הנשיא שמעון פרס בכנס חדשנות: "כולם צריכים להחליף דיסקט"

פרס בכנס Mixiii בתל אביב: "כמו מדינת ישראל שנוסדה מן המדבר והעוני - גם אומת הסטארט-אפ נולדה בעבודה קשה של כל אחד ואחד מכם" ■ מנכ"ל טבע: "הגבולות בין הגנרי והאינובטיבי מיטשטשים, וטבע מכירה היטב את שני התחומים"

"כולם צריכים להחליף דיסקט: ישראל היא היום המובילה בחדשנות וטכנולוגיה וביכולתה לרתום את החדשנות גם ליציאה מעוני של שכנינו ולהשכנת שלום", כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס, בכנס החדשנות Mixiii, שנערך על ידי איגוד התעשיות המתקדמות ומשרד המדען הראשי.

בראיון שהעניק לדיויד רוהן, עורך מגזין הטכנולוגיה העולמי Wired, אמר פרס לקהל: "אני רואה בכם שחקנים מרכזיים במשימה הזו. עלינו לסייע לשכנינו בהצעת פתרונות כלכליים וטכנולוגיים - לכל נער ונערה במזרח התיכון צריכות להיות אותן האפשרויות. כמו מדינת ישראל שנוסדה מן המדבר והעוני - גם אומת הסטארט-אפ נולדה בעבודה קשה של כל אחד ואחד מכם. היתרון היחיד של מדינת ישראל הוא ביצירתיות, בהפיכת טיפה אחת לשתי טיפות, בהגדלת הייצור, ועלינו לומר לשכנינו - עשו כמונו, בחרו בדרך המחקר והמדע וצאו מהעוני הנורא".

הנשיא הדגיש כי הטרור הינו הסכנה הגדולה ביותר העומדת בפני העולם כולו ואמר: "איננו יכולים לסבול כבני אנוש את שנעשה במזרח התיכון".

פרס פתח את הכנס יחד עם סגנית ראש ממשלת סין, ליו ינדונג. לדבריה: "סין היא אחת השותפות המרכזיות של ישראל באסיה. שתי המדינות, ישראל וסין, מאמינות רבות בטכנולוגיה וחדשנות - אנו יודעים כי מדינה פורחת בזכות חדשנות".

פרס הדגיש כי מדינת ישראל תשמח להעמיק את שיתופי הפעולה הטכנולוגיים עם סין ואמר: "שתי המדינות יודעות כי הדרך להוביל מדינה לעידן של צמיחה כלכלית ורווחה היא באמצעות עבודה קשה".

עולם של מהפכות

משתתף אחר בכנס, מנכ"ל טבע ארז ויגודמן, ציין כי אנחנו חיים בעולם של מהפיכות בכל תחומי התעשייה. כדי להוכיח זאת הראה ויגודמן כי רוב התל"ג האנושי באלף השנים האחרונות, נוצר ב-50 השנה האחרונות, וכי בעוד שלארה"ב נדרשו 53 שנים להכפיל את התל"ג שלה, לסין נדרשו רק 12 שנים.

ויגודמן דיבר גם על תחום הפארמה, שבו צפויים ביקושים אדירים. להערכתו סין תהפוך תוך עשור לשוק השני בגודלו לרפואה בכלל, והראשון לתרופות גנריות. "מוצרי הגנריקה הפשוטים יהוו רק 40% מהמוצרים", אמר, "ואילו 60% יהיו גנריקה מורכבת, משופרת. הגבולות בין התחומים (הגנרי והאינובטיבי) מיטשטשים, וטבע שמכירה היטב את שני התחומים, נמצאת במקום ייחודי".

הוא ציין כי טבע היא לא רק חברת הגנריקה הגדולה בעולם וכנראה היחידה שהיא גם בעלת פעילות אינובטיבית בתוך פעילות הגנריקה שלה, אלא גם אחת היחידות שהיא אינטגרטיבית לגמרי - משלב ייצור חומרי הגלם ועד שלב השיווק.

ויגודמן ציין עוד את מגמת הזדקנות האוכלוסייה והוסיף מספרים: בארה"ב בני 55 ומעלה יהיו אחראים מ-2030 ליותר מ-40% מהצריכה בארה"ב, וביפן וגרמניה כבר יהיה מדובר ב-50%. צרכנים אלו משקיעים חלק נכבד מהתקציב שלהם בבריאות, וכנראה יוציאו יותר.

חממה חדשה

במסגרת הכנס הכריזו חברת התוכנה מיקרוסופט וחברת המכשור הרפואי BD (בקטון, דיקינסון אנד קומפני) על הקמת חממה משותפת, לתמיכה בסטארט-אפים ישראלים. ההכרזה מגיעה בהמשך לדברי אל לאוריטנו, סמנכ"ל BD אתמול ב"גלובס", כי BD נלהבת מן החיבור בין טכנולוגיה ורפואה בישראל, וכן כי היא מעוניינת לשלב טכנולוגיה בתוך מוצריה כדי להעניק להם ערך מוסף.

הפעילות הזו תהיה חלק מהחממה של מיקרוסופט ונצ'רס בהרצליה. הסטארט-אפים שישתתפו בפעילות הייחודית ייבחרו ב-24 באוגוסט על בסיס הצעות שניתן להגיש באתרי מיקרוסופט ו-BD. החברות יוכלו לקבל מקום לעבודה, כלי עבודה וייעוץ משתי החברות.

כנס החדשנות נערך השנה בדגש על סין. המדען הראשי אבי חסון יחתום הערב על שיתוף פעולה נוסף עם מחוז בסין, במסגרת היחסים ההולכים ומתהדקים בין המדינות. אבי לובטון, האחראי על הפעילות מול סין במשרד המדע"ר, מעריך כי השת"פ בין ישראל וסין יגיע ב-2014 ל-200 בקשות תמיכה לפרויקטים משותפים.

חסון אמר היום: "ב-2013 שאלנו את החברות הישראליות במה הן הכי צריכות עזרה מאיתנו. התשובות היו: קניין רוחני, התאמת מוצרים שפותחו לשווקים מערביים לצרכי השוק הסיני וכן תמיכה בשיתופי הפעולה גם אחרי שהם נוצרו. מצאנו פתרון שעולה בקנה אחד עם האינטרס הסיני: החברות יוקמו בתוך פארקים תעשייתיים. הן יקבלו עזרה בכל דבר: מגורים, רגולציה, אפילו טיסות - במסלולים ירוקים כאלה או אחרים.

חסון ציין כי כיוון נוסף שבו משרדו מתמקד הוא גיוס משקיעים לחברות הישראליות, לא רק משום שיש בסין הון רב זמין אלא גם כי: "אנחנו רוצי להכניס לדירקטוריונים הישראלים כמה שיותר אנשים שמבינים את סין".