האנליסטים תמימי דעים: הודעת וודסייד לא נוראית

וודסייד חזרה בה אמש מכוונתה לרכוש 25% מהזכויות ב"לוויתן" ■ גיל בשן מ-IBI: אין פה פגיעה בשווי המאגר וגם לא ביכולות הפיתוח ■ נעם פינקו מפסגות: דלק משדרת שהכל בסדר, ושהשווי גבוה יותר ממה שנתנו לוודסייד

וודסייד הודיעה אמש (ג') כי היא חוזרת בה מכוונתה לרכוש 25% מהזכויות במאגר "לוויתן" תמורת עד 2.71 מיליארד דולר, ואנליסטים בשוק מגיבים הבוקר לחדשות.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI, מציין בשיחה עם "גלובס" כי "מדובר בחדשות לא נוראיות. מעבר לרמת הסנטימנט שיכולה להיות אכזבה מסוימת, האפשרות שנפתחה לפיתוח אזורי גבוהה מהשווי שוודסייד נכנסה בהסכם הכוונות. הערכות השווי מלכתחילה לא לקחו בחשבון את עסקת וודסייד. ולכן אין פה פגיעה בשווי המאגר וגם לא ביכולות הפיתוח כי עיקר הפיתוח מתרכז בצנרת לשווקים קרובים, שאותו גם נובל אנרג'י יכולה לבצע".

בשן מוסיף כי "רציו היא המאוכזבת הגדולה מהביטול, בעיקר מההיבט המימוני, שכעת היא תצטרך לגייס מקורות של הון עצמי על מנת להעמיד את חלקה בפיתוח המאגר".

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מציינת כי הגיוס המופלא של קבוצת דלק בריבית כל כך נוחה מציב אותה מוכנה לגמרי לפיתוח 'לוויתן'. הסיכון המימוני עלה במקצת, וגם האופציה של פיתוח אזורי מעלה את הסיכון. לשותפויות מקבוצת דלק אין השפעה גדולה במיוחד, ברציו יהיה לחץ מימוני בשלב הראשון".

נעם פינקו, אנליסט פסגות ברוקראז', מדגיש בשיחה כי העסקה נפלה על קטע אסטרטגי, על רצון להתרכז בשווקים קרובים, ולא באשמת המדינה. "היתרון של וודסייד הוא רק בגז הנוזלי FLNG, אבל זה לא אומר שלא יהיה הנזלת גז. אפשר להשתמש בשירותים של חברות אחרות כמו ההסכם של 'תמר' עם חברת דייהו הדרום קוריאנית. מבחינה מימונית, וודסייד הייתה אמורה להכניס מעל מיליארד דולר, אבל לא תהיה בעיה לממן את 'לוויתן' לאור הביקושים המטורפים בהנפקה האחרונה של דלק בחו"ל. כמו כן, יוכלו בעתיד שותפויות דלק למכור נתח קטן מהמאגר לשחקן פיננסי ולא אסטרטגי במטרה להעמיד הון עצמי לפיתוח המאגר, ככל הנראה במחיר גבוה יותר ממה שסוכם עם וודסייד. בנוגע לרציו, הרי שהיא תצטרך להכניס שותף. דלק משדרת שהכל בסדר, ושהשווי גבוה יותר ממה שנתנו לוודסייד".

אלעד קראוס, אנליסט בלידר שוקי הון, מציין כי "הנקודה הראשונה היא הנקודה המימונית - וודסייד הייתה אמורה לסייע מאוד במימון פיתוח 'לוויתן'. מבחינת הפיתוח עצמו, נפתח כעת השוק האזורי ועליו יבוסס פיתוח 'לוויתן'. עלות הפיתוח תהיה נמוכה יותר אבל גם הסיכון עלה, ללא הגמישות בהנזלת גז והיכולת למכור את הגז בכל מקום. מנכ"ל נובל אנרג'י ציין כי הפיתוח ממשיך כרגיל, והדגיש את סוף 2017 כתחילת הפקה מהמאגר".

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, מדגיש תחילה את ההיבט הפיננסי ומציין כי השותפות ב"לוויתן" לא יקבלו את התזרים מוודסייד, "וזו מכה לרציו בעיקר". מההיבט התפעולי, מציין יונגר כי השותפות נשארו עם שותפים אזוריים בלבד, כלומר מכירת גז במחיר נמוך יותר".