קרדיט סוויס תשלם 2.6 מיליארד דולר בגין סיוע בהעלמת מס

מנכ"ל הבנק: "מתחרטים עמוקות על ההתנהגות הלא נכונה בעבר" ■ משרד המשפטים האמריקאי לא שלל את רישיון קרדיט סוויס לעסוק בבנקאות בארה"ב

הבנק הבינלאומי השני בגודלו בשווייץ, קרדיט סוויס, הודה אתמול (ב') ב"קשירת קשר נרחבת" לעזרה ללקוחות אמריקאים להתחמק מתשלום מסים, והסכים לשלם קנסות בסך 2.6 מיליארד דולר. בכך הפך קרדיט סוויס לבנק העולמי הגדול הראשון זה שני עשורים שמודה בהאשמות פליליות.

ההודאה בעבירה הוצגה על-ידי נציגי הבנק בבית משפט בווירג'יניה, והיא מסיימת חקירה ממושכת של עסקי הבנקאות הפרטית של קרדיט סוויס. העסקים הללו סייעו לאמריקאים להחביא נכסים מחוץ לארה"ב.

במסגרת ההסכם בין הבנק למשרד המשפטים האמריקאי יקבל משרד זה קנסות והחזרים בסך 1.8 מיליארד דולר. מחלקת שירותים הפיננסיים של מדינת ניו-יורק תקבל 715 מיליון דולר, ו-100 מיליון דולר ישולמו לפדרל ריזרב האמריקאי.

קרדיט סוויס הודיע כי ירשום הוצאה חד-פעמית אחרי מס של 1.6 מיליארד פרנק שוויצרי (1.79 מיליארד דולר) בדוחות שלו ברבעון השני השנה, אך הוא צופה כי להסכם לא תהיה השפעה על רישיונות הפעילות הבנקאית שלו או על יכולותיו העסקיות.

בריידי דוגאן, מנכ"ל הבנק, מסר: "אנחנו מתחרטים עמוקות על ההתנהגות הלא נכונה בעבר".

זו הפעם הראשונה זה שנות דור שמוסד פיננסי כה גדול מודה באשמה. בנק דייוואה מיפן הודה ב-1995 בהסתרת הפסד של 1.1 מיליארד דולר מהרגולטורים, ופעילותו בארה"ב נמכרה כעבור 3 חודשים. ההסדר הנוכחי גם עלה בהרבה על הקנס בסך 780 מיליון דולר ששילם ב-2009 בנק UBS על סיוע לאזרחים אמריקאים להתחמק ממסים.

משרד המשפטים האמריקאי מעוניין לשגר מסר שהוא מעניש מוסדות פיננסיים שסרחו, אך בו-זמנית הוא מעוניין גם להגביל את השלכות ההודאה על השווקים. המשרד הודיע כי הוא לא שלל את רישיונו של הבנק לעסוק בבנקאות בארה"ב, מפני שההתנהגות העבריינית כבר אינה קיימת.

עם זאת, כמה קרנות פנסיה מנועות מעשיית עסקים עם אדם או ישות שהורשעו בפלילים, וקרנות אחרות עלולות לצמצם את יחסי העבודה שלהן עם קרדיט סוויס בטווח הקצר בגלל אי-הוודאות.

משרד המשפטים האמריקאי מפעיל כעת לחצים גם על בנק BNP פאריבה הצרפתי להודות באשמת עשיית עסקים עם איראן תוך הפרת העיצומים האמריקאיים עליה, ולשלם קנסות בסך מעל 3.5 מיליארד דולר.