פתיחה ברגל ימין: קבוצת הראל מציגה גידול של 40% ברווח

הפרמיות צמחו בכ-5% וההכנסות מדמי ניהול בכ-27% ■ הפעילות הבינלאומית תרמה ברבעון רווח כולל של כ-2 מיליון שקל, ופעילות הפיננסים התחזקה

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, בניהולם של המנכ"לים המשותפים מישל סיבוני ושמעון אלקבץ, פותחת את עונת הדוחות של הרבעון הראשון ב-2014 עבור ענף הביטוח, כשהיא מציגה תוצאות יפות למדי המעידות על המשך מגמה חיובית לענף. ברקע לדוחות, התוצאות החיוביות שנרשמו ברבעון בשוקי ההון, והאינפלציה השלילית.

לכאורה נרשם קיטון של כ-25% בשורה התחתונה של הראל, כשהרווח הנקי הסתכם בכ-166 מיליון שקל. ואולם, בשקלול רווחי השקעה שנזקפו להון, החברה הציגה דווקא גידול של כ-40% ברווח הכולל (שמקובל כאמת המידה הנכונה יותר לבחינת רווחיות קבוצות הביטוח). בשלושת החודשים הראשונים של 2014 הסתכם הרווח הכולל של הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, בכ-281 מיליון שקל.

בשורה העליונה הסתכמו הפרמיות בסך כולל של כ-2.6 מיליארד שקל - גידול של כ-5%, כשההכנסות מדמי הניהול גדלו בכ-27%, לכ-313 מיליון שקל.

מניית הראל, שהינה חברת הביטוח השנייה בגודלה בשוק, נסחרה בצהריים בעליות קלות של כ-1% ושיקפה לחברה שווי של כ-4.3 מיליארד שקל. החברה רשמה ברבעון הראשון רווחיות בכל מגזרי הפעילות שלה: במגזר הביטוח הכללי הציגה רווח כולל לפני מס של כ-147 מיליון שקל, ובמגזר הבריאות נרשם רווח כולל בהיקף של כ-59 מיליון שקל.

מגזר החיסכון לטווח ארוך - המורכב מביטוחי החיים, הפנסיה והגמל - הניב לחברה רווח כולל לפני מס של כ-143 מיליון שקל. הרווח בביטוח חיים קטן ברבעון הראשון בשיעור ניכר ביחס לרבעון המקביל. זאת בין היתר כתוצאה מכך שהחברה הגדילה את העתודות בביטוח חיים בכ-21 מיליון שקל, לנוכח הריביות הנמוכות הנמשכות והמחויבות של הראל לריבית קבועה ביחס לחלק מהמבוטחים. מנגד, בפעילויות הפנסיה והגמל והשתלמות הרווח גדל בשיעור נאה של 50% ו-42%,בהתאמה.

כמו כן, הרבעון הראשון ב-2014 מצביע אולי על תחילת הבשלה בפעילות הבינלאומית של הראל - ביוון ובטורקיה. הפעילות הבינלאומית האמורה תרמה ברבעון רווח כולל לפני מס של כ-2 מיליון שקל, למול הפסד כולל של כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

היקף הנכסים המנוהלים במגזר שוק ההון והשירותים הפיננסים, תחת הראל פיננסים, עמד בסוף הרבעון על כ-56 מיליארד שקל. ההכנסות במגזר זה הסתכמו בכ-70 מיליון שקל - זינוק של כ-65% ביחס לרבעון המקביל, שנובע בעיקרו מרכישת פעילויות ניהול התיקים וקרנות הנאמנות של כלל פיננסים. בשורה התחתונה, הרווח הכולל לפני מס ממגזר זה הסתכם בכ-11 מיליון שקל, לעומת הפסד של כמיליון שקל ברבעון המקביל.

במקביל, הראל פרסמה את נתוני הערך הגלום בפוליסות ארוכות הטווח שלה, בביטוחי החיים והבריאות (כולל בחברה הבת דקלה) ובעסקי הפנסיה, וערך זה (ה-Embedded Value, שמתיימר לספק את שווי התיק הנוכחי של החברה בפעילויות הרלבנטיות) עמד בסוף 2013 על כ-11.1 מיליארד שקל. הערך הנוכחי של הרווחים העתידיים (PVFP) הסתכם בכ-8.5 מיליארד שקל, וערך הנכסים החדשים שהקבוצה מכרה בפעילויות האמורות ב-2013 (VNB) היה כ-1.2 מיליארד שקל.

הלוואה לשטיינמץ

הראל מתייחסת בדוח להלוואה שהעמידה יחד עם גופים מוסדיים נוספים, בהיקף 75 מיליון אירו (כ-360 מיליון שקל), לבעלי נכס KaDeWe בברלין - חברת BSG של בני שטיינמץ ושותפה אוסטרית. לאחרונה שונתה ההלוואה כשהתקופה לחתימה על הסכם בין המלווים הוארכה.