יו"ר חברת החשמל: המונופול האמיתי במשק הוא תשובה ושותפיו

יפתח רון-טל בדיון בכנסת על הרפורמה בחברת החשמל: המונופול ישלוט לא רק בחשמל אלא גם בתחבורה ובאנרגיה וכולם שותקים - זה לא ייאמן" ■ יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי: "אם חח"י תתמוטט - כלכלת ישראל תתמוטט"

"אני לא חושב שזה יהיה אחראי לאפשר את הורדת תעריף החשמל בלי הסדרה מסוימת במצבה של חברת החשמל" כך אמר היום (ד') מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, בדיון בוועד הכלכלה של הכנסת על הרפורמה בחח"י. כזכור, שרי האוצר והתשתיות הלאומיות היתנו את תמיכתם במהלך הרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל בכך שתציג מתווה ברור של ירידת תעריף החשמל לצרכנים.

יוגב הציג את עיקרי הרפורמה שעליה ממליצה הוועדה בראשותו לקראת חידוש המו"מ עם ועד העובדים של החברה היום. יוגב הפתיע באמירה ש"אנחנו לא מרגישים אופטימיים לגבי (סיכויי) המו"מ עם העובדים" וציין כי המליץ להנפיק בבורסה כמות מוגבלת של מניות החברה כיון ש"אנחנו לא חושבים שחברת החשמל בטווח של ה-15, 20 שנה הקרובות היא רלבנטית בכלל להפרטה".

לאחר סיום השימוע הציבורי אמורה כעת ועדת יוגב להשלים את ניסיונות ההידברות עם ועד העובדים של חברת החשמל ולהעריך את עלויות הרפורמה, לפני פרסום הדו"ח הסופי של הוועדה. "אם הצלחנו זה מבטיח ירידה במחיר החשמל לאורך זמן", אמר יוגב. "זה מסיר את הסיכון הפיננסי לאורך זמן על כלכלת ישראל, זה מחליש את השאלטר (שבידי העובדים ע"ב) ומבטיח את אמינות האספקה".

יוגב ציין כי בשלב השימוע "היו הערות רבות והגענו למסקנה שצריך לעשות מספר תיקונים ונעשה אותם". עיקרי הרפורמה שמציעה ועדת יוגב היא הגבלת נתח השוק של חברת החשמל בייצור חשמל ל-60% והוצאת תחנות הכוח החדישות של החברה לחברת בת. הוצאת יחידת ניהול המערכת לחברה נפרדת, שינוי ארגוני שכולל ויתור של העובדים על הטבת החשמל חינם ועל זכות הווטו של הוועד בנושאים הקשורים לניהול כוח האדם בחברה.

בנוסף ציין יוגב את הסבת מוני החשמל של הצרכנים הביתיים למונים דיגיטליים, שיכולה לחסוך לדבריו 6-7% מצריכת החשמל. בין היתר מממשת חברת החשמל תחנות כוח ונכסי נדל"ן בהיקף של 3-4 מיליארד שקל והמדינה מוותרת על כל החוב של החברה למדינה כנגד מכירת נכסי הנדל"ן.

יו"ר ועד עובדי חברת חשמל מיקו צרפתי תקף בדבריו אתת הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם ואמר כי "להטבת החשמל חינם אין שום משמעות כלכלית. יודעים להתעסק במשהו שנקרא חריגות שכר שאין לו שום משמעות כלכלית אבל מנפחים אותו כדי לא להגיע להסכמות. התייעלות עולה כסף. בכל חברה שעשו רפורמה שילמו כסף".

צרפתי אמר כי "הפרענו במודע לתחרות כדי שיישבו עם חברת החשמל, איתנו, כי אם המצב הזה יימשך אז הסיפור של הדסה הוא קטן לעומת מה שיהיה בחברת החשמל. במדינת ישראל לצערי לא יודעים לעשות את הדברים האלה בזמן. את ועדת יוגב הקימו אך ורק כיוון שבית הדין כפה על המדינה לשבת למו"מ לרפורמה. אם המצב יישאר כמו שהוא לא יקומו יצרנים פרטיים וגם חברת החשמל לא תוכל להתקיים.

"אנשים לא מבינים שאם חברת חשמל תתמוטט, כלכלת ישראל תתמוטט. הסכמנו לוויתורים כואבים ואני משלם על-כך מחיר מול עובדי חברת החשמל כל הזמן, אבל אין לנו פרטנרים", אמר צרפתי.

יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל אמר כי ההתעסקות במונופול של חברת החשמל מוטעית משום שהמונופל האמיתי הוא זה שנוצר בתחום הגז, כלומר שליטתם של קבוצת דלק ושותפתה נובל אנרג'י במאגרי הגז הגדולים. לדברי רון-טל "הולך ומתפתח כאן מנופול במשק האנרגיה שישלוט לא רק בחשמל אלא גם בתחבורה ויספק את כל האנרגיה של המדינה לא לעשר שנים אלא למאה שנה. המונופול הזה ינהל את משק האנרגיה של ישראל וכולם שותקים - זה לא ייאמן".

חבר מזכירות הוועד הארצית מוטי לוי האשים את ועדת יוגב שחזרה בה מכל ההסכמות שאליהן הגיעה עם העובדים. במסמך שקיים כרגע אין התייחסות לאיתנות פיננסית ואין התייחסות לזכויות העובדים. אנחנו פסימיים".

מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה המתחדשת איתן פרנס תקף את ההמלצות השמרניות בדוח יוגב בנושא קידום ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. לדבריו "ועדת יוגב כתבה דוח 'אנרגיה שחורה' שמתעלם מתהליכים גלובליים, ממה שקורה בכל המדינות המפותחות ומהעתיד שבו אנרגיה סולארית תפרח. כשהוועדה קובעת שרק 6% אנרגיות מתחדשות יקומו עד 2020 היא מתעלמת מכך שיש כבר היום פרוייקטים כמו כנסת ירוקה (התקנת מתקני ייצור חשמל סולריים על גג הכנסת ע"ב)". דבריו של פרנס זכו לתמיכה מצד יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן וחברי כנסת רבים שהשתתפו בישיבה.