא עשויה להצביע על כך שמדובר בתופעה רחבה הרבה יותר מ-3 רופאים, ויותר מכך - ייתכן כי מנהלי בתי-החולים עצמו עין או אפילו עודדו את הרופאים, בשל ההכנסות הגבוהות שתיירי המרפא מביאים איתם לבתי-החולים הממשלתיים.

עוד נודע כי במספר בתי-חולים גדולים נהגו לגבות מתיירי המרפא סכומים גבוהים משמעותית מאלה שנגבו מהתיירים שהגיעו לאיכילוב, כאשר במקביל שילמו לרופאים סכומים גבוהים יותר. בתיאור ההתנהלות הזו, כך על-פי החשש, לא מדובר ברופאים סוררים - אלא בשיטה ממוסדת ובעייתית לא פחות.

מהסיבה הזו אסר לפני מספר חודשים מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' רוני גמזו, על בתי-החולים לגבות מתיירי מרפא סכומים גבוהים מאלה שמופיעים בתעריפים הקבועים אשר נוגעים למבוטחי קופות-החולים בישראל.

הרופאים: נשתף פעולה

מפרופ' רם ופרופ' קונסטנטיני נמסר: "יש לנו אמון מלא במשטרת ישראל, ואנו מכבדים את חקירת המשטרה, הואיל ולאחר מסע ממושך של השמצות ודיסאינפורמציה שהתנהל בתקופה האחרונה, הגיעה העת כי הדברים ייבדקו על-ידי גוף מוסמך.

"שלא כמו רופאים רבים, הבוחרים לעבור לעבוד במערכת הפרטית ולהגדיל את רווחיהם, פעלנו תמיד בכל הכלים שבידינו על מנת לחזק דווקא את מערכת הרפואה הציבורית. אנו רואים בעבודה הציבורית שליחות ובוחרים בכל בוקר מחדש לשרת את אזרחי ישראל בבתי-החולים הציבוריים.

"בכוונתנו לשתף פעולה ולהשיב על כל הנושאים עליהם נישאל, מתוך אמונה שהנושא יובהר, וניתן יהיה לשוב ולהקדיש את זמננו להצלת חיים".